Onze zoon van 4 is werkelijk dol op lego. Nu hebben we een paar van die setjes voor kinderen vanaf vier. Maar die heeft hij bijna allemaal al en de setjes die hij nog niet heeft, vinden we niet zo interessant meer voor hem. Nu zitten we af en toe naar die grotere sets te kijken die vanaf vijf jaar zijn (van die kleine doosjes v.a. 5 heeft hij vorig jaar een keer in zijn schoen gehad.) Maar nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere ouders hiermee. Het spelen zal geen probleem zijn. Maar ik vind bij lego het bouwen er ook wel bij horen. Lukt het een jongetje van vier al om zoiets zelf (eventueel met af en toe een beetje hulp) te bouwen?
Wij hebben hier de lego snelheidstrein, de vrachttrein, station een extra rails voor onze 4 jarigen. We hebben met elkaar als in elkaar gezet.De Grote sets hebben allemaal losse zakjes een boekjes, zodat je onderdeel voor onderdeel in elkaar zet. Bij boekje 1 hoort dan zakje 1 en 2 bijvoorbeeld. Ook hebben we een algemeen doos met verschillende steentjes. Er zijn volgens mij ook boekjes met bouwvoorbeelden,maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik vind de lego snelheidstrein boekjes van de sets erg duidelijk en in goede stappen opgebouwd, maar ze hebben wel hulp nodig.
Ik denk dat je kind er wel het type voor moet zijn, maar onze zoon heeft voor zn vierde al veel lego gekregen en kon verbazingwekkend goed volgens het boekje bouwen, wel onder begeleiding. Dus denk dat het best moet kunnen! Nu doet hij af en toe dingetjes vanaf 7 jaar!
Moet met een beetje hulp wel lukken hoor. Lisa krijgt voor haar verjaardag (ze wordt 5) Lego friends voor vanaf 7 jaar. Bouwen doen we dan wel samen. Of Eva helpt haar.
Ik merk bij ons dat onze jongste het wel erg leuk vindt en er graag mee speelt alleen dat hij liever de losse lego pakt ( we hebben een grote bak met echt van alles zonder boekje) en dat hij dan liever zelf dingen maakt vanuit zijn fantasie. Onze dochter van 7 bouwt wel gewoon alles na van een boekje...omdat ze dat ook echt leuk vindt. Dan geen lego friends perse...ook wel voertuigen Meestal kijkt de jongste mee of helpt soms.
Hier ook al veel lego dat officieel vanaf 5 (of 6) is, gaat prima. Samen bouwen we de eerste keer. Maar de tweede keer kan hij het dan zelf.
Tot nu is alles wat gebouwd is, nooit meer uit elkaar gekomen, haha. We hebben ook nog lego van mijn man. Hij heeft de boekjes opgezocht op internet en zo weer in elkaar gezet. Daar wordt al volop mee gespeeld. Soms bouwt hij ook wel dingen uit eigen fantasie. Maar ik vind het bouwen uit een boekje behalve leuk, ook wel goed / leerzaam. Ik zou het dus jammer vinden als wij het merendeel voor hem moeten doen. Maar als ik de eerste reacties zo lees, zal het wel lukken.
Gewoon proberen. Lukt het echt niet, dan leg je de boel gewoon nog een half jaar weg. Die leeftijden zijn vaak meer richtleeftijden. Als jij een lego-fiel hebt (of momenteel misschien een duplo-fiel), zou ik niet teveel belang hechten aan die leeftijd.
Ik denk dat het met een beetje hulp wel moet lukken. Mijn dochter kreeg voor het eerst Lego op haar 5e verjaardag, de grote paardenmanege van Lego Friends 7+ en die heeft ze zonder hulp in elkaar gezet. Maar ik moet zeggen dat ik sowieso de leeftijdsaanduidingen op speelgoed veel te hoog vind. De jongste van 2,5 speelt bijvoorbeeld graag met de playmobil en barbies (4+ staat daar op) en maakt puzzels van 5j+
Mijn oudste is helemaal gek van lego, ook al langere tijd, maar toen hij 4 was wilde hij eigenlijk alleen met losse blokjes bouwen, zelf zijn fantasie de vrije loop laten. Toen kochten we dus vooral dozen met blokjes voor zijn verjaardag. Pas sinds hij 5 is vindt hij het bouwen van die pakketten heel erg leuk. Nu heeft hij dozen vol lego, ik heb alles op kleur gesorteerd, en zit hij urenlang met al zijn boekjes voor zich zijn auto's enzo in elkaar te bouwen, en zijn de losse blokjes niet meer zo in.
ja joh. Gewoon doen. Als hij lego echt leuk vind, en die andere setjes ook kan bouwen, dan heeft hij de oefening voor de 5-jaar setjes gehad. En lukt t niet, dan help je hem toch. Wat trouwens ook leuk is zijn de dozen met losse blokjes. Gewoon lekker zelf fantasie gebruiken en bouwen maar! Onze 5-jarige heeft ook al de nodige sets voor 6 jaar. Maar het leukste vind hij nog alle losse blokjes combineren tot fantasie-voertuigen.