Mishandelingen en steekpartijen onder jeugd…

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door lovemy2kids, 31 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TotalBella

    TotalBella Niet meer actief

    Ja vroeger gingen ze gewoon met elkaar op de vuist, 1-1 of groep tegen groep. En als er iemand op de grond lag dan was t klaar, dan gingen ze niet nog ff door met kopschoppen.
     
    Syane, Spectre, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    22.026
    13.442
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier de Kanjertraining op de basisschool waar ze aan dit soort onderwerpen aandacht besteden.

    @TO: wellicht ook weer meer verveling onder de jeugd door corona?
    Wat betreft het afgezwakte aandacht voor ''stop zinloos geweld campagnes'' ben ik het met je eens. Heb ik ook al heel lang niks over gehoord en/of gelezen.
    Wel die van de laatste jaren van ''het houdt niet op, niet vanzelf'', maar dat is dan ook alles voor zover ik het goed in m'n geheugen heb.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. TotalBella

    TotalBella Niet meer actief

    @GossipGirlxoxo Mijn dochter is bijna 13, en is echt nog wel heel braaf. Ze verteld wel redelijk veel, vind veel dingen die anderen doen dom/stom. We hebben het idd ook regelmatig over social media en dingen doorsturen. Daarbij vermeld ik altijd dat je altijd even na moet denken, hoe zou jij het vinden als er zo’n filmpje/foto van jezelf/moeder/zusje/vader/beste vriendin rondgestuurd wordt, is t antwoord dat je het niet leuk vind verwijder het dan, en zeg tegen degene van wie je het hebt gekregen dat je hier niet op zit te wachten.
    Verder vind ik het doodeng allemaal, zeg ook vaak dat we haar wel vertrouwen, maar ze niet alleen op de wereld is en ik graag wil dat ze heel thuis komt en we daarom graag willen weten wanneer ze naar huis komt of dat ze daarom niet in het donker alleen over straat mag (of laat). En als ze later thuis komt dat dat niet erg is, maar ze dit wel laat weten.
     
    Spectre, Vero0504 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo Niet meer actief

    Op 1 kermis? :eek::eek:

    Zal het meespelen dat handtassen (schoudertassen of heuptasjes als crossbodybagg) de laatste jaren populair zijn geworden onder jongens en ze dus ook de ruimte hebben om dit maar mee te nemen?
    Ik controleer mijn zoon zijn tasje dus regelmatig steekproefsgewijs :p en vond daar pas een stanleymes in. Ik schrok me een hoedje en heb er een ruime week een rotgevoel van in mijn buik gehad. Hij kwam ook nog eens met een stom lul verhaal erover. Volgens hem had hij het gevonden op straat en wilde hij hem thuis in de gereedschapskist gooien. Ik vond het een vaag verhaal en heb gezegd dat hij als hij zoiets vind het voortaan ter plekken in een prullenbak gooit. Dat hij in ieder geval geen spullen in zijn tas mag stoppen die hij van ons niet mag hebben. Ook niet als hij het vind op straat en het thuis wil opbergen. En als het iets is wat hij heel graag wil hebben belt hij maar om te overleggen als hij weer wat vindt maar niets gaat zomaar die tas is. Ook niet voor vriendjes.
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    22.026
    13.442
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    T*ring, ik zou me ook een hoedje schrikken als mijn kind ineens zoiets zou doen!
    Goed opgelost jij! :thumup:
     
    GossipGirlxoxo en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo Niet meer actief

    Dat is hier ook de afspraak. Zoon heeft een hele leuke groep vrienden. Nu zitten ze met 8 jongens en 6 meiden te chillen in onze schuur. Droog loungeset erin, muziekje erbij, chips en koelkast hebben ze zelf gevuld. Maar op avonden dat ze op straat zijn moet zoon altijd laten weten waar hij is. Gaat hij ergens anders heen hoeft hij alleen even een berichtje te sturen in de whatsappgroep van hem, man en ik. En weer een berichtje als hij daar is aangekomen. Hij mag van man tot erg laat buiten blijven (soms wel 00.30 uur deze vakantie) en ik ben het er niet mee eens maar sta het toe omdat ze dat allemaal mogen en ik dan liever heb dat hij wat later maar met groep naar huis komt dan vroeger en alleen in het donker.
     
    hummeltje5 en TotalBella vinden dit leuk.
  7. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    #27 Mapje, 31 jul 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2021
    Nou echt wel. Toen ik 19 was is hier in de plaatselijke discotheek iemand doodgetrapt. Die lag ook op de grond en werd even doorgetrapt. Door 3/4 mannen tegen 1. En dat was toen niet de eerste…

    En dat is toch al ruim 17 jaar geleden..
     
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.995
    17.899
    113
    Vrouw
    #28 Spectre, 31 jul 2021
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
    Ik heb niet het idee dat het geweld meer is dan vroeger, maar tegenwoordig moeten er gelijk messen getrokken worden.. ik snap het niet... en dan vaak ook nog zo jong.
    Hier in de stad vorige week ook een jongen neergestoken..16 jaar.
    Het zal je kind zijn en het zal je kind zijn die zoiets doet :confused:
    Ik weet dat je als ouders niet alles in de hand hebt, maar waar is het respect gebleven van jongeren? Vroeger sloeg je elkaar dan een blauw oog en was het goed...

    Een knokpartij kán altijd gebeuren, maar messen trekken of met een groep op 1 persoon intrappen..... ergens gaat dan toch wat mis.
    En ben het er wel mee eens dat er in de puber leeftijd wat meer aandacht besteed mag worden aan zinloos geweld en voorlichting gegeven mag worden.
    Het voelt ook als mijn taak als ouder om mijn zoon (wanneer hij de leeftijd heeft) daar een les in te geven.

    Wordt er te makkelijk gedacht tegenwoordig?; 'mijn kind weet wel dat dat niet mag'... is er te weinig zicht op wat kinderen uitspoken? Ook met online games, tv series e.d. ?

    Ik ben daar misschien een miep in, maar ik vind het bijv. absoluut niet goed dat mijn man overdag geweldadige games speelt of een serie met geweld kijkt waar ons zoontje bij zit.

    Zo ken ik ook een overlastgevende puber hier in de omgeving, politie al aantal keer aan de deur geweest, maar moeder werkt onregelmatig en nachtdiensten waardoor kinderen vaak alleen thuis zijn. Niet ieder kind (puber) kan met die verantwoordelijkheid omgaan. Als ouder moet je dat toch inzien vind ik.
     
    GossipGirlxoxo en Mapje vinden dit leuk.
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.995
    17.899
    113
    Vrouw
    Zinloos geweld is van alle tijden, helaas ook met slechte afloop. Maar op deze leeftijd en deze manier (messen trekken). Dat herken ik gewoon echt niet, in ieder geval niet op zo'n grote schaal.... maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
     
    Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Nee klopt messen trekken had ik al aangegeven in een reactie eerder dat dit nu wel (meer) voorkomt en vroeger (naar mijn idee) minder. Dat er eerder wapens worden gebruikt. Maar in mijn puberteit waren er een hele reeks aan zinloos geweldsmisdrijven van groepen of mensen die toen iemand hebben doodgetrapt. Vandaar dat ik specifiek op dit stukje tekst reageerde dat “vroeger men 1 op 1 op de vuist ging maar niet door gingen trappen/kopschoppen” als ze op de grond lagen. Nou 17-20 jaar geleden gebeurde dit specifiek dus wel echt al. Of we hebben het over nog meer vroeger :p
     
    GossipGirlxoxo en Spectre vinden dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.315
    14.550
    113
    Nou ja, dit dus. Beetje eervol gevecht, voor zover je er enige eer in kan zien dan. Hier werden zelfs t aantal koppen geteld en in overleg mochten twee sprieten soms tellen voor 1 tank.

    De rest hoefde t ook niet te proberen om OOK nog eens mee te gaan doen, want je behoorde op afstand te blijven. Dit was niet jouw ding, pas maar op de jassen/tassen.

    Hooguit dat t een keer voorkwam dat iemand door t lint heen ging na een kutopmerking en dat die met 10 man tegen werd gehouden en tegen de grond werd gewerkt terwijl een ander deel de oppositie uit de buurt hield en m zn klep liet houden. Totdat beide kanten afgekoeld waren.

    Maar klaar was klaar en dan kwam er niet na afloop ineens een metalen staaf of stoeptegel te voorschijn of dat soort rare fratsen.

    Paar blauwe ogen, her en der wat schrammen en misschien wat gescheurde kleding en vervolgens was t wel weer duidelijk en zaten ze aan t bier (mocht toen nog met 16 jaar) en de verliezer(s) betaalde t rondje.

    Ging negen van de tien keer ook nergens over, meissie of een rotopmerking ofzo maar niet t niveau dat ik nu zie, lijkt wel of t heeeeele lange tenen zijn geworden.

    Bewaking die er was zorgde eigenlijk er alleen voor dat t buiten gebeurde en enigzins fair bleef en geen eigendommen vernield of beschadigd werden. Pakte de politie je op, tja risico van t vak...kwam je daarna thuis...moah, politiecel was gezelliger.

    Ook geen enkele ouder die dr kind op ging halen he? Je gaat maar lopen!!! (tegen de 15 km)

    Boel werd hier al anders toen van de nabij gelegen gemeente groepen kwamen. Daar zagen we toen de eerste messen bij verschijnen, wat destijds bij ons echt absurd was, was voor hun eigenlijk normaal. Maar die hadden ook heeeeeel vlot een toegangsverbod in t hele horeca gebied.

    Mag graag weer zien dat mesvechters en andere wapentypes weer als "loooooosers" worden gezien, lijkt me heerlijk...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.315
    14.550
    113
    Denk dat t wel aan t gebied lag. Hier was t in mijn tijd echt NOT DONE om door te schoppen of te kopschoppen. Terwijl in nabij gelegen gemeenten dat dus wel voorkwam en ze destijds ook met messen liepen tot onze grote verbazing.

    Ik zat zelf in de horeca hoek met de "minste lieverdjes" dus niet in een tapasbar ofzo. Bij ons waren destijds veruit de meeste vechtpartijen van de gemeente, maar dat soort dingen zag je dus echt niet.
     
    Syane vindt dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo Niet meer actief

    Dank je! Ik hoop dat dit de goede oplossing is. De tijd moet het leren. Ik vond ook weleens aanstekers in zijn tasje. Volgens hem altijd gevonden en die hij dan aan een rokend vriendje wilde geven. Dus nu met de nieuwe regel ben ik daar ook vanaf. Want die mogen ook niet in zijn tasje zitten. En ik geloof hem dat hij niet rookt want ik zou het ruiken. Sinds ik gestopt ben ruik ik het bij iedereen die heeft gerookt en vind ik het stinken. Maar hij en zijn kleding stinkt nooit. Maar toch word ik onzeker en zenuwachtig als ik een aansteker in zijn tasje vind.
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo Niet meer actief

    Lastig hoor want die moeder zal toch ook ervoor moeten zorgen dat haar kinderen te eten hebben. En van een puber mag je wel verwachten dat hij dan leert met de verantwoordelijkheid om te gaan als hij dat nog niet kan. En misschien ziet die moeder het wel in maar heeft ze geen keuze om wat ik hierboven zei. Er moet ook geld verdient worden voor eten en de vaste lasten.
     
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo Niet meer actief

    Zinloos geweld is er helaas al zo lang. Wanneer waren lange Frans en baas B. Een koppel? 20 jaar terug? Die hebben toen nog een hele rap over gemaakt met alle slachtoffers van rond dat jaartal.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  16. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Geen idee, ik woon in het midden van het land in boerengebied :roflmao:

    Er waren ook vechtpartijen zoals jij omschreef maar ook mensen doodgetrapt, zwaar mishandeld of met een metalen pijp bewerkt.

    Steekwapens of vuurwapens kan ik me niet heugen..
     
  17. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja daarom zeg ik ook: zinloos geweld; kopschoppen, doodtrappen als mensen op de grond lagen… dat is er allemaal al heel lang.

    Ik denk dat inderdaad steekwapens en de steeds jongere leeftijd maar ook social media etc de “nieuwe” problemen zijn…
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.995
    17.899
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik zeker hoor, maar overdag vind ik dan weer wat anders dan ze 's avonds en 's nachts alleen laten. Maar inderdaad, pubers zouden beter moeten weten.. daarom ben ik ook voor goede voorlichting en dat de campagne tegen zinloos geweld weer op de voorgrond komt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo Niet meer actief

    En als je kijkt naar misdaadcijfers dan dalen die steekincidenten juist. De afgelopen 20 jaar gehalveerd. Ik denk dat het lijkt of het meer is nu door social media. Doordat wij vandaag horen wat er nu in Rotterdam is gebeurt. 20 jaar geleden stond dat een dag later op de voorpagina in het lokale nieuwsblad van Rotterdam e.o. en een klein stukje erover op bladzijde 3 of 4 van de telegraaf/ad/Volkskrant. Dus wij in Amsterdam kregen niet mee wat er wat dat betreft in de rest van NL gebeurde en zo gelde dat voor elke plaats. Lokaal wist iedereen alles maar landelijk veel minder. En nu met social media weten we direct al het landelijke nieuws dus lijkt het veel meer dan het vroeger was. Tenminste dat is mijn verklaring als ik aan de cijfers zie dat het aantal steekincidenten (ik geloof met dood tot gevolg) is gehalveerd. Ik denk wel dat de leeftijd waarop jongeren met steekwapens rondlopen een heel eind naar beneden is gegaan in vergelijking met vroeger. 13 jarigen lopen met hakmessen rond lees ik weleens op social media. Dat vind ik wel heel eng. En ik geef de drilrapscene toch wel een beetje de schuld hiervan.
     
    citroenrasp, Vero0504 en Mapje vinden dit leuk.
  20. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja dat zou ook heel goed kunnen hoor! Ik had de cijfers er niet bijgepakt! Goed dat je dat hebt onderzocht!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina