Ik heb niet gezegd dat pleegkinderen nooit de waarheid spreken, of het niet zouden willen. Ik heb alleen gezegd dat je ze niet altijd op hun woord kan geloven. Niet dat je ze nooit kan geloven. Ik snap het gevoel dat je hierdoor krijgt, maar ga er maar vanuit wat ik bedoel niet zomaar het opsluiten oid van pleegkinderen is omdat ze lastig zijn. Maar handelingen om te zorgen voor ieders veiligheid. Helaas kan ik niet het voorbeeld geven wat ik bedoel ivm herkenbaarheid. Maar het is heftig, maar op dat moment nodig geweest. En het kind snapt achteraf ook (jaren later), dat het nodig is geweest. Op het moment dat het echt onveilig is, helpt liefde en praten soms niet (op dat moment).
Ik begrijp je wel, maar toch is een pleegkind in huis echt weer heel anders dan een pleegkind waar je mee werkt. Je gaat op een gegeven moment dan zelf weer uit de situatie en naar je eigen veilige huis. Maar een pleeggezin is soms door het gedrag van de pleegkinderen helemaal niet veilig meer voor iedereen. Gezinsleden lopen op hun tenen en kunnen niet zomaar uit de situatie. In sommige gevallen he, niet altijd natuurlijk
Wat jij benoemd, zegt alleen iets over draagkracht van pleegouder, niet over de behoefte van het pleegkind. Ik ben het 100% met je eens dat pleegouder zijn veel zwaarder is dan werken op een groep. Je hebt immers minder tijd om op adem te komen en de acties van pleegkind hebben ook invloed op je privéleven. Maar de behoefte van het pleegkind is wel vergelijkbaar met de behoefte van de kinderen op de groep.
Zwaargewond pleegmeisje zou worden overgeplaatst, maar bleef op het laatste moment bij John en Daisy https://www.ad.nl/binnenland/zwaargewond-pleegmeisje-zou-worden-overgeplaatst-maar-bleef-op-het-laatste-moment-bij-john-en-daisy~a3f54bfe/
Mij ook niet inderdaad. Het gaat toch ook om kwetsbare kinderen en dan heeft zo'n meisje nog eens geen goede nieuwe start.
Mij laat het ook niet los. Via een vergelijkbaar artikel als hierboven geplaatst is, bij Nos, staat ook een link naar de rechterlijke uitspraak waarin de pleegouders liefdevol en zorgzaam worden genoemd begin december 2023. Zeer verdrietig om te lezen met de kennis van wat is gebeurd nog geen halfjaar later.. Pleegouders beloven een veilige omgeving te bieden en het neusje zou graag bij hen wonen. Maar al in December klampt ze mensen aan en zijn er meldingen.
Jezus Wat een leven heeft dit meisje gehad Ik hoop met heel m’n hart dat ze er helemaal Bovenop komt ( lichamelijk ) geestelijk zal wel niet lukken en dat ze bij iemand terecht komt die zorgt met alle liefde die een mens in zich kan hebben en geen eigen belang hierin heeft
Echt afschuwelijk, krijg er gewoon buikpijn van… Dat er zulke mensen rondlopen en dan ook nog overal tussen doorglippen. Te triest dat ze nu tegen de lamp lopen, als het voor het meisje veel te laat is…
Het is inderdaad afschuwelijk. Gelukkig nu buiten levensgevaar. Eerlijk gezegd vind ik er ook wel wat van dat deze info (stukken uit de beschikking en zo) nu zo naar buiten wordt gebracht. Weg privacy van haar. Het is goed dat dingen worden aangekaart maar of het zo tot in detail moet in dit geval vraag ik me af. Omdat het een en op een te herleiden is naar haar.
Goeie ook @Syane. Ik ga het aan beheer vragen. Het is inderdaad eigenlijk ook wel bijzonder dat de NOS dit dus ook gewoon open deelt.
Daar heb je een goed punt… Dit meisje heeft juist recht op privacy, en haar moeder en familie eigenlijk ook. Ook al was moeder (tijdelijk?) niet in staat voor haar kind te zorgen, wil nog niet zeggen dat alles op straat mag komen te liggen.
Tja, dat zijn journalisten. Die gaan gewoon voor het ‘goede’ verhaal. Ik vind wel meer dingen discutabel in de hele berichtgeving rond deze kwestie. Ze hadden eigenlijk steeds weinig info, dus gooiden er lukraak wat ongenuanceerde kreten in om het verhaal kracht bij te zetten. Zoals dat school haar ‘gewoon’ naar huis stuurde, zonder enkele onderbouwing. En nu ook weer hebben ze het over verplichte cursussen die pleegouders niet volgden. In mijn ervaring is alleen de startcursus verplicht, voorafgaand aan r de selectie. Dus is het in de selectieprocedure al misgegaan? Moesten ze wel verplicht opvoedingscursussen volgen omdat al bleek dat ze er niks van bakten? Etc Dus als je zoiets dan in een artikel zet zonder onderbouwing, vind ik dat simpelweg sensatiezucht en niet per se gedegen journalistiek…
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1818710617/jeugdbescherming-haalde-pleegmeisje-10-na-hulpkreet-van-school-en-stuurde-haar-naar-huis Iemand die dit bericht wil plaatsen ?
Het meisje verdient privacy, maar jeugdzorg niet. En ik vind dat het soms lijkt op dat Jeugdzorg profiteert van de privacy bescherming. Ze hoeven nergens op te reageren, naar wie leggen zij verantwoording af? Want als niets naar buiten komt dan kan niemand je op de vingers tikken. Op die manier kan er binnen een organisatie van alles mis en scheefgroeien als niemand meekijkt. Gooien we het op 'we kunnen niet oordelen want we weten het niet' , nee dat klopt als we niets mogen weten. duh.. En ik snap het, en het is goed dat we de privacy van kinderen beschermen, maar dit is imo daar wel de andere kant van. Ik ben daar heel erg kritisch op. De onderzoeken die naar buiten komen (bijv de 75% van de pleegkinderen heeft te maken (gehad) met geweld (fysiek, seksueel)): Het laat mij niet los dat die woordvoerder van Veilig Thuis zei dat ze nog helemaal niets kunnen zeggen over of een verandering in beleid (oa screening) nodig is. Ondanks dus dat 75% van de kinderen te maken heeft met geweld (fysiek, psychisch, seksueel), is het voor hem een optie dat er NIETS gaat veranderen. En ik lees daar niets over, niemand die daar op reageert. Waarom? Omdat we te weinig weten? Wellicht, en logisch want er wordt niets bekend gemaakt. En waarom dan niet? Dit heeft niets te maken met privacy van kinderen tenslotte? Dit soort uitspraken kun je imo alleen doen als je weet dat je geen kritiek (met gevolg) krijgt. Wanneer je zo veilig in je cluppie zit en de kinderen allang je prioriteit niet meer zijn. Een weldenkend mens kan dit soort cijfers toch nooit accepteren? Ik vind dat heel gevaarlijk, dat het zo'n gesloten club is. En dat niemand kritische vragen stelt. Nee, ik vind niet dat informatie over dit meisje naar buiten gebracht mag worden. Maar dat wat naar buiten komt weggezet wordt als ramptoerisme of clickbate vind ik net zo erg. Wie controleert Jeugdzorg? Wie heeft volledige inzage? Wie mag Jeugdzorg op de vingers tikken?