Lieve dames, Ik weet dat er al een topic is over mogelijk ADD, maar ik ivm urgentie wilde ik toch even een eigen topic starten. Eentje met een hele simpele vraag: kun je medicatie krijgen zonder officiële diagnose? Een korte toelichting: er is vorig jaar bij mij ADD vastgesteld, maar dat is een paar maanden terug weer in twijfel getrokken door een andere psycholoog. Ik herken me van a tot z in ADD en momenteel ben ik goed op weg mijn leven te vergallen. Zo op het oog klopt alles perfect; huisje, boompje, beestje, kindje en een eigen zaak. En alles loopt ook redelijk, maar ik heb moeite om mijn hoofd boven water te houden omdat ik zo vreselijk chaotisch ben, onrust in mijn hoofd heb en ik trek het zelf ook gewoon echt niet meer. Het uitstelgedrag is een verschrikking en brengt me regelmatig in de problemen. Rust in mijn lijf om gewoon even met mijn kinderen te spelen heb ik niet.. Ik voel me heel erg onbegrepen. Iedereen staat klaar om tips te geven en hoewel ik dat heel erg lief vindt, ik wéét het allemaal. Op papier weet ik het echt allemaal, maar het toepassen en rust vinden in mijn lijf lukt me niet. Ik heb straks weer een afspraak met een andere psycholoog die mijn vermoeden naar ADD wel begrijpt, maar zij mag de diagnose niet stellen. Ik ga dat traject nog in, maar ik heb nu echt een korte termijn oplossing nodig. Kan ze medicatie dus voorschrijven zonder diagnose? Ik ben niet op zoek naar tips, hoe lief ook. Dit is het enige wat ik nu graag even zou willen weten, want dit trek ik zo niet langer. Bedankt!
Een psycholoog kan sowieso geen medicatie voorschrijven, dat moet een arts doen. En aangezien de meeste middelen die bij ADD gebruikt worden onder de opiumwet vallen, zullen ze dat, als het goed is, niet doen zonder diagnose. Sterkte!
Kort antwoord: nee. Alleen een psychiater kan dit voorschrijven en daarvoor moet je een diagnose hebben en een gesprek. Sterkte.
Nee dat kan niet. De medicatie die daarvoor is moet door een arts gegeven worden, die doet dat als het goed is niet zonder diagnose.
Nee, een psycholoog mag dat sowieso niet doen. Medicatie voor ADHD en add valt idd onder de opium wet met strenge regels en wordt alleen door een arts voorgeschreven na diagnose. Je zou wel bijv naar LTO3 kunnen kijken, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Er bestaan nog wat ‘slechte’ huisartsen, die de diagnose in 10 minuten stellen en medicatie voorschrijven. Ik kom het heel sporadisch tegen in mijn werk. Je moet dit echter ook niet willen. Het juist instellen op de voor jou meest geschikte medicatie is wel een precisieklus en bijwerkingen kunnen heftig zijn. De meest snelle manier voor een diagnose is via adhd centraal (landelijke instelling). Zij doen alle diagnostiek in een dag (hele dag lang) en uitslag dezelfde dag. De volgende dag kan je al starten met medicatie. Wachttijd is gemiddeld zes weken, maar je kan aangeven dat ze jou bellen als iemand eerder uitvalt. Vaak valt er wel iemand uit.
Het lijkt wel of ik aandelen heb bij ADHD centraal. Ik raad ze zo beetje in elk topic over ADHD aan . Ik was er zelf erg tevreden over ze. Ik heb mij daar onlangs zelf laten testen. Ik werk zelf bij een grote ggz-instelling en ik vind de ADHD zorg soms best belabberd .
Adhd centraal is heel goed. Daar heb ik me ook in 1 dag laten testen. Kreeg na diagnose gelijk wat medicatie mee om de dosis te testen (medicatie werd in de laatste fase vd diagnose ook al gegeven als test). En na een paar maanden is dat medicatiegedeelte overgedragen aan mijn huisarts.
Nee, zie bovenstaande. Maar je wilt nu wat. Lto3 is homeopatisch voor adhd, add weet ik niet. Ervaringen zijn wisselend maar misschien het proberen waard voor de tussen tijd? Maar als he je officieel gaan testen moet je natuurlijk wel medicatie vrij zijn voor eerlijk beeld.
Ik raad ook adhd centraal aan. In een dag de diagnose en gelijk recept mee voor medicijnen mocht dat nodig zijn. Ik zou dan zo snel mogelijk een verwijsbrief aan je huisarts vragen zodat je ermee verder kan. Dan heb je over ca. 6 weken meer duidelijkheid. Voor nu eventueel iets homeopathisch?
Ik heb ervaring en ik merk geen effect. Persoonlijk vind ik het geldklopperij (waar ik zelf ook ingestonken ben).
Ik heb zelf al heel lang de diagnose, maar wilde graag goede begeleiding ivm opnieuw instellen medicatie. Ik vind ze ook in de begeleiding hiervan kundig. Voor TS ik was in ruim twee weken aan de beurt, omdat ik had gevraagd of ze mij wilden bellen als iemand uitviel. In ruim twee weken had ik dus nieuwe medicatie.
Via mijn werk weet ik wel een aantal kinderen, die het gebruiken of hebben gebruikt. De ervaringen zijn wisselend. Sommigen zijn positief (ik sluit even af met een antwoord wat je misschien beter bevalt ).
Zoon van een collega (puber) had er veel profijt van. Onze dochter had nog geen diagnose en heeft het gebruikt. Ze werd iets rustiger. Nu diagnose en adhd medicatie en dat effect is veel beter.
Idd die bestaan. Zo kreeg mijn man in in het verleden oxazepa.m en sereoxa.t voorgeschreven nadat ik 10 minuten gebeld had met de assistent
Het principe van adhd centraal uis heel mooi maar zij zoeken echt naar hoe ze het meeste geld kunnen vangen. Meerdere keren geweest waarbij ze daarna vroegen of ik nog een keer terug wilde komen zodat ik in een hoger tarief uit zou komen. Ik geloof die dus echt niet en heb me bij een andere instelling nogmaals laten onderzoeken.
Bij mij ging het heel snel, was compleet vastgelopen.. Via de verzekering gezocht naar een psycholoog waar ik snel terrecht kan, in 1 week 4 keer geweest en diagnose op zaterdagochtend over de mail. Maandagochtend om 8 uur afspraak huisarts en medicatie gekregen (op basis van diagnose) Dus het kan wel snel maar dan moet je wel zoeken naar een psycholoog die op korte termijn beschikbaar is en de diagnose mag vaststellen.