Ik ben 26 jaar en heb bijna 8 weken geleden een nieuwe heup gekregen. Een totale heupprothese zoals dat heet. Allemaal goed gegaan enzo en ben hard bezig met het herstel. Het gaat echt heel erg goed, maar er zijn veel onduidelijkheden. Mijn orthopeed en de fysiotherapeuten spreken elkaar tegen. Ik heb het aan beide al meerdere keren gevraagd. Ik vraag me dus af, zitten hier mensen die zelf een prothese hebben gekregen? Of kennen die iemand met een prothese? Ik ben best jong voor zoiets, dus ik ken niemand om mij heen. Ik zit dus met een paar vragen: -De orthopeed zegt dat ik nooit meer (dus mijn leven lang) mijn heup meer dan 90 graden mag buigen. (dat is dit rechtop zitten met je voeten op de vloer. Die hoek van je benen en lichaam is 90 graden. Vooroverbuigen om je sok of schoen aan te doen is dus meer da die 90 graden. Je voet op je andere knie leggen mag ook niet. Nu zegt de fysio dat dit alleen de eerste 3 maanden niet mag. Hoe zit dit? -Maar hoe krijg ik dan ooit mijn eigen schoenen en sokken weer aan? -Mag je na die 3 maanden weer rennen? -Wat doe je allemaal nu wel weer? En wat echt niet? Alvast bedankt!!
Dat is vaag, dat ze allebei andere dingen zeggen. Het zou toch zo moeten zijn dat ze hetzelfde zeggen daarover. Ik vind het vreemd. Mijn moeder heeft inmiddels al haar tweede nieuwe heup protese, maar ik kan me niet herinneren dat zij dat allemaal niet mag. Want als je nooit meer, meer dan 90 graden mag, dan zou je ook niet meer kunnen bukken enzo. En dat doet zij voor zover ze dat nog kan wel allemaal. Mijn moeder was ten tijde van haar 1e heup operatie relatief jong nog, begin 50. De tweede heup operatie, is een jaar of twee geleden, of drie weet het niet precies meer. Maar ik weet wel dat je de eerste 3 maanden echt heel rustig moet doen, en dan kan het nog wel een half jaar tot een jaar duren voor je echt merkt dat het beter gaat. Ik wil het haar wel vragen, maar ze zijn op vakantie..
Mijn vader heeft een nieuwe heup gekregen een aantal jaar geleden. Dit is alleen de eerste maanden. Althans hij doet zijn eigen sokken e schoenen aan.. En als hij op de bank zit liggen zijn voeten standaard op de tafel hihi
Mijn schoonvader heeft een paar jaar terug een nieuwe heup gekregen. Hij heeft zo'n sportheup (waar laatst zo'n ophef over was) en bij mijn weten kan hij daar eigenlijk alles weer mee doen. Bukken en rennen al zeker. Als ik het me goed herinner heeft hij niet eens 3 maanden gewacht met dat soort activiteiten...
Nou dat vond ik dus ook, ze zouden beide hetzelfde moeten zeggen. Maar merk ook dat ze het soms niet echt weten bij de fysio. Ze zitten ook steeds te twijfelen omdat ik zo jong ben. Ik sport nu namelijk al 3x in de week 1 uur en doe dan best veel. Ze weten soms gewoon niet wat ze moeten doen met me haha Ik vond het ook zo raar dat je het nooit meer mag. Dan ben je nog enorm beperkt, daarom liet ik mij juist opereren. Ook voor de pijn, maar ook om mijn mobiliteit terug te krijgen. Wat jij zegt over de eerste 3 maanden rustig aan doen heb ik idd wel vaker gehoord, maar ze hebben me niet echt duidelijke regels gegeven. Jammer dat ze op vakantie zijn haha maar wel bedankt voor je antwoord! @tikigo: Dus hij buigt zijn been dan ook meer die dan 90 graden? Springt hij ook enzo? Sorry voor al mijn vragen, maar ik weet gewoon niks over dit soort dingen...
Ik heb stage gelopen op de afdeling orthopedie in een ziekenhuis. Daar kwamen veel mensen met nieuwe heupen en knieen. Over die 90 graden: dat mag idd de eerste maanden niet, omdat je heup nog makkelijk uit de kom kan vliegen. Hierna zijn er in principe genoeg spieren die de nieuwe heup op zijn plaats houden. Sporten kan, maar wat ik altijd begrepen heb, met mate. Dit, omdat een kunstheup gewoon niet zo sterk is als een echte. Het slijt veel sneller en de kans dat jij ooit weer een nieuwe heup moet is zeer groot. Inmiddels is dit al een paar jaar geleden (ben alweer klaar met weer een hele andere opleiding) maar als je wilt wil ik er best wat info over opzoeken in mijn verpleegkunde-boeken
Mijn schoonzusje heeft al sinds ze 19 is, 2 nieuwe Ik zie haar toch gewoon haar sokken e.d aandoen, en in kleermakerszit zitten. En mijn nichtje optillen, opruimen, poetsen.. hoe doe je dingen als je niet mag bukken in hemelsnaam? Misschien dat het aan het soort prothese ligt?
Hier nog een fysio! Ze moeten je uitleggen waarom je het niet zou mogen.... In principe mag je echt wel door de 90 graden heen, tenzij de orthopeed een hele goede reden heeft om je dat te verbieden... Het kan zijn dat de kom anders staat dan bij een normale THP oid. Maar dan moet jouw orthopeed dat duidelijk uitleggen, anders sluit ik me aan bij je fysio. Je moet uitkijken met het met je benen over elkaar leggen omdat je heupkapsel aan de buitenzijde (daar hebben ze door heen gesneden en zit ook je litteken) nog niet sterk genoeg is. Als je in het begin rare draaiingen of buigingen maakt kan je heup luxeren/losschieten. En dan niet los uit het bot, maar het kapsel kan het dan nog niet tegen houden, dit kan wel even duren. Als ik jouw was zou ik nog even de orthopeed vragen om advies en uitleg. Het normale protocol (bij een ongecementeerde THP) is anders dat wat hij je verteld. Ik heb meerdere (jonge!) mensen onder behandeling met nieuwe heupen en ze hebben geen van alle het advies meegekregen wat jij hebt meegekregen. Qua sporten, veel mag, wat deed je? Ik sta met ze op de tennisbaan, hardlopen etc. Hordenlopen en full-contact vechtsporten zijn wat risico voller Succes ermee!
Een client van mij, een oudere vrouw heeft vorige zomer 2 nieuwe heupen gekregen. Die 90graden telt alleen de 1e maanden, omdat ze bang zijn dat er dan iets uit schiet. daarna mag je normaal gesproken alles weer.
Oke ik lees aan jullie antwoorden dat je na die 3 maanden toch echt wel weer mag buigen! Nou jullie weten niet hoe blij ik daarmee ben! Ik had al echt zoiets van jeetje hoe ga ik dat dan doen straks?! Ik ben er erg verdrietig van geweest ook, omdat het zou betekenen dat ik niet meer mocht dansen (colorguard). @Bambi: Woow 2 en pas 19! Wat is er met haar gebeurd dat ze 2 nieuwe heupen moest? Zit ze zelfs in de kleermakerszit???! Kan dat gewoon?? Ik zou ook niet weten hoe dat moet als dat niet mag. Kan moeilijk iemand steeds laten komen... @Dotje: Wat een fijn antwoord, dat klinkt heel anders dan het advies van mijn orthopeed. En wat een verheldering. De orthopeed heeft niet echt een goede reden om dat te zeggen, het is een gewone thp zoals iedereen anders. Hij is ongecementeerd, dus ik weet dat ik idd 3 maanden rustig aan moet doen. Dat verhaal over het kapsel hebben ze me beiden (fysio en orthopeed) verteld. Ik moet 9 juli terugkomen bij de orthopeed dus zal het dan vragen. Maar hij zei me met het vorige gesprek dat ik nooit meer dan 90 graden mijn been mag buigen. Daarnaast, de fysio weet het zelf niet of het mag. Ze zei alleen ja je moet toch wel je schoenen aan maar voor de rest weet ik het niet. Ze wist ook niet wanneer ik mijn sokken aan moest doen. Ze weet sowieso niet echt wat ze met mij aanmoet omdat ik zo jong ben. Ik doe aan colorguard: http://www.youtube.com/watch?v=JWVHzPbVcJ0Dit is wel een mooi voorbeeld, wij zitten qua niveau wel iets lager maar dit is wel wat het is. Er staat winterguard, maar het is hetzelfde. De wedstrijden die er hiervan zijn, zijn altijd in de winter, dus vandaar de naam. Je ziet het soms ook wel bij een drumband, maar wij doen alleen mee met de wedstrijden. Ik doe nu op 1x in de week mee puur met mijn handen en armen. Maar wil na de zomerstop wel weer gaan meedoen met de dans enzo. Super bedankt voor je antwoord!
Ik werk de revalidatie voornamelijk met mensen met nieuwe heupen. Bij ons is het 6 weken niet bukken, niet op de zij liggen,de voeten niet overelkaar etc. Na 6 weken en controle+ xray van de prothese en na goedkeuring van de orthopeet vervallen de heupregels. Dit is 9 van de 10 keer het geval soms worden de heupregels nog eens verlengt met 6 weken.
Ze heeft hele zware reuma. En die sloeg bij haar vooral op haar heupen. Eentje kreeg ze met 17,5 en die andere met 19. Sindsdien is ze echt veel mobieler hoor. Nouja een soort van kleermakerszit.. Vroeger kon ze amper zitten dus ze is blij met alle vooruitgang. Ze is zelfs nog natuurlijk bevallen van haar dochter.. Ze heeft wel veel moeite met trappen, maar die kon ze vroeger helemaal niet nemen..
No problem! Wat een gave sport!!!! Ik had het nog nooit gezien, maar ik kan me niet voorstellen dat je dit niet meer mag! Goed met je fysio overleggen! En als je vragen hebt, stuur een PM!