Mijn man wil scheiden....ik ben kapot ervan

Discussie in 'De lounge' gestart door Beepje, 6 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Mijn man en ik kennen elkaar al 13 jaar en zijn daarvan 3 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Een aantal jaren geleden hadden we een huisje gekocht (hypotheek met NHG) en alles was koek en ei. Natuurlijk hadden wij ook onze ups en downs zoals iedere relatie wel heeft.

De pogingen om zwanger te worden waren niet makkelijk maar na een klein ziekenhuistraject was het toch gelukt en we waren in de zevende hemel. Maar sinds onze kleine vent geboren is loopt het niet lekker tussen ons. Er is heel veel gebeurd, waaronder dat ik overspannen ben geraakt en ziek thuis heb gezeten na mijn zwangerschapsverlof. Ik ben bij diverse psychologen geweest en ben gelukkig weer uit het dal gekropen. Dit heeft natuurlijk zijn tol geeist op de relatie en na 3 maanden wikken en wegen heeft mijn man dan de knoop doorgehakt: hij kan niet meer, is op en wil graag alleen verder. Ik ben er kapot van, radeloos en weet niet meer wat ik moet doen. Ik kan niet zonder hem. Relatietherapie hebben we twee sessies gedaan maar mijn man wilde niet meer. Hij heeft het bijltje erbij neergegooid. Hij kan niet meer vechten.

Ik blijf met hem praten maar het lijkt niets uit te halen. Iemand zei mij dat hoe meer ik aan hem trek, hoe meer ik hem van mij afduw. Het ergste vind ik het voor onze kleine knul. Hij is de dupe van onze strijd en zal met gescheiden ouders moeten opgroeien, mijn hart breekt.....:x en dit is het laatste wat ik ooit gewild heb. Helaas zullen we beide niet in ons huis kunnen blijven wonen en zal dit verkocht moeten worden. Ik zie hier zo tegenop.

We hebben een gezamelijke rekening en een gezamelijke spaarrekening. Ik heb zelf nog een spaarrekening. Een tijdje geleden heb ik een gift gekregen van mijn moeder en dit naar mijn eigen spaarrekening gezet.

Sinds kort heeft mijn man een priverekening geopend en hier heeft hij sindsdien zijn loon op laten storten. Ik kan hier dus niet bij maar toch heeft hij het loon met zijn vakantiegeld overgemaakt naar de gezamelijke rekening. Er zal nog wel iets achter zijn gebleven van geld op zijn rekening maar dat kan ik niet checken. Deze week heeft hij ons spaargeld verdeeld, de helft naar zijn rekening en de andere helft naar mijn spaarrekening. Dan was dat alvast geregeld zei hij en kon daar al niks meer mee gebeuren. Ik denk dat hij al veel meer dingen gepland en geregeld heeft want dit wekt natuurlijk argwaan op. Ik durf hem niet meer volledig te vertrouwen, geen idee wat hij in zijn schild voert, en dat terwijl hij jarenlang mijn maatje was. Ik ben zo verdrietig! :( Soms heb ik het idee dat dit alles een boze droom is en ik alleen nog wakker moet worden.

Normaal typ ik niet zo'n lange verhalen maar het voelt even goed om het van me af te schrijven. Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen en advies kunnen geven over wat ik allemaal moet regelen. Ik vind veel info op internet natuurlijk, het is zoveel wat op me afkomt, ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus extra tips zijn natuurlijk handig. Mijn man regelt normaal alle zaken, maar nu zal ik ook aktie moeten ondernemen.

Ik had zelf al wat vragen opgeschreven als:

* Moet ik het geld van mijn spaarrekening afhalen ivm verkoop vh huis en eventuele schuld?
    * Hoe lang ga ik partneralimentatie krijgen? We zijn pas 3 jaar getrouwd.
    * Hoe lang krijg ik kinder alimentatie?
    * Heb ik met al deze alimentatie nog recht op huur- en of zorgtoeslag?
    * Kan hij alsnog de helft vd schenking van mijn moeder opeisen?
    * Moet ik ook al een priverekening gaan openen en mijn loon daar al op laten storten? (Dit zal in de toekomst sowieso moeten)
    * Welke rechten heb je als moeder van een zeer jonge baby? Mag deze dan vaker bij de moeder zijn?
    * Welke instanties moet ik allemaal naar toe?
    * Moet ik me inschrijven bij woningverenigingen en hoe werkt het met urgentie?
    * In hoeverre zou mijn overspannenheid (en eerdere kleine depressies) een probleem kunnen gaan vormen in de scheiding? Kan mijn man dit tegen mij gaan gebruiken?

Zomaar een greep uit wat vragen die in me op zijn gekomen.

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Misschien ga ik ook wat hebben aan je vragen hier.. 😞
    Heel veel sterkte, lijkt bijna mijn verhaal. Alleen ben ik niet overspannen geweest, maar m'n man tegen t randje..
    Ik snap hoe enorm klote je voelt. Ook tegenover je kind, dat vind ik ook het allerergste.. 😢

3. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik heb met pijn in mijn hart je verhaal gelezen. Wat een vreselijke situatie meid! Wat een hel waar je ineens in beland bent. Zeker omdat ik uit je verhaal opmaak dat jij nog graag verder wilt in jullie relatie. En ook met kijk op jullie kleine mannetje. Het idee dat je hem strakjes naar zijn papa moet brengen en niet lekker bij je kan houden. Wat naar!

Ik heb geen enkel antwoord op je vragen. Ik heb daar (gelukkig) totaal geen ervaringen mee. Ik wil je wel heel erg veel sterkte wensen!! Ik hoop dat jullie er samen op een eerlijke manier uit gaan komen. Ook zal ik als ik jou was erg goed aan jezelf denken met kijk op je eerdere overspannenheid. Dit is een situatie waarbij dit zomaar weer om de hoek kan komen kijken zonder dat je het snel door hebt door alles wat je moet verwerken en regelen. Ga bijv al bij voorbaat praten met een psychologe. Belangrijk hoor!

Dikke digi knuf, sterkte!!

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Heel veel sterkte!
    Allereerst zou ik zo snel mogelijk inschrijven voor huurwoningen. Urgentie verstrekken ze zelden, dus informeer gewoon even bij de woningbouw. Zodra de scheiding rond is kun je huurtoeslag en overige toeslagen regelen.

Verder lijkt het me verstandig dat jullie een gesprek hebben met de bank over de verkoop van het huis. Je hebt een hypotheek met NGH dus met een beetje mazzel zal er geen restschuld zijn en vangt NHG dit op.

Alimentatie wordt berekend naar draagkracht van jouw partner en dit wordt (voor zover ik weet) door de rechtbank vast gesteld.

Volgens mij wordt er tegenwoordig vaker gekozen voor co-ouderschap, dit lijkt me in het belang van het kind ook beter. Vier dagen bij jou en drie bij hem, bijvoorbeeld.

Ik kan me voorstellen, wanneer jij wel verder wilt en hij niet, dat het enorm zwaar moet zijn. Maar ik zou hem niet pushen, dit kan een kloof tussen jullie drijven. Geef het tijd, uit eindelijk zal het een plekje krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Nogmaals sterkte

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou in ieder geval je al laten inschrijven bij de woningbouw en bij uitzendbureaus, direct al actie gaan ondernemen en dus niet wachten tot de scheiding rond is.
    Toeslagen zijn geheel afhankelijk van je inkomen, is dit onder het.minimum dan heb je er recht op.
    Hoe lang je recht hebt op partnertoeslag geen idee, ik zelf zou persoonlijk daar niet afhankelijk van willen zijn en dus zorgen voor een eigen inkomen.

Veel sterkte!

6. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Even reageren om je een dikke knuffel te geven..
    Sterkte :(

7. Luja

Luja Niet meer actief

#7 Luja, 6 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2015
    Sinds september vorig jaar ben ik weg bij mijn ex, situatie was vergelijkbaar. Alleen was ik degene die alles al bedacht en uitgestippeld had en echt niet meer verder kon.
    Huis komt in de verkoop, een kleine hoeveelheid spaargeld maakt niks uit voor de NHG. Ons huis is voor 141 gekocht en gaat voor 120 in de verkoop en we maken er geen dubbeltje verlies op dankzij NHG. Hebben er slechts 2 jaar gewoond.
    Verder zijn we voor de bemiddeling en wegens ex zijn manische depressiviteit en psychische problemen bij een mediator terecht gekomen.
    Deze gaf aan dat de kinderen in principe altijd zo eerlijk mogelijk qua tijd verdeeld worden. Wij kozen dus eerst voor 4.5 bij mij en 2.5 bij hem. Dit gunde ik hem. Inmiddels heeft hij aangegeven dit teveel te vinden en hij ziet zijn kindjes nog maar 2 middagen per maand.
    Dit is nu ondertekend en naar de rechtbank verstuurd.

Qua rekeningen, regel zsm alles voor jezelf. Hoe eerder hoe beter hoe veiliger het voelt dat dat stukje klaar is.
    De eerstkomende tijd zal zo heftig en chaotisch zijn dat je veel vergeet.
    Ik raad je aan een lijst te maken met alles dat je komende weken/maanden moet doen. En streep dan ook alles wat je gedaan hebt af. Dit helpt.

Verder heb ik destijds urgentie gekregen bij de woningbouw, ik zat na 3 weken in mijn nieuwe woning met 4 slaapkamers. Even aankloppen kan enorm helpen. Ik ontvang de kinderbijslag, kgb, kot, huurt en zorgt. Een behoorlijk bedrag per maand. Wel is het inkomensafhankelijk dus maak even een proefberekening op de site van de belastingdienst bij rekenhulp toeslagen.

Partneralimentatie wil ik niet en krijg ik niet.
    Kinderalimentatie krijg ik per april, 150 per maand.
    Daarnaast betalen we beiden de helft van de netto hypotheekkosten, in ons geval 210 pp.

Sterkte, je gaat door een heel diep dal maar zult er veel sterker uit komen! Als je hulp nodig hebt bij 1 of ander mag je mij als ervaringsdeskundige altijd een pb sturen. Sterkte!!!!

8. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Wat een vreselijk nare situatie. Erg jammer dat je partner niet meer wilt vechten voor jullie relatie. Ik zou inderdaad alvast wat maatregelen voor jezelf treffen. Wat heeft hij al wel geregeld aan de scheiding? Formulieren?

Wat de gift van je moeder betreft. Ik zou het tijdelijk terug storten naar haar. Zo weet je 100% zeker dat je het niet hoeft te delen. Ik denk dat je moeder dit wel begrijpt.
    Wat betreft de huurtoeslag/zorgtoeslag. Dit zal je moeten berekenen bij de belastingdienst online. Er zijn gelukkig erg veel centen waar je recht op hebt als je een alleenstaande moeder bent.
    Je moet je inderdaad nu alvast inschrijven bij de woningcoorperaties. Vooral de sociale huur. Een urgentie kan je krijgen voor scheiding, maar volgens mij krijg je deze pas definitief zodra de scheiding rond is. Hiervoor moet je even per woningcoorporatie contact over nemen
    Ik zou niet weten hoe je man jouw mentale toestand tegen jou zou kunnen gebruiken. Hij heeft in welke vorm dan ook recht om een scheiding aan te vragen (hoe vervelend ook voor jou). Ik raad wel aan dat je goed in de gaten houd dat echt alles eerlijk verdeeld wordt. Maak een lijst met de huisraad en waarden daarvan. Vergeet daarbij niet je huis en auto.
    Als je partner een priverekening geopend heeft en daarop zijn loon laat storten raad ik jou dat ook aan. Natuurlijk zullen jullie wel beiden 50/50 van de woonlasten storten naar jullie gezamenlijke rekening. Het geld wat al op de gezamenlijke rekening staat moet je daar wel laten staan, anders ben jij straks de "schuldige" dat niet alles eerlijk verdeeld wordt.

Volgens mij kan een maatschappelijk werker ook antwoord geven op sommige van je vragen.
    Wat ik wel afraad is het in de arm nemen van ieder een eigen advocaat. Zo lang jullie er samen over uit komen kan je jezelf beter deze kosten besparen. Als jullie samen naar de scheidingsadvocaat gaan dan merk je sowieso vanzelf wel of het eerlijk gaat.

Hierbij mijn meedenken.

9. beau32

beau32 Lid

31 mrt 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bel de woningstichting zo snel mogelijk en laat je inschrijven.
    Regel alvast je eigen banknummer voor spaar en lopende rekening.

Ga met je man in gesprek hoe hij de scheiding wil regelen en hoe hij het ziet.
    Dan kun je alvast gokken welke je spullen je een keer voor op zoek moet.

Regel een advocaat voor de scheiding. Mijn ex en ik hadden dezelfde omdat wij onderling alles geregeld hadden.

Als je over de verdeling van jullie kleine zelf kunnen regelen zal hij jou depressie en dergelijke niet gebruiken. Ga in overleg met je ex man.

Partneralimentatie is vanaf het moment dat jullie getrouwd zijn. Maar verwacht er niet teveel van. En ligt aan inkomen maar jij kan hem ook partneralimentatie moeten betalen. Wat in ons geval zo was omdat ik meer verdiende. Maar geloof dat het iets van 20 euro per maand was. Wij hebben er vanaf gezien.

Misschien ook naar een particulier huisje kijken of familie of vrienden vragen.

Er komt veel op je af. Maar ga in gesprek met een scheidingsadvocaat die weet veel en heeft heel erg veel tips waar je veel aan kunt hebben.

Veel sterkte en over een poos kun je zeggen dat je er sterker van bent geworden.

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wat een vervelende situatie waar je in zit. Sterkte

Over de schenking: Je moeder had in het geval van de schenking moeten aangeven dat het een privé schenking is, voor jou alleen (en dus niet voor je man). Als ze dat inderdaad gedaan heeft, is het al geregeld. Helaas kan je moeder het niet achteraf doen, dat had bij de overboeking aangegeven moeten worden of bij de notaris vastgelegd moeten worden.

Hier staat wat meer informatie: Een schenking ontvangen en getrouwd in gemeenschap van goederen?

Hier ook: Schenking en erfenis bij een gemeenschap van goederen. » Haans Advocaten, advocaten te Roosendaal en Bergen op Zoom

11. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik wilde je alleen even een knuffel geven en veel sterkte wensen.

12. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ojee September08 wat verschrikkelijk triest.
    Wellicht kunnen we elkaar steunen!

13. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Heel veel sterkte!! Ik denk dat het idd het beste is om zo snel mogelijk bij een advocaat langs te gaan zodat hij/zij je kan helpen. Het fijnste is het natuurlijk als jullie samen alles kunnen regelen maar je moet natuurlijk wel goed opletten dat het eerlijk gaat (aangezien je man al het eea aan het regelen is).

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Heel veel sterkte.

Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat het voor de gemeenschap van goederen niet uitmaakt of iets een 'gezamenlijke' rekening is of niet. Ook geld nú 'wegsluizen' heeft geen zin. Alles is na te kijken op afschriften.

Als ik jou was zou ik snel een advocaat inhuren. Met het oog op jullie kindje zou ik wel kiezen voor een advocaat die op overleg gericht is in plaats van op 'vechten'.

15. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik wil je sterkte wensen.
    Ik zou in gesprek gaan en vragen waarom hij nu alles al aan het verdelen is.

16. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Heb geen tips voor je maar wil je wel veel sterkte wensen

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij hebben een mediator in geschakeld toen wij uit elkaar gingen.
    Het belangrijkste voor ons was alles goed regelen voor de kinderen.
    Hij heeft hier heel goed in geholpen.

De woning ging op naam van mijn ex, wij hadden NHG. Hij kwam iets te kort, en de rest is toen kwijt gescholden door hun.
    Ik ben particulier gaan huren, kreeg geen urgentie dat doen ze hier niet.

Ik krijg huur en zorgtoeslag en kind gebonden budget.
    Kinderalimentatie bij ons is 150 in totaal, was eigenlijk 450 maar heb dit geweigerd omdat mijn ex anders ook niks kan financieel, hypotheek is hoog genoeg voor hem. Hij betaald buiten de alimentatie nog mee aan de jongens hun sporten. Partner alimentatie heb ik geweigerd, ik wil niet afhankelijk zijn van hem.

Heel veel sterkte, blijf vooral praten met elkaar

18. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Sterkte met alles!

19. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Dankjewel allemaal. Ik had hier een heel verhaal getypt met alle antwoorden, maar helaas ging het mis met verzenden. Ik ben erg moe omdat ik niet geslapen heb vannacht, dus slaap hopelijk beter straks. Ook ben ik bezig met het eea uit te zoeken. Ik kom er zo snel mogelijk op terug.

Maar alvast bedankt voor het lezen, jullie tips, adviezen en vooral jullie steun!

20. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Wil je heel veel sterkte wensen!

Deel Deze Pagina