Lichtbruine spuug

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Roos02, 18 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos02

Roos02 Fanatiek lid

24 sep 2013
    2.111
    1.104
    113
    Hoi,

Onze baby is twee weken oud en geef borstvoeding. Omdat ons kleintje na de voedingen niet in slaap kan komen heeft het consultatiebureau aangeraden om een keer flesvoeding te geven, zodat mijn borsten ook weer volledige voeding kan aanmaken (ik heb borstontsteking gehad). Nu heb ik dit vannacht gedaan na twee uur lang wakker te zijn geweest en geprobeerd. Met gevolg dat ze nu wat lichtbruin heeft gespuugd. Nu las ik dat dit bloed kan zijn. Ik schrik hier best wel van. Ik merk niks aan mijn borsten verder (geen kloofjes). Kan het komen doordat ze vannacht een keer flesvoeding heeft gehad?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe is het nu?
    Over het spugen: kan zijn dat ze een keer wat bloed heeft binnengekregen. Het is mogelijk dat je melkkanaaltjes van binnen iets hebben afgegeven van bloed, dan zie je inderdaad niets aan de buitenkant.
    Over het advies een fles te geven bij borstontsteking: Een borstontsteking manifesteert zich met name wanneer de borsten NIET goed geleegd zijn. Wanneer je borstontsteking door (hebt ge)maakt kan het zijn dat je productie een lichte dip laat zien. Veel huid op huid (samenzijn), clusteren en en wissel voeden kan snel verbetering laten zien.
    Op het moment dat je een fles aanbiedt kunnen 2 dingen gebeuren: aan de ene kant geef je signaal aan je lichaam dat er geen voeding afgenomen hoeft te worden en wordt er dus ook minder voeding aangemaakt.
    Tegelijkertijd kan het zijn dat je stuwing ervaart: dit kan echt volle borsten zijn, of gevoelige plek in de borst. Met als gevolg dat je wederom kans loopt op ontsteking, plus dat je lichaam stuwing oppakt als een teken om minder melk te maken.
    Je zou zo in een neerwaartse spiraal terecht kunnen komen waar je steeds vaker een flesje gaat geven, terwijl met juist borstvoedingsbeleid je nog lang en met plezier borstvoeding kunt geven.

Over slapen: Kindjes mogen clusteren in de avonduren: dat betekent dat ze ieder uur voor een slokje komen. Je denkt: je hebt toch net gedronken? En toch wil ze weer drinken. Dit heeft functie: het houdt je voeding op peil en ze kan er de eerste uren van de nacht tegen. Een kindje van 3 weken slaapt in de regel nog niet een nacht door. Clusteren zie je meest in de eerste 2 maanden. Sommige kindjes wat korter, andere wat langer, allemaal afhankelijk van hoe je voeding is ingesteld, hoe je produceert etc. Niet willen slapen 's avonds: lekker bij je op de bank en genieten! Dat is geen verwennen, dat is een normaal biologisch patroon van jonge baby'.

Veel succes!

Deel Deze Pagina