Meubels verven HELP! Krijtverf of matte lak? Ervaringen graag!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Goey, 11 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Hai dames,

Het zal vast al wel eens voorbijgekomen zijn maar heb niets terug kunnen vinden via het zoekvenster.
    Wij hebben voor een lief klein prijsje een houten babykamer gekocht en willen deze nu verven naar wit.
    En dan wil ik heel specifiek wit met een matte effect. Het liefst dus een beetje de vinage look.

Ik heb begrepen dat dit heel makkelijk te bereiken is met krijtverf ( geen chalkboard painting), maar dat het nadeel van deze verfsoort is, dat als je het eenmaal schoonpoets het nog wel eens af kan geven en ook bij kleine gebruikerssporen de verf snel los laat ( denk aan broekriem krassen etc.).
    Uiteraard geen fijn idee met alle babykots en alles wat er bij komt kijken...
    Is dit allemaal ook echt zo? Dit is wat ik te horen heb gekregen maar graag zou ik ook ervaringen van mamas terug willen lezen. En zou een eventuele (matte) vernis laag het iets bestendiger maken?

Ik had al gelezen dat zijdeglans lak niet het zelfde matte resultaat geeft als krijtverf, dus dat is sowieso geen optie, maar nu heb ik bij de action 'witte matte verf' gevonden. Iemand hier ervaring mee? Hoe pakt dit uit?

Vent probeert me over te halen om gewoon lekker zijdeglans te gebruiken maar ik vertik het!
    Dus help me out :cool:

2. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

En de anne sloan verf?

3. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    467
    83
    Vrouw
    Wij hebben verf van "painting the past" en dan de eggshell. Deze is goed te reinigen en geeft het krijtverf effect.
    Deze verf wordt veel gebruikt voor het opknappen van oude meubels.
    Wel even Google voor een verkooppunt.
    Recensies over de action verf zijn trouwens niet top!

4. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Thanks ladies, ik ga even op zoek naar een verkooppunt. Het klinkt als wat ik zoek, mat genoeg als krijtverf en toch goed afneembaar

5. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Valt deze ook onder de goede recensies qua afneembaarheid en matheid? :p

6. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

In ieder geval onder ; geen grondverf nodig en dekt goed :D

7. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Ik heb ooit matte verf gehad van flexa of histor, maar mijn tafel was echt alles behalve mat o_O ik zou voor krijtverf gaan en als het echt te veel beschadigd kun je eens in de zoveel tijd bijwerken toch?

8. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Ik had dus van de week al een pot van de action gehaald, 1 pot krijtverf en 1 pot matte lak. Maar ik denk dat ik deze terug ga brengen en voor de A.s verf ga.

Iemand enig idee hoeveel je met een liter kn verfen Heb een kast commode en een bedje in de wacht staan

9. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.002
    2.371
    113
    Heb ook de Annie sloan verf gebruikt voor babykamer. Volgens mij afgewerkt met wax omdat ik bang was dat lak giftig zou zijn. Na paar maanden zag t er niet zo mooi meer uit. Vlekken moeilijk weg te krijgen en nu wordt er ook nog op de spijlen van het bedje gebeten en is t helemaal drama, bladdert af. Lak werkt dus beter maar weet niet of dat geschikt is voor kinderen.

10. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    oh help! @Anan En ik heb dus een weekje geleden de lak teruggebracht en A.S verf gehaald omdat ik dacht iedereen heeft het erover. Nog niet begonnen met verven... Maar dat wordt wat als het lelijk gaat worden, aangezien mijn man een zware voorstander was van de lak en ik van de A.S. verf.. ziet er naar uit dat meneer weer eens in zijn gelijk gaat staan.

Iemand nog een andere afwerking gebruikt?

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou zeer zeker niet voor krijtverf gaan. Krijtverf moet altijd afgewerkt worden met een speciale lak of wax omdat het heel kwetsbaar spul is en snel vlekkerig wordt. Zonder beschermlaag kan je het er met een natte doek of met wat stoten zo vanaf halen en vlekken trekken erin. Ooit net mn stomme kop mn meubels over geschilderd met annie sloan verf omdat me dat o zo handig leek dat ik niet hoefde te schuren en te gronden. Echt, ik ik heb er spijt van. Het ging er snel makkelijk op, dat wel. Wax erover ter bescherming. Paar x stoten en de stukken vlogen er letterlijk vanaf. Vlekken trokken erin. Ik wilde gewone verf. Maar ja, je kan krijtverf niet overschilderen met gewone verf. Krijtverf ligt vrij los op de ondergrond dus risico dat alles afbladderd. Dus alles moest er totop het hout af. Ik heb het geweten. Ik had er wax overheen wat natuurlijk nu redelijk vast zat dus ik moest een beginnetje vinden en vervolgens steken en schuren. Ik heb het er nooit helemaal vanaf gekregen. Zelfs niet met de schuurmachine.. ik was totaal nu langer kwijt dan dat ik alles gewoon licht had opgeschuurd, gegrond en gelakt...
    Ik heb later matte lak genomen. Gewone verf dus. 10x met stofzuiger tegenaan gegaan maar alles.zit er nog op.

12. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Gewoon matte lakverf kopen bij verf speciaal zaak. Altijd eerst gronden en dan aflakken. Krijg je een heel mooi mat resultaat.

Investeer in goede verf (vaak echt een verschil met bouwmarkt kwaliteit) en laat je daar goed informeren. Kies bv een mooie wit-teint van farrow en ball voor het vintage effect.

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij hebben voor de commode krijtverf gekocht van de formidabel of karwei geloof ik. Gewoon huismerk. Dus wel echt krijtmatte verf (geen schoolbord) in een hele matte kleur (spicy yellow). Dit is echt super tof geworden en geeft niet af hoor!
    Gewoon eerst goed schuren en met een brede wast of roller aanbrengen.

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Autocorrect doet gek ^^ :$

15. Fientje1234

15 feb 2016
    92
    0
    6
    Wij hebben zijdeglans witte verf op waterbasis gebruikt. Top spul en een mooie matte finish.
    Ik zou meubeltjes nooit verven met lak.

16. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113

17. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Oh hell ik weet het echt niet meer Denk dat ik gewoon alles eerst goed ga schuren, vervolgens toch een grondverf ga zetten en dan pas de a.s verf erop ga gooien..: en afhnkelijk van t resultaat nog een wax of andere seal

Deel Deze Pagina