Mijn dreumes heeft een ontsteking aan zijn lymfeklier. Omdat hij een enorme zwelling in zijn hals heeft, ben ik enorm geschrokken. Ik dacht eerlijk gezegd meteen aan een gezwel. De kinderarts heeft niet echt onderzoek gedaan, alleen een paar keer koorts gemeten (zijn temperatuur is erg wisselend), maar is er heel zeker van dat het een ontsteking is en dat er nergens anders ontstekingen zitten. Is die wisselende koorts een teken dat het inderdaad een ontsteking is? Zijn er meer papa's en mama's die hier ervaring mee hebben? Heeft iemand tips om de ontsteking zo gauw mogelijk te verhelpen, iets dat je moet eten of drinken, warme of koude kamer, etc.? Wat vergroot de kans om zo'n ontsteking op te lopen? Ik wil liever niet dat hij vaker zulke ernstige ontstekingen krijgt...
Is niet heel vreemd hoor, bij kleine kinderen. Hun immuunsysteem is nog niet volledig ontwikkeld, dus als ze een ontsteking krijgen (bijvoorbeeld gewoon keelontsteking of een verkoudheid), dan krijgen ze erg snel dikke klieren. Een lymfeklier heeft namelijk als taak de zooi van een ontsteking daar in de buurt op te ruimen. Als ze ouder worden wordt dit vanzelf minder. Ik kan me voorstellen dat je denkt aan een gezwel. Een arts kan echter redelijk goed aan de vorm van de klier voelen of je bang moet zijn voor iets ernstigs. Dus als hij/zij zich geen zorgen maakt die richting, dan zou ik dat ook niet doen. De klier wordt vanzelf weer dunner als zijn taak erop zit.
bedankt, dat is een hele geruststelling. zijn humeur is in ieder geval door de antibiotica razendsnel opgeknapt.
Mijn zoontje (nu 15 mnd) had begin dit jaar ook een enorme zwelling (ter grote van een ei) onder zijn kin en ook flucturerende koorst. In eerste instantie dacht de huisartsenpost aan een speekselklierontsteking en kreeg hij AB, waardoor het even slonk, en de koort wegging ging, maar na het stoppen met de kuur, kwam de zwelling weer terug en ging de koorts weer omhoog. Eigen huisarts dacht toen dat het om een mediale halscyste ging en dat hebben een echo en mri scan uiteindelijk ook bevestigd. Geheel onschuldig, maar wel vervelend. Kan ook steeds terugkomen. Gelukkig gaat het nu al een tijdje goed, maar misschien wordt hij er ooit aan geopereerd. Ik heb toen ook wel gedacht dat het iets ergs was hoor, want het was echt een grote en keiharde bult. Maar als het gaat slinken en niet terugkomt, kan je ervan uitgaan dat het niks ergs is. Koorts gaat volgens mij bij ontstekingen ook gewoon op en af. En mocht je het niet vertrouwen, of het gaat te lang duren, kan je altijd vragen of de huisarts je wil verwijzen voor een echo.
Hier ook een zoontje met vergrote lymfeklieren. Vooral achter op zijn hoofd/nek zitten twee enorme knobbels. Ook in zijn lies/oksels zijn ze soms vergroot. De kinderarts heeft daar nog bloed op laten prikken (reden voor bloedprikken was ergens anders voor maar ze nam dat mee) en zei dat dat vaker voor kwam bij baby's en kleine kinderen en dat we ons absoluut geen zorgen moesten maken.