Ik lees de laatste tijd heel wat over lotusbevallingen. Ik ben op zoek naar vrouwen die een lotusbevalling hebben gehad en graag hun ervaring en reden willen delen? Ik ben er zelf nog niet of ik dit zou willen maar hoor dus graag enkele ervaringen. Bedankt!
Ik ken er zelf 0. Wel halve lotus. Je zou contact kunnen zoeken met een doula in jouw omgeving. Die kan je dan vast veel vertellen en met mensen in contact brengen.
Je kan je aanmelden bij de vrije geboorte op facebook. Veel vrouwen met ervaringen (is een gesloten groep).
De lotusbevalling gaat mij persoonlijk te ver, daar voel ik me niet prettig bij. Maar ik ben me wel aan het verdiepen in het uit laten kloppen van de navelstreng. Ben ook wel benieuwd of daar ervaring mee is hier op ZP ?
Dat begrijp ik, is een persoonlijke keuze en ik weet dat er zowel voor als tegenstanders zijn Bij mijn zus haar bevalling (waar ik bij was) laten ze altijd standaard de navelstreng uitkloppen. Ik vroeg dit ook al eens na bij mijn gyn en ze zei me dat het bij hen in het ziekenhuis ook standaard gedaan wordt tenzij de moeder het natuurlijk anders vraagt. Dit zijn wel Belgische ziekenhuizen dus weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat.
Volgens mij is het in Nederland nog absoluut niet gebruikelijk. Wil het tijdens mijn volgende afspraak met de VK gaan bespreken. Bedoel trouwens met persoonlijk te ver dat het voor mij te ver gaat maar niet dat ik het te ver vind gaan als anderen er voor kiezen . Knap juist!
Je moet even goed doorvragen wat ze bedoelen met het uitkloppen van de navelstreng. Ik wilde bij mijn eerste bevalling ook dat dit zou gebeuren. En toen zei ze: Ja, dat doen wij. Dat is standaard. Zo'n 2-3 minuten. Ja, maar dat is dus veel te kort! Liever dus 20 minuten ofzo. Dus het kan dat de vk dat gewoon bedoeld. Is trouwens een lotusbevalling ergens niet ook wat onnatuurlijk? Want dieren scheuren de navelstreng toch ook door na de bevalling? Een lotus wil ik niet. Vind dat ook gewoon niet zo 'n fris idee. Ze gaan dan ook de navelstreng laten drogen en zouten geloof ik. Stond wat in in het boek de vrije geboorte (echt een aanrader trouwens). Maar ik wil de navelstreng wel laten uitkloppen en dan dus echt wel die 20 minuten (zal mij er nog in verdiepen hoe lang precies hoe goed is).
Een halve lotusbevalling kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Dus eerst bevallen van de placenta en dan pas losmaken van de navelstreng. Maar de placenta eraan laten zitten voelt voor mij erg onnatuurlijk, juist omdat dieren ook direct de navelstreng doorbijten.
Ik heb me inderdaad het boek al aangekocht, Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dus een volledige lotusbevalling of een halve wil, daarom juist mijn vraag naar ervaringen Ik twijfel vooral omdat het toch een 7 tal dagen duurt voor dat de navelstreng er af valt en ik denk dat het wat onhandig zal zijn om borstvoeding te geven, verplaatsen, verversen, enz... @Pitahaya bij mijn zus heeft haar dochter iets langer dan 10 minuten bij haar gelegen voor ze de navelstreng dus konden doorknippen, volgens mij is hij dan wel uitgeklopt.
Dat is bij ons het plan, was het de vorige bevalling ook, helaas lukte dat toen niet wegens te veel bloedverlies bij mij.
Hier! Dat was echt een eis bij mij. Onze zoon heeft ruim een halfuur bij mij gelegen nog vast aan de placenta. Hij was helemaal wit toen hij eraf ging. Vond het erg fijn dat mijn verloskundige er zo in mee ging
Hier ook lang gewacht voordat de navelstreng werd afgeknipt. Ik meen wel iets van 30 minuten. Gewoon omdat het eigenlijk allemaal wel prima ging en de placenta ook nog niet 'geboren' was. Zodra die er uit was hebben ze hem doorgeknipt. Bij de tweede ging dat sneller (15 min).
In België is er enkele weken geleden (vlak voor mijn bevalling eind juni) een reportage geweest waarin een lotusbevalling voorkwam, en daar is toen heeeeel veel reactie op geweest van verloskundigen in de media, omdat het risico op infecties heel erg groot is. Ik vond het persoonlijk ook wel absurd. Laten uitkloppen voor een half uur, en daarna pas doorknippen kan ik begrijpen. Maar half rottend in een kom met zout en bloemen naast je baby leggen, is voor mij teveel van het goede. Ik zou niet weten waarom je dit risico wil nemen. In de natuur bijten de moeders ook meteen de navelstreng door. Een bron van bacteriën (want dat is het, eens de placenta er uit is...) verbonden houden met de bloedstroom van mijn baby, met alle mogelijke risico's van dien? No way. Zoek maar even op: ''Nieuw leven'' - VTM
Had er nog nooit van gehoord en vind het persoonlijk bizar om de placenta aan je kind te hebben (terwijl die van mijn baby in een hartje vorm was- Hoe mooi ook) terwijl die aan het wegrotten is, maar goed ieder zijn ding. Heb eventjes wat lopen googlen kijken wat het precies was maar.. Waarom zijn die 20 minuten eigenlijk? Kan enkel iets vinden over "drugged babies" waarbij de navelstreng 20 minuten kan kloppen? En bad bevalling 5 minuten Door de warmte? Ze wachten altijd enkel bij keizersnede niet totdat navel is uitgeklopt? https://www.google.de/amp/s/amp.livescience.com/59270-are-there-risks-to-lotus-birth.html Hier was overigens de navel er na 3 dagen al af.
Wij gaan t dit keer ook doen! Er is juist niet meer kans op infectie, er is namelijk geen wond. (Doorknippen veroorzaakt wel een wond) Als we het toch niet meer zien zitten knippen we m door na 24 uur. De navelstreng valt er ook sneller af (gemiddeld binnen 3/4 dagen) Na 24 uur inzouten, het rot dus niet weg! Een ingezouten placenta bevriesd dus ook niet in de vriezer. Tegen geurtjes gaan we rozemarijn jasmijn en lavendel gebruiken.
Ik heb een lotusbevalling gedaan en er (voor de bevalling) ook een eindstuk over geschreven voor mijn opleiding, misschien heb je er wat aan: http://www.yogasonjasmit.nl/wp-content/uploads/Lotusgeboorte.pdf Ik vond het een hele fijne en positieve ervaring. Als je er iets over wil vragen kan je me even mailen, ik kom hier niet zo heel vaak: Roos@me.com