Hoi dames, Vanavond een heerlijke pizza salami op. Nu las ik alleen naderhand dat dit niet mag? Althans de salami niet dat? Echter op andere sites staat dat het weer wel mag. Kortom ik ben het spoor bijster. Nu vind ik salami en cervelaatworst erg lekker naar mag dit nu wel of niet?
De meningen zijn verdeeld over vleeswaren zoals salami, het voedingscentrum zegt nee omdat het rauw is andere sites zeggen dat het mag vanwege de manier waarop het bewerkt is. Maaaaar... jij hebt een pizza salami gegeten dus verwarmd op zeker 180 graden. Niks aan de hand dus!
De meningen zijn inderdaad verdeeld. Heb ook hele onderbouwingen gelezen over het proces van salami, prosciutto etc. waarin ze zeggen dat de bacterie er niet in kan groeien. Maar je kunt er nu toch niets meer aan doen! Probeer het naast je neer te leggen.
Ik heb in mijn vorige zwangerschap een hele hoop salami gegeten omdat mijn vk zei dat het gewoon mocht. Mijn huidige vk zegt ook dat het mag. Op voedingscentrum staat inderdaad van niet.
Dat ene plakje heb je nu toch gegeten dag draai je niet meer terug dus niet te veel om stressen. Je moet voor jezelf nagaan wat je er mee wil. Wil je het wel/niet eten bedoel ik dan. Je krijgt nu ook hartstikke dubbele verhalen te horen of het wel of niet kan maar, veel belangrijker is of jij vind of het wel of niet kan. Als je je de hele tijd druk gaat maken als je het hebt gegeten dan zou ik het niet meer doen wat er ook op internet staat of iemand zegt. Er is over sommige dingen super veel onduidelijk en het is dan, denk ik, vooral belangrijk dat je jezelf er goed bij voelt.
Meningen zijn hier erg over verdeeld. Ik ben ook dol op salami. en was de weinige dingen die ik nog lustte. Ik trakteerde me 1x per 2 weken op een kaiserbroodje met salami. Op een pizza kan het al helemaal geen kwaad
Dames, Dank jullie wel voor je antwoorden! Had m'n vk ook even een mailtje gestuurd en die gaf aan dat je idd op moet letten met salami en het liever niet moest eten alhoewel de kans zeer klein is op besmetting. Ik laat het nu maar staan. Er is gelukkig nog genoeg andere keus haha
Ja de mijne ook. Nee niet de "echte salami" maar wel die rotzooi wat we hier in de supermarkt hebben liggen. Heb ook al een hele hoop gegeten. Haha.
Is het dan een gevaar vanwege listeria of toxoplasmose? Want de laatste gaat dood door invriezen geloof ik, dus als je het twee dagen in de vriezer legt zou je het daarna kunnen eten...
Nee salami mag je niet eten omdat dit gedroogd vlees is wat onvoldoende verhit is geweest om listeria bacterie te voorkomen. Ook kan er toxoplasmose in voorkomen, maar dat zou je kunnen voorkomen door salami >2 dagen in te vriezen. Op een pizza, die dus goed verwarmd is, mag je het wél eten. Een klein plakje per ongeluk zal niet zo'n kwaad kunnen, maar ik zou het niet meer nemen tot na de bevalling. Heb ik ook gedaan.
Salami die je op de vleeswaren afdeling voorverpakt in plakjes koopt kun je gerust eten. Echte gedroogde salami worst, die je dus zelf moet snijden nog die kun je beter niet eten. Op een pizza, goed verhit kun je alles eten
Mijn verloskundige zei dat salami uit een Nederlandse supermarkt geen probleem was, maar dat ik de huisgemaakte salami uit een klein Italiaans dorpswinkeltje beter niet kon nemen.
Vacuum voorverpakte worst is juist extra slecht voor de listeria bacterie. Het voedingscentrum is echt duidelijk: niet doen. Dit zijn echt geen onschuldige ziekteverwekkers, Google maar eens op listeria en toxoplasmose tijdens zwangerschap. Dat is echt niet om te lachen.
Het is gelukkig pas m'n derde kindje inmiddels ben ik aardig bekend met wat er wel en niet mag tijdens een zwangerschap en gezien ik ook deze keer weer door de Gyn begeleid word, ga ik ook deze keer wederom af op wat mijn Gyn vertelt.