Ik ben zo ongerust. Toen mijn dochter 11 dagen oud was had zij een hoofdomtrek van 35,5cm. Met 6 weken ging mijn dochter voor het eerst naar het CB. Toen was de meting van de hoofdomtrek 39.9cm. Volgen de CB arts was de hoofdomtrek te snel gegroeid en zat ze ver boven de gemiddelde lijn. De CB arts benoemde dat ze misschien een waterhoofd aan het ontwikkelen was. Maar ik moest mij maar niet ongerust maken want het kon ook erflijk zijn. Dat is makkelijker gezegt dan gedaan, want het wordt wel genoemd. Ik ben nu zo bang dat mijn dochter een waterhoofd heeft/krijgt. Ik loop er constant mee om en ben er erg mee bezig. Ik houd mijn dochter goed in de gaten op eventuele verschijnselen van een waterhoofd. Het wordt gewoon een obsesie. Misschien ben ik gewoon te overbezorgd maar ik wil gewoon dat mijn dochter er geen hinder van ondervind of dat ze haar te lang laten lopen voordat er stappen worden ondernomen. 18 juli moet ze weer naar het CB dat duurt nog zo lang. Ik hoop echt dat de hoofdomtrek dan weer bijgetrokken is. Zijn er meer moeders/vaders die dit meegemaakt hebben? Wat zijn jullie ervaringen?
Wat vervelend voor je. Ik kan je er niet mee helpen maar toen mijn kereltje 8 weken was was zijn hoofdomtrek 40.8. Als je zorgen maakt kun je toch ook tussentijd bij het inloopspreek uur binnenlopen? Ik weet niet wanneer je voor het laats geweest bent maar als er twee weken tussen zit zou ik het nog een keer laten meten als haar hoofdje dan weer te snel gegroeid is kun je stappen ondernemen. Heel veel sterkte, groetjes kim
heb geen ervaring met een te groot hoofd. maar herken je 'obsessie' wel. Je gaat op een gegeven moment vanalles zien. ons dochtertje heeft namelijk een extreem klein hoofd. Ze is 9 maanden en zit nu eindelijk op 42 cm.. Heb op een gegeven moment ook tussendoor een consult gevraagd bij de arts op het cb, om nogmaals te laten controleren. Dat hielp goed, want dan ben je toch weer even gerust gesteld. Op het cb reageerde ze er ook positief over. Ze zeiden: altijd een afspraak maken als je ongerust bent. Dus dat is mijn advies..
als je je zorgen maakt zou ik denk ik gewoon verder gaan kijken en een afspraak maken bij de huisarts......kijken wat hij/zij zegt. Ik zou niet wachten tot het volgende cd bezoek als je merkt dat je er zoveel mee bezig bent, wat ik ook zou hebben hoor!!!
Als je je zoveel zorgen maakt zou ik een afspraak maken bij de huisarts en eventueel een doorverwijzing vragen naar een kinderarts. 18 juli is nog ver weg en kan me heel goed voorstellen dat je veel zorgen maakt en wilt dat er zo snel mogelijk naar gekeken word.
Helemaal niet gek hoor dat je je zoveel zorgen maakt. Het is jou kindje en je wilt natuurlijk dat alles goed is. Als er zoiets wordt gezegd blijf je daaraan denken. Ik zou ook niet wachten tot 18 juli. Dan blijf je je zorgen maken. Gewoon naar t inloop spreekuur gaan. Succes!
Makkelijk gezegd van het cb om je dan niet ongerust te maken als ze zoiets tegen je zeggen. Mijn ervaring met het cb is dat ze heel snel ( vaak te snel)Hun zorg uiten, ouders onnodig ongerust maken, terwijl er waarsch niks aan de hand is. Idd anders naar de huisarts,want je zo lang ongerust maken is ook niet goed. En hopelijk kan die je wat geruststellen!
mijn dochtertje is geboren met een heel groot hoofd, en het groeid ook gewoon door.... ze had ook hele kleine fontanellen, dat was iets wat we goed in de gaten moesten houden, dat die niet te snel dicht zouden groeien.. ze is nu 7 maanden en haar fontanel lijkt nog net zo groot als bij de geboorte dus groeid gelukkig niet dicht.. hier zit het in de familie van haar vaders kant... als je je zorgen maakt gewoon een verwijzing vragen bij de huisarts voor de kinderarts... ik heb het niet zo op de artsen van het CB!! wat hun zeggen gaat mijn ene oor in en het andere oor weer uit!!! en bij twijfel of ongerustheden ga ik naar de huisarts en niet naar het CB! succes ermee
Ik vind het nogal wat om een uitspraak te doen als dat je kindje wellicht een waterhoofd aan het ontwikkelen is. Daar schrik je je toch rot van? Niet heel erg tactisch. Kun je zelf niet even de omvang meten? Met zo'n meetlintje? Wellicht had je dochtertje op dat moment een groeispurtje gehad en heeft ze daarna weer stil gestaan. Mijn zoon werd trouwens geboren met een hoofdomtrek van 37 cm en zat bij 8 weken op 42. Ik heb er nooit iets over gehoord.
Jongetjes hebben volgens mij een groter hoofd dan meisjes. En het hangt natuurlijk ook wel van de lengte van je kindje af. Bovendien gaat het ook om de groei/curve: volgt ze haar lijntje of wijkt ze daar (extreem) van af? Heb je de lijn niet gezien? Bij ons op het CB laten ze altijd de groeilijnen zien zodat je als ouder kunt zien hoe het zich ontwikkelt. Ik herken je zorgen trouwens heel erg. Bij ons is het andersom: mijn zoontjes hoofd is te klein. Zijn curve buigt nu al 4 metingen af. Ik maak me ook zorgen. Vooral omdat er niets aan een te klein hoofd te doen is (itt een waterhoofd).
ik vraag me soms af of die artsen van het cb hun diploma met een pot choco bij kregen. Had 2 maande geleden ook zo een aanvaring met een arts die een melding wou doen bij de kinderbescherming omdat mijn zoontje veel te klein was dus ik in paniek direct naar mijn kinderarts gegaan en bleek dat dat mens haar maar 4 cm mismeten had. Ik wil gewoon zeggen maak je niet al te druk om wat hun zeggen en ga gewoon naar je kinderarts die zal je ten eerste al niet met zo een vage uitleg naar huis sturen en ten tweede zijn die volgens mij veel bekwamer. Veel sterkte en probeer je gedachten een beetje te verzetten en geniet van je kindje
Klinkt een beetje als een sterk verhaal, sorry. En altijd fijn, dat gegeneraliseer. Een melding bij de kinderbescherming vanwege een te klein kind? Klinkt als het halve verhaal als ik eerlijk ben. Overigens: mijn ervaring is dat in het ziekenhuis mijn zoontje ALTIJD te ruim wordt gemeten. Vraag me niet hoe het kan, maar het gebeurt wel.
Wat raar dat ze dat zeggen! En is het echt te groot vraag ik mij af. Ik heb even in Sacha zijn boekje gekeken en die had met een maand een hoofdomtrek van 39.1, met 3 mnd 41,8 en met 6 mnd 45,4.
Toch is het zo, mijn zoontje is aan de kleine kant en is niet zwaar maar omdat het zo een piek naar beneden deed, vonden ze het raar en onnatuurlijk onverklaarbaar. Heb ondertussen wel een rechtzetting en excuus van de betreffende arts gekregen. Moet wel zeggen dat er niks van gekomen is dat ze enkel zei dat ze een melding moest maken hiervan maar dat ik nooit iemand gehoord heb, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik direct verder onderzoek gedaan heb met mijn kinderarts en dat ik in het ziekenhuis bloed heb laten trekken en zijn urine onderzocht is waaruit niks raar bleek te zijn. maar idd wel een mismeting van 4 cm.
Nou wat een doos. Mooi dat ze excuus heeft aangeboden, maar ik denk toch niet dat ik daar nog een keer heen ging met mn kind. Moet niet gekker worden.
Heb de groei lijn wel gezien van de hoofdomtrek en hij buigt inderdaad erg af. De rest van mijn dochter haar groeicurve is prima ze weegt 5 kg en is 56 cm. Het probleem is je ziet ook niets aan haar. In onze ogen is haar hoofd ook niet groot. Alleen de metingen zeggen het. Ze is een vrolijk en allert meisje en reageert op haar omgeving. Wat vervelend voor jullie dat jullie zoontje een te klein hoofd heeft. Ik hoop voor jullie dat dat snel goed komt. Kinderen zijn een dierbaar bezit en je wilt gewoon het beste voor ze. Sterkte!
Ik doe niets anders dan elke dag meten met een meet lintje. Ik maak mij zelf knetter gek. Ik weet het is wat overdreven maar ik ben gewoon bang. Mijn zoontje zat met 8 weken op 39.9cm hoofdomtrek, dat zit mijn dochter nu al met 6 weken. Ieder kindje is uniek en kun je niet vergelijken. Ik hoop inderdaad dat ze een groeispurtje heeft.
Bel toch gewoon even de huisarts of anders weer het cb en zeg dat je heel onzeker bent en dat je graag wil dat er nog eens naar gekeken wordt. Zo vreet je jezelf alleen maar op.
Ik zal even eerder een afspraak maken of laat de wijkvpk even langs komen bij je thuis. M'n zoontje is nu 5 maanden en hoofdontrek is 41,5 vrij klein. Dit was bij de geboorte ook zo. Hebben ze 1x wat van gezgt dat hij een smal hoofdje had, terwijl die toch echt wel een bolle toet heeft. Als de schedelnaden maar niet te gauw dicht gaan, dit was bij een maand bij m'n zoontje al aardig dicht, moesten we in de gaten houden maar het is nog steeds open. Maak je niet te druk, ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Succes