Zijn wij te voorzichtig?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluk, 7 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Mijn dochter is 7, in bezit van haar A en B diploma, in de winter proberen we 1 x per maand te gaan zwemmen maar dat lukt niet altijd. In de zomer gaan we regelmatig naar een natuurplas hier in de buurt.

Als kind zijnde ben ik tot 2 keer toe bijna verdronken. De eerste keer in het zwembad waar we elkaar aan het onderdrukken waren, alleen werd ik niet onder gedrukt maar hield diegene mij onder het water waardoor ik aardig in ademnood kwam. De tweede keer was in het kanaal waar een jongentje mij steeds onderdrukte en ik de pech had om onder een rubberbootje omhoog te komen (wat dus niet wilde).

Nu zit mijn dochter in groep 4 en blijkt dat een stuk of 5 van haar klasgenoten (ook meisjes waar ze regelmatig mee speelt) alleen naar het zwembad mogen (buitenbad bestaat uit 2 baden 1 diep en 1 bad waarin ze kunnen staan en het water ongeveer tot schouder hoogte komt met daartussen de uitkijktoren van de badmeesters) Omdat dit het enige buitenbad is in ons dorp (en van de dorpen erom heen) is het een druk bad (op zonnige dagen loopt het bezoekersaantal op tot 2000 mensen verspreid over de dag)

Wij verwachten dus eigenlijk binnenkort de vraag of ze ook alleen naar het zwembad mag.

Wij (ouders zijnde) zien hierin nog teveel gevaren
    - de drukte waardoor wij het onoverzichtelijk vinden
    - ze heeft haar diploma's maar echt veel zwemervaring vinden wij niet
    - kan ze zichzelf redden wanneer er een noodsituatie is ?

aan de andere kant kan het heel goed zijn voor haar zelfvertrouwen en is het gewoon ontzettend leuk om met vriendinnen naar het zwembad te kunnen.

Voor ons overheerst de Nee het meest, en wat ik uit een facebook gesprek tussen de moeders haal heb ik het idee dat sommige ouders hun kind mee laten gaan omdat de rest het ook mag.

Wat zouden jullie doen, ondanks dat je hele gevoel Nee zegt toch laten gaan , compromis sluiten b.v dat ik mee ga en ze dus een soort van semi vrijheid heeft, of gewoon bij de Nee laten

2. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Daar kan ik heel kort in zijn!
    Nee ik zou haar niet zelf laten gaan..
    Succes met je keuze!;)

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik kan daar ook heel kort in zijn: NEE.
    Ik vind dat echt veel te jong om alleen te laten gaan. Mijn jongens worden in september 9, en die gaan ook nog niet alleen.

4. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Nee ik zou dat ook niet doen hoor. Ik ging zelf denk ik vanaf een jaar of 10 alleen naar het zwembad, maar ik zat toen ook al een tijdje op zwemmen. (wedstrijden ed)

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met 7 jaar? Nee :) Misschien vanaf 9 of 10, maar ook afhankelijk van het kind én enkel met veel zwemervaring. 7 vind ik hoe dan ook te jong.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nope, zou hier no way mogen.
    Ik hoor het om mij heen ook geneoeg hoor, maar ik vind het totaal onverantwoord.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ben blij om te horen dat het bij jullie dus ook allemaal een Nee is, begon al een beetje te twijfelen aan ons oordeel.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat zou ik ook nog niet toelaten.

Voor ons zal de vraag voorlopig nog niet komen, aangezien het meest dichtstbijzijnde zwembad op 10 k ligt.

9. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.860
    5.098
    113
    Nee. Ik vind 7 jaar te jong.

10. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik zou het ook niet doen.

11. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Nee zou ik ook niet doen zo jong al. Mijn zus en ik mochten vroeger vanaf groep 6 alleen gaan zwemmen op woensdagmiddag, dus toen we bijna 10 waren.

12. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nee 7 vind ik te jong. Ik denk aan 10 jaar toen mochten wij ook alleen. Maar toen had ik ook al 3 diploma's en wij zwommen wekelijks.

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik zou zelf mee gaan, misschien met wat andere moeders erbij. Maar helemaal alleen zou van mij niet mogen, ook niet over een jaar denk ik. Ondanks Q 6 zwemdiploma's heeft en 2 keer per week traint met wedstrijdzwemmen.

14. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Oh nee... mijn zoon is 8 en heeft nog maar net een week zijn A diploma, dus dat ligt wat anders, maar al had hij 2 diploma`s dan mocht het nog niet. Alleen als er 1 of meer moeders mee zouden gaan. Misschien als hij 10 is ofzo?
    Ligt dan ook helemaal aan zijn inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel.

En ik denk dat ik met een dochter nog voorzichtiger zou zijn. Laatst werd bekend dat er in het zwembad bij ons met regelmaat van die groepen probleemjongeren zijn die de boel terroriseren en meisjes lastigvallen. Dat zullen geen jonge meisjes zijn vermoed ik, maar toch...

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nee. Buiten de levensbedreigende dingen- kunnen ze ook gewoon uitglijden, flink gepest worden etc. en dan is het érg fijn om een volwassene in de buurt te hebben.
    Als je weet dat ze sterk genoeg is en hoe druk het is en de situatie goed kent- zou ik haar ter plaatse de vrijheid geven en dan misschien 5 tot 10 minuten 'uit het zicht' laten zwemmen. Maar verder niet. Mijn dochter is bijna 9 en alleen gaat écht nog niet gebeuren. Ook al is zij een goede zwemmer en ook al zwemt ze dan in het zwembad waar ze alle badmeesters en juffen kent (mijn collega's). Als ik er zelf ben, krijgt ze vrijheid, maar ik wil haar regelmatig kunnen checken en bij problemen in de buurt zijn.

Ik vond deze blog wel goed die ik van de week las..
    https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/blogs/zwemmen-is-net-als-fietsen

16. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Kinderen van 7 die alleen naar het zwembad mogen?!

Nou nee, ik vind jullie zeker niet te voorzichtig. Ik zou eerder stellen dat de ouders van de kinderen die wel mogen te onvoorzichtig zijn. En je kind mee laten gaan omdat anderen het ook mogen. Geen haar op mijn hoofd! Dan maar onpopulair.

Ook al hebben ze tig zwemdiploma's, ze zijn echt nog veel te jong om alleen te gaan zwemmen. Als er in een zwembad een ongelukje gebeurt kan dat heel wat ernstiger aflopen dan dat ze met buitenspelen uit een boom vallen.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.153
    35.801
    113
    Nee, dat zou mijn dochter van 7 absoluut nog niet mogen.

Mij oudste van 9, bijna 10 is net 2 keer voor het eerst alleen naar het zwembad geweest in ons dorp, heel rustig en personeel kent ze en dat vond ik al spannend.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Absoluut niet. In water kan er zoveel mis gaan en wat iemand al schreef; de gevolgen zijn dan snel groter.

Mijn dochter van 8 met ABC mag als ik in het zwembad ben en het niet megadruk is wel gaan en staan waar ze wil, mits ze mij meldt waar ze is en dan houd ik haar van een afstandje in de gaten. Zij (min of meer) de vrijheid die ze wil en ik kan naar haar toe als het nodig is.

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Mijn dochter is 9 en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar alleen naar het zwembad te laten gaan. En mezelf kennende zou ik haar de allereerste keer afzetten en wegrijden (dag meisje, kus, veel plezier..toet toet) om vervolgens, zodra ze binnen is, de auto te parkeren en haar, natuurlijk undercover, in de gaten te houden. Pas wanneer ik zie dat het idd allemaal goed gaat zal ik de volgende keer dat ik haar afzet echt naar huis rijden.
    Overbezorgd? Jazeker. Maar zolang zij daar niets van mee krijgt dan blijf ik mezelf die geruststelling gunnen.

Marchella vindt dit leuk.
  20. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    6.999
    3.662
    113
    Mijn ma zei vroeger altijd van jij hoeft niks te doen, kan altijd gebeuren dat een ander per ongeluk op je springt en dan.

Bij ons ging vroeger altijd een moeder mee van een vriendinnetje!

En daarbij vind ik het is jouw kind dus volg je gevoel als dat nog duidelijk nee zegt.

Deel Deze Pagina