Meebetalen aan uitstapje bij oma

Discussie in 'De lounge' gestart door Luppy, 3 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Even advies vragen of ik hier nou verkeerd tegenaan kijk....

Mijn schoonmoeder woont een eind bij ons vandaan. Onze drie kinderen logeren ca 2x per haar een paar dagen bij haar en mijn schoonvader.
    Vanaf dat ze heel klein zijn neemt ze ze dan mee naar een bepaald hotel. Tegenwoordig zijn er steeds meer kleinkinderen en en ze worden ook steeds ouder dus duurder. Daarom had ze de vorige keer aangekondigd dat het de laatste keer zou zijn.

De kinderen hebben nog wel eens gevraagd of ze daar weer heen konden maar dan zei ze dat het te duur was en dan is het ook klaar.
    Maar nu heeft ze tegen de jongens gezrgd dat ze maar moeten zeggen dat als wij meebetalen dat ze er dan wel weer heen gaan.

Ik weet niet precies aan wat voor bedragen ze dan denkt maar het is echt een duur uitje dus het kan om honderden euro's gaan.
    Wij vinden het niet nodig. Ze kan ook gewoon naar de dierentuin en thuis slapen of zo. Mijn man is wel geneigd om toe te geven, ook al vindt hij het ook onzin. Het gaat natuurlijk om zijn moeder, dus dat snap ik.

Wat vinden jullie? Moeten wij gewoon dokken zodat iedereen blij is, of is het terecht dat oma zelf haar uitjes maar moet financieren?

2. Zulema

Zulema Fanatiek lid

8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Ik snap wel dat als er meer kleinkinderen komen dat het voor oma niet haalbaar is dit allemaal te betalen.
    En aangezien het een soort van traditie is, de kinderen (en jullie zelf waarschijnlijk ook) er van genieten en je kunt het financieel missen zou ik het zeker reëel vinden als iedereen een bijdrage levert.

Jo79, Chelsey88, Mamalove2014 en 17 anderen vinden dit leuk.
  3. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik zou dit ook onzin vinden. Als onze kinderenbij opa/ oma logeren gaan ze meestal ook wel een 'uitstapje' doen, wat varieert van dierentuin naar kinderboerderij, speeltuin, ijsje eten bij een waterplas etc. De kids vinden tijd doorbrengen met opa/oma leuk, dan hoeven ze niet naar een of ander duur hotel. Ik zou dus ook echt niet hier aan meebetalen. Gewoon lekker thuis slapen en wat kleinere uitstapjes doen. Voor kinderen is het een pot nat, of het nu duur of relatief goedkoop is. Voor ons en opa/ oma gaat het om gezelligheid en samen herinneringen maken.

NdNk, Hoihoii, Zoe123 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Wij zouden dat financieel niet kunnen betalen, dus dan zou ik het niet doen.
    Ze kunnen toch ook thuis slapen?
    Of kan ze niet tegen de chaos in huis?

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.989
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Nee ik vind dat je echt niet mee hoeft te betalen , zou toch wat zijn. Ik word een beetje opstandig als ik het lees... alsof de dierentuin maar een beetje te gewoon zou zijn voor oma.

En als het gaat om een nachtje weg, kun je ook een stayoke-hotel boeken in een natuurgebied, kan oma lekker wandelen en mens-erger-je-nieten met de kinderen en kost geen honderden euros.

6. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Oma is volledig in haar recht om ermee te stoppen omdat het te duur wordt. Ik vind het wel raar dat ze via jouw kinderen om geld vraagt aan jou, maar misschien deed ze dat omdat ze zag hoe teleurgesteld de kinderen waren.
    Maar er is niets mis mee dat het hoofdstuk hotel sluit als het financieel niet vol te houden is en oma nu goedkopere uitjes gaat doen. Jullie vinden dat zelf ook prima, dus eigenlijk is er geen probleem :) De kinderen komen er wel overheen.

Jo79, pluk, Bailey07 en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Maar je financiert toch niet haar uitje? Je draagt bij aan een uitje voor je kinderen. Wij kopen ook Rotterdampassen voor mijn schoonouders zodat zij veel met de kinderen kunnen doen. Zelf hebben ze het niet breed dus ik vind dat geen probleem.

Moet daarbij wel zeggen dat ze wekelijks op de kleinkinderen passen, ook de kinderen van m'n zwager en schoonzus.

Maar als jij het niet nodig vind moet je het niet doen. Staat je vrij om te weigeren toch?

fairy2011, Marbloempje, Dubbelgeluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.025
    3.839
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind dat dit in overleg moet gebeuren.

En in jullie geval hebben jullie na overleg besloten het niet te doen

9. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik haal niet uit je verhaal dat oma jullie daadwerkelijk heeft gevraagd om geld voor het uitje.

het klinkt alsof de kinderen het iets te vaak hadden gevraagd en oma heeft geantwoord: ‘het is nu te duur dus als je zo graag wil vraag je maar geld aan je papa en mama’

ik zou dus helemaal niks doen en wachten tot oma komt met de vraag en daarna beslissen. Wie weet komt ze wel met een goed voorstel.

Chelsey88, Marbloempje, amdaa en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.303
    113
    noord holland
    Ik kan wel begrijpen wat oma bedoeld. Ze heeft dit fijne uitstapje vaak gedaan en nu aangegeven dat t niet meer gaat. Blijkbaar vinden de kinderen het heel fijn. En dan zou het inderdaad nog kunnen als de ouders meebetalen. Gewoon een optie die ze geeft. En dan kun je ook gewoon netjes antwoorden dat je daar niet aan begint. Helemaal prima toch?

Syane en Maslov vinden dit leuk.
  11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.841
    4.103
    113
    Dit dus.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Zo hadden wij het eerst ook opgevat. Maar ik las deze week een appje van oma aan een van mijn kinderen dat ze wel zin had om weer met ze naar het hotel te gaan en of de jongens nu al gevraagd hadden of wij wilden meebetalen. Dus blijkbaar meent ze het wel.

Ik denk dat ze met ze weg gaat omdat mijn schoonvader de drukte niet goed aan kan. Als we bij hen thuis zijn dan mogen de jongens ook alleen maar op de schermpjes, zelfs buiten in de tuin mogen ze niet rennen of spelen.
    Ik snap wel dat het logeren dan lastig is, dus ik zit er nu aan te denken om voor te stellen dat zij bij ons komt logeren en dan dingen doet met de kinderen. Zonder opa.

Marbloempje, Whoopy, Maslov en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    In mijn ogen ligt het helemaal aan haar en jullie financiën. Ik zou dit dus doen en zou zoiets betalen als ze er allemaal van genieten. Ik stort wel vaker geld naar mijn moeder voor dierentuin, ballorig of iets dergelijks. Ik neem haar ook elk jaar mee naar CP of een camping omdat mijn dochter en mijn dochter dat leuk vinden.
    Maar als dit voor jullie ook te duur is dan houdt het op toch?

14. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.787
    9.308
    113
    Gelderland
    Willen de kinderen zelf nog wel logeren als er niks mag bij opa en oma?

Als 1 keer per jaar te duur is geworden dan wellicht 1 keer per 2 jaar laten vallen? En dan zou ik als ouder een deel mee gaan betalen of zakgeld mee geven voor uitjes/eten.

Hellen36 vindt dit leuk.
  15. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik zou het gesprek gewoon aangaan; waarom zo moeilijk doen? Vraag aan je vader of hij het te druk vindt of waarom er zo gespeeld wordt via de kinderen via de app? Het gaat kinderen om de aandacht die ze van opa of oma krijgen, niet de situatie waar ze in zitten.
    Overigens zou ik je poot stijf houden mbt betalen voor een duur hotel en ik zou kind terug laten antwoorden via de app; dat ze het gevraagd hebben en dat het antwoord nee is en dat het kind liever een spelletje/ uitje met oma doet.

Juul75, Marbloempje en Gewooniemand vinden dit leuk.
  16. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Dat zou een goeie oplossing zijn. Als je eenmaal mee gaat betalen aan het hotel zit je er voor je het weet jaren aan vast als je dat financieel niet wil of kan dragen zou ik er niet aan beginnen.

Waar ik niet gecharmeerd van zou zijn is dat oma financiële kwesties via jouw kinderen speelt.

Gewooniemand en Paardenbloem vinden dit leuk.
  17. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik snap dat oma ermee stopt om financiële redenen. Wanneer de kinderen toch willen en dit hebben gevraagd aan oma, kan ik me ook voorstellen dat ze heeft gezegd dat ze het dan anders met jullie moet overleggen.
    Dat het nu via de kinderen gaat vind ik gek.
    Ik zou haar opbellen en zeggen dat je even wilt weten wat de bedoeling is want dat het nu gaat via de kinderen en je dat niet nodig vindt.
    En dan even afwachten wat ze zegt.
    Vraagt ze echt rechtstreeks om geld dan zou ik dat denk ik ook niet doen. Wellicht een bijdrage, maarja en de andere kleinkinderen dan? Die gaan dan niet?
    Dan zou ik sowieso geen bijdrage doen. Genoeg andere leuke uitjes te bedenken toch?

18. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Precies dit

Jo79 en Waxinelichtjes vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.150
    35.792
    113
    Als oma het te duur vindt en het toch graag wil doen kan ze jou bellen. Het is echt bizar om dat zo via de kinderen te spelen. Erg kinderachtig en jij bent de boeman als het niet doorgaat.
    Zelf zou ik denken, dan maar geen hotel.

NdNk, Spectre, Marbloempje en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Nee ik zou dat niet betalen vanwege de redenen die anderen boven mij ook al noemen. Ook omdat het voor de andere kleinkinderen dan niet haalbaar is en voor je het weet krijg je scheve gezichten.
    Ik zou vragen of ze een andere traditie kan bedenken die minder duur is. Als ze een ander goedkoper uitje of activiteit kiest zou je de kinderen nog zakgeld mee kunnen geven.
    Dat ze oma en opa op een kopje koffie trakteren, of een klein deel voor eigen rekening nemen. Iets wat de anderen in de familie ook nog zouden kunnen doen.

Deel Deze Pagina