Hoi mijn zoon van 16 heeft een bijbaantje bij de supermarkt, ook loopt hij 32 uur stage waarvoor hij een stagevergoeding ontvangt. Moet hij verplicht belasting aangifte doen?
Ik heb het van de week opgezocht voor mijn 14 jarige. Als er meer dan 16 euro loonheffing is ingehouden, is het wel de moeite las ik.
Je bent alleen verplicht aangifte te doen als je een brief hebt gekregen dat je aangifte moet doen anders mag je aangifte doen. Als er loonheffing is ingehouden bij je zoon is het wel verstandig
Ik liet als jongere nooit de heffingskorting toepassen en spaarde zo via de fiscus. Maar dat was in de oude tijd, toen stond er nog leuke rente op ook. Altijd verstandig even te checken. Zolang je geen brief tot "uitnodiging" krijgt ben je t niet verplicht, maar het is zonde om evt geld te laten liggen waar je recht op hebt. (En dat weet je alleen door invullen, of je vervolgens indient is dan nog een keuze).
Bij veel bijbaantjes wordt er geen loonheffing ingehouden. Mijn dochter werkt bij de Jumbo en deed ook eens aangifte, eindstand 0 euro. Nu is ze 18 jaar en verdiend nu een stuk meer door uitbreiding taken dus zal ook eens kijken op haar jaaropgave. Gewoon even kijken op de loonstrook en wordt het ingehouden dan even doen.
Oké bedankt, hij kan dan gewoon inloggen bij de belastingdienst? Of hoe werkt dat? En moet hij het volgend jaar dan weer invullen?
Ja gewoon inloggen met digi d… En volgend jaar… Tsja lijkt me handig voor elk werkend mens elk jaar even te kijken of je wat terug krijgt of niet
Nee zolang je geen "uitnodiging" krijgt blijft het vrijwillig. En kan je de gegevens invullen, kijken wat je evt terugkrijgt en dan kan je alsnog de aangifte indienen.
Kon ze dat niet zelf aangeven? Mijn zoon werkt ook bij de jumbo en dacht dat hij zelf aan moest kruizen.
Zover ik weet niet, ze was net 15 jaar toen ze daar ging werken en ik heb volgens mij nooit dat contract gezien Toen werkte ze ook zo weinig uurtjes, ik geloof 2x2 uren waarmee ze starten. Ze werkt er nu om en nabij 16 uur per week dus dan zou het wel gunstig en leuk kunnen zijn maar geen idee hoelang ze hier nog wil blijven werken
op zich niet maar ben niet zo bekend met alle belasting regeltjes. En je hoort zo vaak verhalen over de belastingdienst ten nadele.
Oh wat gek ja. Mijn zoon was ook 15 en ik moest alles ook ondertekenen, kreeg ook alles op mijn email
Wellicht hier ook wel aan de orde geweest maar is al zeker 3 jaar terug en weet ik niet meer. Wel dat ze zo'n heel pakket meekreeg naar huis met allerlei papieren. Zit in het grijze archief
Oh nee hoor, dat is vaak met toeslagen maar ligt heel vaak aan de mensen zelf, die het niet goed invullen, niet een paar x per jaar checken of alles nog klopt, dat soort dingen
Bij mijn zoon is ook geen loonheffting ingehouden. Ik heb net even alles doorlopen, maar hij krijgt niks/hoeft niks te betalen, dus ik verstuur het maar niet, maakt toch niks uit dan.