FF een algemene vraag over mango,hoe moet ik een hele mango bewaren, in de koelkast of er juist buiten? en hoe kan ik zien of een mango rijp is?? Ik vind mango zelf niet zo lekker maar wil het ocheen keer aan mijn dochten laten proeven. En iemand nog tips om hem van de pit af te krijgen?
Als een mango een beetje meegeeft als je erin knijpt is hij rijp. Zelf ruik ik er ook altijd even aan of hij wel echt zoet ruikt, maar volgens sommigen zegt de afwezigheid van geur niets. Ik doe het altijd zo: heel dun schillen en dan het vruchtvlees van de pit af snijden. Zelf kluif ik die pit dan nog helemaal af, maar dat is omdat ik het de lekkerste vrucht vind die er bestaat. Wel irritant dat je dan een halve dag bezig bent om die 'haartjes' tussen je gebit vandaan te peuteren Ik heb iemand het ook wel eens zo zien doen: midden doorsnijden en dan het vruchtvlees van de pit af draaien; net als een rijpe avocado. Bij hem ging dit heel goed, maar mij lukt het zo niet. Zolang de mango heel is bewaar ik hem op de fruitschaal (buiten de koelkast dus), maar als ik 'm geschild en gesneden heb gaat-ie in de koelkast.
Ik heb ooit een mango, die ik op de schaal had bewaard, die was gaan gisten. Smaakte toen helemaal naar alcohol en ik blies zelfs positief nadat ik 2 hapjes op had! Bij de groenteboer aangegeven en die zei dat je hem in de koelkast moet bewaren.
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt hoe rijp ie is. Die keiharde mango's van de AH moet je echt een paar dagen er buiten bewaren, anders rijpt ie nooit. Ik koop nog weleens de eetrijpe mango's (omdat ik altijd vergeet op tijd fruit te kopen...) en die moeten inderdaad in de koelkast. Perzik lijkt me trouwens nooit te lukken... Als ik ze koop, zijn ze nog niet rijp genoeg, maar inderdaad na een paar dagen buiten de koelkast zijn ze gaan gisten/schimmelen.. Toch koelkast dan maar?
De Kooktips - Mango Toen ik deze link las snapte ik waarom sommige mango's bij mij niet schijnen te lukken, die zijn dus gewoon veel te vroeg geoogst. Met perzik heb ik dat ook wel eens. Goed los per stuk op een bord leggen scheelt wel.
Mango is superlekker als ze goed rijp zijn, maar soms heb je van die ellendige krengen die niet rijp worden. Ze blijven groen, gaan niet ruiken en gaan verschrompelen. Een eetrijpe mango pak je tussen duim en wijsvinger in de lengte beet en als die dan meeveert en hij heeft een leuke rood/oranje blos en ruikt lekker, meenemen en verorberen. Niet bewaren; een mango heeft een dag later meer alcohol in zich dan een homeopatisch druppeltje. Gewoon lekker opeten samen dus!
Ik geef de pit met vruchtvlees juist aan mijn zoontje Het vruchtvlees is te glibberig om vast te pakken en die pit kan hij goed afkluiven. Ik koop meestal rijpe mango's, zowel met mango als avocado's heb ik nooit geluk..
Wat niet? Het verhaal van de alcohol of de vergelijking met het druppeltje? Zoet fruit bevat veel suikers. Overrijp of bewaard fruit gaat gisten. Het gist zet de suikers om in alcohol. Zoveel, dat het veel meer is dan je kind een homeopatisch medicijn toedienen.
Ik bewaar mango's meestal in de koelkast, maar eet ze wel binnen een dag of 2 á 3 op. Als ze een beetje meegeven wanneer je er in knijpt, zijn ze rijp, als ze echt zacht zijn, kunnen ze idd al zijn gaan gisten in de schil (en dat ruik je wel als je 'm schilt ). Kleur zegt niet zoveel; ik heb vaak genoeg groene mango's gehad die echt prima rijp waren.