moeten de namen van broertjes en zusjes bij elkaar passen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door wheelie, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    ik lees heel vaak dat mensen een naam zoeken die bij de naam van hun andere kindje of kindjes passen. nu vroeg ik me af of jullie dat echt belangrijk vinden? en als je een naam helemaal geweldig vind maar niet zo goed past bij de namen van je andere kind(jes) zou je de naam dan alsnog afwijzen?

wij hebben niet echt gekeken naar namen die bij elkaar passen maar juist naar de namen die we leuk vinden. onze kinderen heten Emily en Jesse (nederlandse uitspraak). en als we nog een kindje hadden gekregen dan zou deze Jip/Mees of Fay geheten hebben.

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.153
    33
    48
    Ik vind het wel leuk als het een beetje bij elkaar past ja :)

3. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Persoonlijk vind ik het onzin, wat heeft het voor nut dat het bij elkaar past. Het zal bijna niemand opvallen. Het is meer iets voor wat je zelf leuk vind.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Voor ons was het ook niet echt een must, maar het moet ook niet raar zijn bij elkaar (zo "ken" ik een Bartholomea met een broertje Sem, daar zou ik dus echt nooit voor kiezen).
    Ik denk dat de meeste combinaties wel wennen en anders zijn het toch twee individuen die niet de rest van hun leven samen blijven. Onze kinderen heten Milan en Isabelle, ook geen hele voor de hand liggende combinatie.

5. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Ach, als jullie de namen maar leuk vinden. En op een gegeven moment horen de namen bij elkaar omdat iedereen het gewend is. Maar ik heb er geen rekening mee gehouden.

Hier ben ik het wel mee eens.

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Mijn kinderen de oudste hebben willekeurige namen die ik gewoon mooi vond. De laatste 4 hebben Bijbelse/Hebreeuwse namen. Ben destijds bekeerd (of hoe je dat moet noemen). Nooit iemand raar van opgekeken.

7. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Een beetje bij elkaar passend vind ik wel mooi.

Nova en Jan zou ik bijvoorbeeld geen 'goede' combinatie vinden.

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik zelf zoek indd wel namen die bij elkaar passen, zo zou ik niet de een een Spaanse naam geven de ander Amerikaans en weer een ander Nederlandse naam...

Maar tegelijkertijd denk ik ook dat het een gewenningskwestie is want wanneer een Véronique een relatie krijgt met een job en je zegt we gaan met job en Véronique wat drinken klinkt het helemaal niet raar

Zo ook met bijv Een Chinese jongen met een
    Nederlands meisje ... Het klinkt na een paar keer zeggen gewoon heel normaal

Dus opzich zou het Geen must hoeven wezen

9. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Offtopic: baby nummer 9. Super zeg. Echt respect.

Ontopic: vind het ook wel leuk als het enigzins past. Hoeft niet perfect maar het moeten ook geen uiterste van elkaar zijn zoals bijvoorbeeld die Sem en Barthelomea..

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Geen must maar totaal anders zou ik zelf niet doen denk ik. En heel gelijkend ool niet. Suze vinden we een heel mooie naam maar lijkt te veel op de naam van br/zu dus doen we niet.

Overigens hebben we ook echt gekozen voor de allermooiste namen maar we hebben nu wel echt een setje van drie. Blijkbaar een nogal consequente smaak :)

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, wat mij betreft hoeft dat niet. Het zijn aparte individuen. En hoewel ze (pak hem beet) een jaartje of 20 in één huis wonen en af en toe samen geroepen worden voor het eten ofzo, zijn het het grootste deel van hun leven gewoon mensen waarvan de namen echt niet meer zo vaak in één adem genoemd worden.

12. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik zou geen Kees en Alehandro ofzo doen, maar echt precies bij elkaar passen hoeft niet.

13. Betula

Betula Bekend lid

29 jun 2012
    917
    69
    28
    NULL
    NULL
    Wat de een leuk bij elkaar vindt passen, vindt de ander weer een rare combi. Dus wat dat betreft zou ik er geen rekening mee houden. Maar ik vind de meeste namen die ik mooi vind wel in dezelfde stijl, dus bij elkaar passen. En dat zullen de meeste mensen wel hebben denk ik...

14. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Ik ben juist van mening dat de namen niet teveel op elkaar moeten lijken.. Mijn zusje en ik delen de eerste 3 letters, heel irritant!

15. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Het 'moet' niet, maar ik zou er denk ik wel rekening mee houden.
    Alhoewel... Mijn zusje heeft een hele andere naam dan mijn zus, broer en ik. Hij past totaal niet in het rijtje, maar hij past wel precies bij haar. Ons nakomertje na 11 jaar, een pittig ding dat heeft moeten knokken (en nog altijd doet) voor haar leven. Mijn moeder wilde overigens wel een naam die in het rijtje paste, maar mijn vader bleef bij deze naam.

Dus ja, ik zou er rekening mee proberen te houden, maar ik denk wel dat een naam vooral bij het kind moet passen, ongeacht de andere namen. Toen ons meisje werd geboren wist ik het ook ineens heel zeker, terwijl ik in de dagen ervoor nog wel af en toe getwijfeld heb...

16. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

9 mrt 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het belangrijker dat namen niet al te veel op elkaar lijken, zodat het niet verwarrend is/ de kinderen te weinig als individuen behandeld worden (vind ik dan hoor, als het teveel op elkaar lijkt). Zo heb ik eens een geboortekaartje van een tweeling gezien: Anne-Marie en Marie-Anne... Dat vind ik echt te...

Het kan wel heel grappig zijn als er een mismatch is. Zo ken ik een gezin met een Henk, Kees en Edwin. Tja, vader mocht de eerste twee naar hemzelf en zijn vader noemen. En bij de derde vond moeder dat zij mocht kiezen ;)

Ik ken ook een gezin met een Margreet, Johanda en Johan... Tja, je noemt je kinderen toch niet Johanda en Johan? En voor die ene "losse" vind ik dan ergens ook wel een beetje zielig... Dat mijn moeder Gerrie een broer Gert heeft, vind ik ook wel een beetje gek trouwens.

17. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik vind het juist wel erg leuk als namen leuk bij elkaar passen.
    Nu zul je een combi als Dylano en Anne-Claire niet snel horen natuurlijk..

18. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Ja, ik vind van wel. Ik hou van harmonie. Ook al zijn de kinderen volwassen en het huis uit, door de ouders worden de namen toch nog vaak samen genoemd. Bijv. "Jan en Marie waren vanmiddag hier, Piet kon niet komen." of iets dergelijks.
    Ik vind het mooi als dingen een geheel vormen en bij elkaar passen. Dat heb ik niet alleen met voornamen, maar ook met kleding of inrichting van het huis.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Namen gaan vanzelf bij elkaar passen. Ik kan me niet voorstellen dat Jayremundo het uit zou gaan maken omdat hij vindt dat Sofie toch eigenlijk niet bij zijn naam zou passen...

20. senta

senta Niet meer actief

Ja wij vinden dit wel belangrijk. Ook de combinatie met de achternaam. Wij hebben een Nederlandse naam. Dus zal er niet snel een engelse naam tegen over zetten. Maar onze naam wordt nu net als bij de eerste 4/5 letters en Nederlandse uitspraak

Deel Deze Pagina