magnetisch weekplanner in groot formaat, wie heeft hem ook? Tips gezocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

We willen graag een overzichtelijk en kleurrijk weekplanner maken nu onze weekplanning ineens veel meer structuur moet krijgen.

Ik heb gezocht naar kant en klare planners, maar kan niet echt iets vinden wat wij zoeken. We willen graag een planbord met verplaatsbare plaatjes van allerlei activiteiten. Liefst magneten dus.
    Ik wil per dag een goed volgorde aangeven van diverse dingen die de betreffende dag gaan gebeuren. Dus een hokje per dag is dan niet voldoende, iig niet zolang de kinderen niet kunnen lezen.

Ik ben op zoek naar voorbeelden en inspiratie. Welke weekplanners gebruiken jullie voor je gezin en kinderen? Foto's/ handige sites ed zouden fijn zijn :D

Bedankt!

2. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hmm link doet het niet .. Google even hema weekplanner.. Weet niet zeker of deze nog verkocht wordt

3. p1982

p1982 Niet meer actief

We zochten er ook 1 waar kids die dag naar toe moesten etc en nu zelf 1 gemaakt
    Bord ikea.en zelf plaatjes gemaakt

We vonden t een klus om.wat geschikts te vinden

4. adi

adi Niet meer actief

Ik vind die van gezinnd.nl heel leuk, maar ik vind hem klein.

P1982 heb je de magneetpictogrammen ook zelf gemaakt of ergens besteld?

5. p1982

p1982 Niet meer actief

Nee ook zelf gemaakt.
    Foto van me werk.school opa en oma etc

6. adi

adi Niet meer actief

En heb je die dan op standaard magneetjes geplakt? Heb je een foto? ;)

7. p1982

p1982 Niet meer actief

Nee manlief heeft de fotos op werk gepacificeerd en magneetstrip bij gamma gehaald en in kleine stukjes geknipt en erop geplakt.geen foto bij de hand

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    je kids hebben dan wel geen autisme maar je kunt wel kijken bij de webshop 'kindmetautisme'
    Zij heeft planborden en magneetstrips die aan 1 kant plakken en aan de andere kant dus magneet.

Op pictoselector heb je gratis picto's. Het programma is ook gratis en daar kan je dan ook je eigen foto's voor gebruiken en die zet ie automatisch om in picto formaat.

Zal vandaag eens een foto maken van ons pictobord en hier showen.
    Maar goed, die van ons is maar voor 1 kind, de jongste heeft zn eigen foto dagplanner maar dan met klitteband. En in het klein.
    Voor jou is voor 3 kids. Dus weet niet of je per kind iets wil doen op het bord of gewoon in het algemeen?

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er bestaan 'magneetvellen' (geen idee of dat de officiële naam is). Dat zijn vellen van een paar milimeter dik. Dat spul is magnetisch en kun je gewoon in knippen. Eén kant plakt (sticker). Daarmee kun je heel makkelijk zelf magneetkaartjes maken. Gewoon plaatjes printen (liefst even lamineren) en dan een stukje magneet erachter plakken.
    Dit is alleen maar een halve tip, want ik weet niet waar je het koopt. Wij hebben dat spul gewoon op school en bestellen het dus waarschijnlijk bij KoksGesto/Rolf of een dergelijke schoolleverancier. Maar het vast ook wel ergens voor particulieren te krijgen.
    Ik heb trouwens ooit ook ergens magneetvellen gehad waar je rechtstreeks op kon printen. Maar dat was in een testfase. Ik vond het niks omdat de inkt er niet echt goed op bleef zitten. Ik weet ook niet of het ooit op de markt is gebracht.

Wat betreft bord zou ik, als je niks naar je zin kunt vinden, gewoon een magnetisch whiteboard aanschaffen. Die heb je in alle maten. En dan met watervaste stift een verdeling in vakken er op maken. (Als je wilt krijg je watervaste stift er wel weer af, trouwens. Even met een whiteboardstift erover en dan terwijl het nog nat is wegvegen!)
    Het fijne van zo'n bord is dat je er zelf altijd nog iets bij kunt schrijven / tekenen als je toevallig eens iets plant waarvoor je geen magneetje hebt. (Of in mij geval... Waarvan je het magneetje kwijt bent. ;))

Ik heb trouwens ook wel eens aan zo'n bord gedacht voor onze zoon, zeler als hij straks ook nog naar de psz gaat. Maar het leek me zo schools en dan ben ik weer bang dat onze zoon dat straks als enige heeft, met een juf als moeder. :) Maar er zijn dus ook wel 'normale' moeders die dit doen.
    Voor degenen die zoiets willen: waarom?
    En als je het al hebt: Ook weere waarom? En hoe bevalt het? Kijkt je kind er echt naar? Raakt ie overstuur als je toch eens afwijkt?

Sorry Adi, hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik jouw topic gebruik om ook wat vragen te stellen.

10. adi

adi Niet meer actief

In het algemeen, ze hebben het niet per se nodig voor hun dagstructuur of zo, maar we willen de weekplanning op een goede manier voor ze inzichtelijk maken. Op welke dagen gaan ze de hele dagen naar school, op welke halve dagen, wanneer is het weekend, wie komt ze wanneer ophalen van school en dat soort dingen.

Bedankt voor je tips, mijn man vroeg ook of we op een of andere manier zelf die magneten kunnen maken, dan kunnen we zelf een bord maken op een standaard magneetbord.

11. adi

adi Niet meer actief

Zoiets vind ik fijn, alleen dan groter dan deze planner (deze is iets groter als een A4)

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wij hebben een gewone whiteboard.
    Met stift ingedeeld in dagen en ochtend, middag en avond.

Toen heb ik picto's uitgeprint, gelamineerd ( lamineer apparaat is 10 euro ) Lamineervellen kan je bij de action halen.
    Uitknippen ( of snijder kopen van 8 euro )

Wij hebben pasfoto's gebruikt van de personen die belangrijk zijn. Dus wanneer papa thuis komt ( vlak voor het avondeten) dus pasfoto van papa vlak voor de picto van avondeten.

Wanneer we naar opa en oma gaan ( pasfoto van opa en oma in de middagkolom.

De dagen van de week zijn per kleur aangeduid en symbool.
    Dus de maandag staat geschreven met een zon en heeft de kleur blauw enz

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Het is niet zo heel scherp. Maar je hebt iig een idee

Bijgevoegde bestanden:

• Ppicto.jpg
      Ppicto.jpg
      Bestandsgrootte:
      16,2 KB
      Weergaven:
      529
  14. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    dus het pijltje staat op maandag. Picto van ontbijt. Dan de jongste die opgehaald word door het busje, Dan de oudste naar school
    Normaal heb ik dan in de middag een picto wanneer ze naar huis komen en geef ik ook aan of iemand anders hem ophaalt. Dan een picto van papa ( die komt dan thuis )
    Dan avond eten. Ik geef ook aan wanneer in bad omdat ze niet elke dag in bad gaan vanwege erge eczeem en dan bedtijd.

In tijden van stress doe ik nog meer details. Dus klokpicto erbij met de tijd wanneer naar school en naar huis en ook andere dingen.
    De oudste heeft ook een picto agenda waarin staat wat het lesprogramma is op school en of ie die dag gym heeft oid.

15. Storm

Storm Niet meer actief

Wij hebben die van de hema op de koelkast hangen... maar gebruiken hem niet.
    Zelf voor mijn zoon een week-overzicht gemaakt met de kleuren van de dagen die ze op school gebruiken. Daar met picto's aangegeven welke dagdelen hij naar school gaat, wanneer naar het MKD en dan schuift er een 'vandaag' van de ene naar de andere kant om aan te geven welke dag het is. Alles is met klitteband vast te maken. Met een wasknijper maken we duidelijk als er een verjaardag aan komt (gezinslid) of speciale dagen. En als het vakantie is draaien we de dagen om en komt het vakantierooster naar voren.
    Maar dit is echt puur voor het krijgen van een besef van tijd/weekritme.
    Voor de andere structuur hebben we een kaart hangen boven de eettafel, naast zijn plek, waar hij dus goed zicht op heeft en waar we onduidelijkheden proberen te verduidelijken. Daar plakken we met klittenband de picto's op die we nodig zijn.
    Bewust gekozen voor picto's en niet voor foto's omdat een foto af kan wijken van het origineel en de picto dus heel abstract is en altijd klopt.
    Maar dat zit meer in de letterlijkheid van mijn zoon dan ergens anders in. Een foto van een groene appel en hem dan een rode geven... tja. Dat wil nog wel eens tegenwerken.;)

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter kent dr hele weekplanning wel uit dr hoofd. Dus daar gebruik ik niets voor.

Ik weet dat ze bij de Hema van die white/magneetborden hadden, met meerdere vakjes per dag. Maar geen idee of ze die nog hebben.

Wij hebben wel een kalender-bord, puur voor het bijhouden van de dagen van de week/maand, seizoenen en een beetje tijd leren. Had ze voor dr 4e verjaardag gekregen.
    En dat vindt ze geweldig. Nog steeds is dat het eerste wat ze iedere ochtend doet als ze beneden komt, alles goed instellen.
    Als ze weet dat er een bepaalde gebeurtenis aan komt, telt ze dat ook uit op dr bord.
    Kalenderklok hout - Houten speelgoed - Bij Speelgoedshoppen vind je speelhuisjes, rc speelgoed, trapauto, speelgarage enz.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
  18. mona23

mona23 Niet meer actief

De hema verkoopt magneet plakband op rol. Dit kun je achter een plaatje of foto maken. Picto's kun je ook vinden op Sclera picto's

19. adi

adi Niet meer actief

Deze hebben ze ook, is echt superleuk en leerzaam!

Bedankt voor de tips allemaal!

Deel Deze Pagina