ik heb een wieg te leen maar nu is volgens mij het matrasje te klein. aan allebei de zijkanten houd ik een kier over en dat lijkt me niet goed. degene van wie we de wieg te leen hebben zei dat het matrasje erbij hoort, maar kan me niet voorstellen dat dit goed is. het lijkt meer op een matrasje voor in de kinderwagen. hoe zit dat met jullie matrasje? liefs doris
bij onze wieg zitten kleine sleeten maar niet zo dat je met je vingers er tussen kan maar als het een kinderwagen matrasje is dan zou het ook dunner moeten zijn
hoe dik moet het matras van een wiegje eigenlijk zijn, want deze lijkt ook wat dikte betreft erg op een matrasje voor de kinderwagen. liefs doris
Volgens mij hebben wij een matrasje van 7 cm dikte in de wieg. En is volgens mij het matrasje in de kinderwagen nog niets eens 5 cm, volgens mij maar 3 ofzo. Wat je kunt doen is, met patroonpapier of krantenpapier de bodem van het wiegje overtrekken en dan bij een stoffenzaak of op de markt een stuk schuim te laten snijden. Hierbij koop je dan een bijpassende stof om er omheen te doen als bescherming.
Als je er een dekentje instopt, is er dan ook nog veel ruimte over? Iets ruimte is niet erg voor het beddengoed, maar het moet inderdaad niet te ruim worden.. De dikte van ons wiegmatras was 7-8 cm. Die van onze reiswieg was veel dunner. Maar daar sliep hij dan ook niet veel in. Of de dikte genoeg is hangt ook een beetje van de stevigheid af. Die kleintjes zijn nog niet zo zwaar. Dus het matras veert ook niet zo diep in, mits het een stevig matras in. Wij hebben voor de wieg een nieuw matras laten maken bij een matrasboer (kan ook bij prenatal). De bodemmaat opgegeven, aan alle zijdes 1cm weggelaten (beddemgoed), en dat paste prima.
dit matrasje is we dunner dan 7cm en iki houd als het wiegje is opgemaakt ook nog wel ruimte over. ik kan de wieg dus niet strak opmaken. ga denk ik idd een stuk schuim op de markt halen, dan weet ik zeker dat het goed is. liefs doris
Hoe dikker de matras hoe beter? Vroeger dacht men, "hoe dikker, hoe beter"! De matrasjes waren dan ook dikker, maar wel vaak zachter en slecht ademend. Omdat het gewicht van een baby niet groot is, is een Kinderwagen en Wieg matras van min. 8cm onnodig, dit gaat pas bij een peuter/kleuter een rol spelen. ---- Veel wiegmatrasjes in de winkel, die bij wiegjes horen, zijn vaak dan ook maar 5 cm en dat is dus ook prima. Als het te ruim is, zou ik een ander laten maken, maar voor de dikte is het misschien niet nodig.
En vaak mag het uit veiligheidsoverwegingen ook niet te dik zijn. Hoe hoger het kindje komt te liggen, hoe ondieper de wieg wordt. Vaak staat er in de beschrijving bij wat de maximale dikte van het matrasje maar mag zijn. Aan alle kanten mag niet meer dan 1cm ruimte zitten. Die ruimte heb je nodig om je dekentjes in te stoppen omdat anders het matras bol gaat staan. Meer ruimte is gevaarlijk.