Metformine en diarree

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door 1234, 20 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1234

1234 Niet meer actief

Wel raar om me nu weer in het 'zwanger worden' subforum te melden, want we zijn natuurlijk net ons kindje verloren, maar weet anders ook even niet waar ik het beter neer kan zetten.

Maar we willen op zich wel weer gaan voor een brusje voor onze dochter. En de gynaecoloog heeft mij Metformine voorgeschreven omdat ik insuline resistentie heb en daar ben ik sinds een week mee begonnen. Ik moet er uiteindelijk 3 slikken op een dag en zit nu met het opbouwen op 2 pillen op een dag.

Alleen heb ik steeds diarree. Tot nu toe elke dag wel gehad. Heb net ook weer twee keer moeten rennen en voel me nu nog niet leeg. :) Ik vind het erg vervelend en durf op deze manier ook niet goed de deur uit te gaan, want er moet dus altijd een wc in mijn buurt zijn.

Zijn er mensen die al langere tijd Metformine slikken? Wat waren jouw bijwerkingen? Had je deze bijwerkingen alleen in het begin met het slikken van Metformine of heb je daar dan altijd last van, ook na maanden/ jaren nog steeds?

Ik word nu al gek van die diarree. :(
    (Eén voordeel: misschien val ik dan wel een beetje af...:))

2. R85

R85 Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.987
    0
    36
    Verpleegkundige
    Hoi,

Het enige wat ik er van weet, is dat de diarree naar een tijdje (maand ofzo) minder wordt/verdwijnt. Anders moet je naar de dokter voor een ander medicijn.

3. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Ik heb ook een tijdje Metformine geslikt en had toen ook enorme diarree. Ik weet niet meer precies hoelang het heeft geduurd, maar niet echt lang.

Toen ik Metformine slikte, werd dit medicijn ook nog aan vrouwen voorgeschreven die niet makkelijk zwanger werden, maar uit een onderzoek is gebleken dat Metformine toch niet zorgde voor 'makkelijker' zwanger worden.

Ik moest toen juist stoppen met Metformine i.v.m. de kinderwens en ik moest toen insuline gaan spuiten. Ik ben diabeet. Dit zal ongetwijfeld anders zijn dan insuline resistentie.

Ik hoop dat je lichaam weer snel normaal is. Succes!

Je mag de moed opgeven, maar nooit de hoop verliezen!

4. 1234

1234 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties.

Dus het gaat na een tijdje wel over als ik het goed begrijp...
    Ik heb bij de zwangerschap van onze dochter wel Actos geslikt, een alternatief voor Metformine, omdat ik zo opzag juist tegen de bijwerkingen van Metformine. Maar Actos had weer als bijwerking: oedeem. En dat heb ik gemerkt. Was sinds dat medicijn enorm aangekomen en hield veel vocht vast. Vandaar dat ik nu dan toch maar aan de Metformine ging en me er over heen wilde zetten, over die bijwerkingen. Maarja... nu dus die diarree.

Maar als ik dus weer zwanger zou zijn, dan zou ik het gelijk gaan hebben met de gyn over de Metformine, ik wil natuurlijk niet weer dat de zwangerschap misgaat. Hoop het geen tweede keer meer mee te maken. Desnoods dan ook maar insuline spuiten, iets wat me ook verschrikkelijk lijkt, maar er zijn ergere dingen.

5. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Nee wat jullie is overkomen is echt ontzettend erg zeg. Als jullie er klaar voor zijn, dan hoop ik dat jullie het geluk van een goede zwangerschap met een gezond kindje is gegeven!

Wat betreft het insuline spuiten dat is absoluut niet eng hoor! Nu was ik al gewend om te prikken met hormonen (moet zeggen dat de eerste aantal hormoonprikken wel lang duurde voordat ik ze eindelijk in mijn buik durfde te zetten :D)
    Maar zou zeker met de gynaecoloog overleggen als de tijd daar is.

Heb het bericht over jouw moeder ook gelezen .... heel veel sterkte met alles L4ever.

6. 1234

1234 Niet meer actief

Dankjewel!

Ach het zal inderdaad wel meevallen. Nu ik bevallen ben, en voor het eerst in mijn leven een infuus heb gekregen en een prik in mijn been met een naald van 4 cm, zal elk ander prikje wel meevallen... Maar idd, dat moeten we dan maar met de gyn overleggen tegen die tijd.

7. 1234

1234 Niet meer actief

Oja, maar als die diarree dan zo aan blijft houden en ik moet ergens naartoe waar ik echt geen diarree bij kan gebruiken, helpt het dan om die dag geen Metformine in te nemen? Heb je dan ook geen diarree? Of zit het nog echt in je lichaam van alle andere dagen?

8. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Ik begin me weer wat meer te herinneren. Ik ben er op vrijdag mee begonnen en had toen 's-avonds een verjaardag (thuis). Ik had toen pas net na middernacht dat ik moest rennen. De maandag erop heb ik gewoon gewerkt en ik kan me niet herinneren dat ik toen echt moest rennen. Wel last gehad van andere ontlasting, maar niet heftig. Volgens mij had mijn vader er toen wel langer last van. Heel persoonlijk dus. De HA heeft toen gezegd dat je lichaam er wel ff aan moet wennen. Als het echt niet over gaat, dan maar ff aan de bel trekken.

Succes.

9. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Hoe gaat het met de bijwerkingen (diarree) van de Metformine L4ever? Ik hoop dat je lichaam er inmiddels al (aardig) aan gewend is.

10. 1234

1234 Niet meer actief

Hey, toevallig switch ik net naar het zwanger worden subforum...

Nou gaat niet echt lekker met die diarree. Heb het elke dag 1 á 2 keer. Toen straks nog en voel nu dat ik alweer moet. :( Wel irritant hoor. Maar misschien dat het snel verdwijnt, dat hoop ik althans. Ik zit nu aan de twee pillen op een dag en wacht nog maar even een poos met de derde.

Ik moet morgen 3,5 uur rijden van het Noorden naar het Westen. Hopelijk blijven mijn darmen rustig.

11. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Hè vervelend dat je nog zoveel last hebt.

Ik hoop idd voor je dat het morgen goed gaat. En hopelijk dat de klachten nu toch echt snel gaan afnemen.

Succes meis!!

12. 1234

1234 Niet meer actief

Dankjewel! Hoop het ook. Lief dat je er naar vroeg trouwens.

13. maaike3

maaike3 Bekend lid

31 aug 2009
    772
    255
    63
    hey meis
    metformine kan diaree veroorzaken ook bij langdurig gebruik
    ik hoop dat je alles goed mag vergaan verder meis
    xx

14. 1234

1234 Niet meer actief

Thanx Maaike.

15. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    L4ever moest vandaag aan je denken ..... is het goed gegaan met de lange autorit??

16. 1234

1234 Niet meer actief

Hey. De heenweg ging helemaal goed. Op de terugweg kreeg ik een half uur voordat ik thuis zou komen diarreedrang, en heb het gelukkig helemaal op kunnen houden tot thuis. Gelukkig maar, want ik zou in dat stuk niet weten waar ik eventueel naar een wc kon.

Ik heb het idee dat de diarree wel ietsje minder word. Maar voorlopig houd ik het toch nog even bij de twee pillen... Misschien volgende week of zo pil 3 opbouwen.

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hier krijg ik juist diarree als ik het niet neem en daarna weer wel....de dag dat ik het 'vergeet' ofzo dan krijg ik het en dat gaat weer weg als ik het weer neem...

Maar hier ging het na een maandje ongeveer weg....ben nu bijna diarree vrij na 2 maanden slikken :D mits ik het niet vergeet te nemen.

Ben geen diabeet, maar ik krijg het om de werking van clomid te versterken ik heb PCO en er zijn goede resultaten mee....zo ook bij mij..

Val er vanaf! vooral veel vocht wat ik constant uitpies en eerst vast hield......dus vind het een fijn middel ondanks de diarree....daar wen je aan hahaha en voordat je het weet is het over!

niet over na een tijd...terug naar de dokter en er over hebben want dan kan je er waarschijnlijk niet goed tegen.....

succes!

18. 1234

1234 Niet meer actief

Antares, ben het ook een keer of twee vergeten te slikken en toen merkte ik ook dat dat voor diarree niks uitmaakte, dat kwam dan toch wel...

Maar als ik het zo hoor van iedereen moeten die bijwerkingen wel snel weer verdwijnen dus... Ik wacht het af..

Maar dat afvallen lijkt me ook ideaal. Ik weeg me niet vaak, maar het is net alsof mijn broeken al ietsje losser gaan zitten en het vocht inderdaad iets minder word, dat ik met de zwangerschap vast hield. Dus dat is het grote voordeel met dit medicijn...

Maar er staat in de bijsluiter dat je het eigenlijk helemaal niet mag slikken he met kinderwens/ zwangerschap. Dat vind ik zo tegenstrijdig he. Dus maar goed met de gyn overleggen volgende week.

Ben ook al weer ongesteld geworden, 31 dagen na de bevalling. Ben benieuwd of dat ook een beetje komt door de Metformine. Had het echt nog niet zo snel verwacht en ik hop dat het zo regelmatig blijft, want mijn menstruatie was voor de zwangerschap onregelmatig.

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    mijn apotheker wilde niet meegeven!! hij zei kinderwens dus geen metformine..... maar ik zei gyn schrijft het voor!! en toen mocht het wel...schijnt dus wel vaker voor te komen, maar hij moest het wel opzoeken de apotheker.......:D

ik moet wel direct stoppen als ik positief test....terwijl anderen hier op het forum gewoon door mogen slikken...ach ze doen uit voorzorg dat zeggen volgens mij...want eigenlijk weten ze het gewoon niet zeker wat het doet...

20. 1234

1234 Niet meer actief

Mijn apotheker moest het ook even met de grote baas overleggen of ze het mee mocht geven. Was wel apart hoor. We hadden net twee weken ervoor ons kindje begraven en toen zei ze: "Ik zie hier in mijn computer staan: kinderwens, klopt dat?"
    We hebben maar gewoon ja gezegd en niks over ons overleden kindje. Maar wel gek dat iemand dat zo aan je vraagt die niks van je situatie weet.

Deel Deze Pagina