Mijn zoon van bijna 4 is al een maand op en af ziek. 2 weken terug bleek hij een longontsteking te hebben (na eerder weggestuurd te zijn bij de huisarts). Hiervoor kreeg hij een week amoxicilline 3x per dag. Hij heeft zich toen zo’n 4 dagen goed gevoeld, maar toen kwam de koorts weer en het hoesten. Huisarts stuurde ons weer weg, maar ik wilde toch bloedonderzoek. Toen de uitslag binnen was moesten we halsoverkop naar de spoed want zijn ontstekingswaarden waren veel te hoog. Longfoto gemaakt en je zag heel duidelijk zo’n waas in beide longen. Volgens kinderarts nog steeds een dubbele longontsteking door een “atypische ziekteverwekker”. Sinds vrijdag heeft hij 3 dagen Azitromycine gehad en gisteren is hij zelfs naar de opvang geweest en heeft hij vrolijk gespeeld zonder paracetamol. Maar vanmorgen werd hij weer hoestend wakker en het hoesten lijkt weer toe te nemen. Geen koorts en hij is vrolijk (maar dat is hij vrijwel altijd). Hij klaagde vanmorgen over “pijn diep in m’n buik” en toen wees hij rechts onderin z’n zij aan. Hij voelt zich vandaag eerder slechter dan gisteren terwijl die kuur al afgelopen is. Het zou toch beter moeten gaan, zeker met die jonge kinderen? Ik word weer helemaal gek van de zorgen. Ik temp hem nu 2x per dag en zodra hij weer koorts heeft ga ik met hem naar het ziekenhuis. Hebben jullie ervaring met longontsteking bij jonge kinderen? Verliep het dan ook zo? Heeft iemand nog tips, dingen waarop ik moet letten?
Jeetje wat sneu voor hem en heftig! Weet je de oorzaak van de longontsteking? Ik ken twee mensen die hebben langdurig longontstekingen gehad door legionella. Zeker in de zomer met fonteinen, tuinslangen in de zon etc heb je hier meer kans op (nog steeds minimaal hoor).
Geen ervaring maar na een kuur zou het toch beter moeten gaan. ik zou weer afspreken met de huisarts. Anders weer doorsturen. Beterschap!!!
Pijn rechtsonder denk ik aan blindedarmontsteking. Icm blijven hoesten etc zou ik mooi weer terug gaan naar de huisarts of zkh.
Als je kindje is gezien door de kinderarts dan zou ik die ju even raadplegen. Longontsteking die niet opklaard is toch wel iets om echt voorzichtig mee te zijn.
Ik zou , voor de zekerheid, contact opnemen met de kinderarts ( niet met de huisarts) Hier heeft zoon dat ook, op 4 jarige, leeftijd gehad. Met medicijnen leek hij op te knappen maar , zodra hij zich druk maakte met spelen etc, had hij een terugval. Hier vertelden ze mij dat het ongeveer 8 weken duurt voordat ze weer helemaal opgeknapt zijn. En het duurde inderdaad een aantal weken voordat hij echt weer de oude was.
Wat lief dat je ernaar vraagt! Gisteren leek hij weer wat vermoeider en had hij opnieuw lichte verhoging dus weer langs geweest bij de huisarts en ontstekingswaarden gemeten. Die waren 4,9 wat heel netjes is, en wat betekent dat de laatste kuur de ontsteking goed heeft opgeruimd! Huisarts zei dat na zo’n heftige infectie de interne ‘thermostaat’ van kindjes soms wat in de war gooit, waardoor de temperatuur soms wat lager of juist hoger kan zijn en er verder niks aan de hand is. Ik ben nu dus wel echt gerustgesteld. Vandaag is hij ook weer heel vrolijk en energiek en ik geniet er enorm van. Er gaat echt niks boven gezonde, vrolijke kinderen!