Hoihoi, Ik was even benieuwd of iemand dit herkent? Sinds afgelopen zomer is mijn menstruatie cyclus steeds korter. Waar ik voorheen altijd op dag 20/21 mijn eisprong had en dan 10 dagen erna menstrueerde, veranderde dit eerst naar 2 dagen eerder menstrueren, toen 4 dagen en gisteren werd ik 5 dagen eerder ongesteld. (Uitgaande van de +/-30 dagen cyclus die ik eigenlijk mijn hele leven gehad heb). Ik heb ook het idee dat het minder heftig is en soms is het een dag korter dan ik altijd had. Een uitstrijkje heb ik gehad n.a.v. mijn klachten en deze was goed. De huisarts vroeg wel of ik gevaccineerd ben en of de klachten daarna zijn ontstaan. Dit is wel het geval, maar zou het niet ook een begin kunnen zijn van de overgang? Of is dat nog veels te vroeg. Ik ben net 30 geworden en ik menstrueerde voor het eerst op mijn 11e.
Hoi! Ik heb dit ook sinds afgelopen zomer, maar ook is dit ontstaan na mijn vaccin. Ik had een cyclus van 27/28 dagen en nu 23/24 Er zijn gevallen dat een overgang zo vroeg begint maar ik denk in jou geval dat het door het vaccin komt.
Ja helaas kan dat ook het begin van de overgang zijn. Overigens kan het dan nog 10 jaar duren dat je menstruatie echt stopt. Je zou eens kunnen vragen om je amh waarde te laten prikken, de huisarts kan je daarin voorbereidden. Lees zelf ook even in wat het is, dan kun je je vraag beter onderbouwen.
Ik heb iets anders ik ben juist helemaal niet meer ongesteld, sinds oktober. Heb al testen gedaan of ik niet zwanger ben. Maar nee. Ik ben 35 en vind het ook heel raar. Lees wel dat het kan. Dat je een fluctuerende menstruatie hebt. Maar twijfel ondertussen ook of ik niet naar de huisarts moet gaan.
Ik had dit in 2016. Jaren een super cyclus en plots korter. Bleek dat ik schildklier problemen had. Dus mss kan je dit ook eens laten bekijken.
Ik heb dit rond mijn 34e gehad. ( twee jaar na mijn laatste bevalling) Ik had al een kortere cyclus maar die is twee jaar lang steeds korter geworden van 26 naar 24 naar 22 naar 21. Dan had ik een eisprong tussen dag 8 en 10 en normaal had ik die op 12. Daarna is hij naar 27 dagen gegaan rond mijn 36e Heel vreemd maar er was verder niks aan de hand. Geen overgang. Gewoon iets natuurlijks blijkbaar. ( ik ben nu 43)
Het kan gewoon na heel wat jaren ineens anders worden, maar je kunt altijd even langs je huisarts gaan. Ik had het zelf ook: altijd redelijke lange cyclussen en toen ik begin 30 was, werden ze korter. Na mijn derde bevalling weer wat langer geworden, zodat ik nu voor het eerst van m'n menstruerende leven op een cyclus van 28 dagen zit Ik heb het destijds voor de zekerheid wel aan de huisarts gevraagd en een uitstrijkje laten maken. Kwam niets uit.
Bij mij is mijn cyclus na elke bevalling korter geworden. Voor mijn zoon zat ik op 5,5 weken, na mijn bevalling (toen ik weer ging menstrueren na 8,5 maanden) op 4,5 weken en na mijn dochter (na 6,5 maanden) op 4 weken.
Bij mij is de cyclus juist na elke bevalling langer geworden en de menstruatie bijna nihil. Daar snap ik niks van, kan dat ook al een vroege overgang zijn? Verveld dat je cyclus steeds korter word. Misschien wat overdreven maar let(ten) je/jullie dan wel op je hb waarde?
Toen mijn cyclus op gang kwam ging mijn cyclus van 20 naar 15 naar 8 dagen. In totaal dus he? Ik was per cyclus maar 2 dagen niet ongesteld. Terwijl ik dus normaal cyclussen (vanaf 2014 tot aan zwangerschap van onze jongste) had van 33-36 dagen. Schildklier was perfect, hormonen iets afwijkend, lh was iets verhoogd. Dit beeld zag de gyn bij vervroegde overgang, alleen had ik op de echo geen passend beeld. Had in elke eierstok zeker 10 antrale follikels zichtbaar. Bij mij bleek de eicel groei te traag gaan en dan slonk t baarmoederslijmvlies vroeg en stortte de boel in. Aangezien ik met laagste dosis medicatie nu wel een mooie follikel ontwikkel, is de oorzaak idd hormonaal geweest.
Wat veel reacties, bedankt! Ik ga maandag toch maar even contact opnemen met de huisarts om mijn waardes te laten controleren. Benieuwd of daar wat uitkomt!
Ik dacht dat het wel normaal was dat je cyclus korter wordt naarmate je ouder wordt. Ik ga eens googlen of dat zo is. Edit: wat ik ervan lees is dan inderdaad weer gerelateerd aan menopauze. Ik zou ook even langs de huisarts gaan dan! Dat kan iig geen kwaad.