Goede morgen, Sinds maart 2015 werk ik via een uitzendbureau bij een bedrijf. Ik zit in fase a met verlengd uitzendingsbeding. Ik werk er dus nog geen 78 weken. Ik ben momenteel 18 weken zwanger en ga 26 juli met verlof. Ik had een aantal vragen voor wat betreft mijn zwangerschapsverlof voor mijn contactpersoon van het uitzendbureau. Wat schept mijn verbazing? Als ik ziek word, ook al is het zwangerschapsgerelateerd, word mijn uitzendovereenkomst beëindigd. Dit gebeurt ook als ik met verlof ga. Zodra ik weer beschikbaar ben, krijg ik een nieuwe overeenkomst. Als dit binnen de 26 weken is, telt de wekentelling voor wat betreft uitzendbeding gewoon door, anders begin ik overnieuw. Ik moet volgens contactpersoon zelf mijn WAZO aanvragen en zij hebben geen zwangerschapsverklaring nodig. Dat de uitzendovereenkomst wordt beëindigd zwangerschapsgerelateerd valt toch onder de categorie discriminatie of zie ik dat verkeerd? Ik heb nu dus een werkgever (uitzendbureau), maar dat stopt zodra ik met verlof ga. Dat weet ik nu al. Kan ik dan zelf mijn WAZO aanvragen? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Koningsgezin
Beste Koningsgezin, Ik begrijp dat je wilt weten wat er in jouw situatie zou gebeuren als je ziek wordt, aangezien je een fase A contract met uitzendbeding hebt. Je wilt graag weten of het contract ook wordt beëindigd als je ziekte zwangerschapsgerelateerd zou zijn. Daarnaast wil je graag weten of je zelf je WAZO-uitkering kunt aanvragen. Als je tijdens een fase A uitzendcontract met uitzendbeding ziek wordt, dan eindigt het dienstverband altijd vanaf je eerste ziektedag. Dit geldt ook als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Je uitzendbureau meldt je ziek bij het UWV en tijdens je ziekte ontvang je een uitkering vanuit de Ziektewet. Normaal gelden er voor uitzendkrachten 2 wachtdagen, maar als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap, gelden deze wachtdagen niet en heb je vanaf je eerste ziektedag recht op een uitkering. Actuele informatie vind je hier. Als je als fase A uitzendkracht werkt, hoeft het uitzendbureau geen zwangerschapsverlof voor je aan te vragen. Je kunt dat in dit geval zelf doen. Je kunt het aanvraagformulier voor de WAZO-uitkering op zijn vroegst 4 weken voor je eerste verlofdag telefonisch aanvragen via ons telefoonnummer 0900-9294. Je ontvangt dan het aanvraag formulier. Als je dit formulier verder invult en terugstuurt, nemen wij de aanvraag verder in behandeling. Ik wens je nog een hele fijne en voorspoedige zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team