Ik gooi de tijk van de matras dus ook altijd gewoon in de wasmachine! Vind ik sowieso fris, dus doe ik elk jaar wel een keer of 2 bij alle matrassen .
Tip, voor als hij schoon is... een waterdichte molton van de Ikea erop doen. Kosten niet veel en hebben een plastic onderkant. Ideaal, ik heb het bij alle matrassen erop liggen. Kraakt en zweet niet!
Die waterdichte moltons zijn erg fijn. Groot nadeel wel, ze worden op een gegeven moment 'iets' minder waterdicht. Zeker bij een grote plas. Hier dus meerdere om het matras. We hebben op alle matrassen eerst een matrasbeschermer (heb je bij de Ikea bijv. verschillende uitvoeringen van. Van alleen een stoflaagje tot warmterregulerend) Ideaal, hier meerdere menstruerende personen in huis die soms heftige vloeden hebben, doorlekken verknalt zo het matras niet. Daarover een moltonshoes en dan het gewone hoeslaken. Bij de jongste daaroverheen dus 2 of misschien zelfs 3 van die waterdichte moltons. Wel doe ik tussen de waterdichte moltons een gewoon hoeslaken. Een flink pakket dus maar inmiddels de ervaring dat dit voorkomt dat het matras nat wordt. En dan maar wat meer hoezen en het matras goed beschermd. Urine (en die lucht) is zo rot uit een matras te krijgen.
Ik heb er bij de kinderen juist eerst een waterdichte molton op liggen en daarop een matrasbeschermer van de Ikea. Zo kan het matras niet nat worden en door de matrasbeschermer ertussen is het niet zweterig. De matrasbeschermer kan gewoon mee op 60 graden in de wasmachine.
Nou heel project Maar met een knijper dingetje de hoes eraf gekregen! Zit nu lekker in de wasmachine, matras zelf nog buiten, stinkt gelukkig niet