Hi! Mijn dochter van ruim 2,5 is overdag plaszindelijk. Ze doet alle plasjes op het potje. Alleen het poepen doet ze als ze gaat slapen in haar luier. Als ze heeft gepoept roept ze ons niet het gevolg rode billen. Overdag geeft ze aan dat ze wel aan dat er poep aankomt, maar als ik voorstel om dan op het potje te gaan wilt ze niet en lijkt ze het ergens gek te vinden, want plassen doe je toch op het potje? Iemand herkenning of tips?
Veel kinderen durven niet op het potje te poepen. Mijn dochter ook niet. Wanneer ze aangeeft te moeten poepen krijgt ze een luier. Ik doe er niet moeilijk over. Komt vanzelf! Ik zóu dus niet pad in de avond een luier geven als ze het aangeeft.
Mijn zoontje had dat ook. Durfde niet echt te poepen op de wc of het potje en ging het dan dagenlang ophouden.met alle ellende tot gevolg. Wij hebben een boekje gehaald bij de bieb dat heette: 'mag ik eens in je luier kijken?'. Ik weet niet meer wie het geschreven heeft maar is een leuk boekje over een muisje die bij alle andere diertjes in de luier wil kijken en daarin alle poep ziet (zijn van die flapjes in het boek). Op.het.laatst willen ze ook in die van muisje kijken maar zijn luier is leeg want hij poept op het potje. En dan gaan alle dieren ook op het potje. Mijn zoontje vond dit erg leuk en wij gingen dan ook neus dichthouden bij elk flapje/luier en applaus geven voor muis die op het potje gepoept had etc. Zoontje had binnen een paar keer lezen door wat de bedoeling was en probleem was gelijk verholpen!
Hier hetzelfde " probleem". Onze dochter is zowel overdag als 's nachts zindelijk. Het was zelfs zo dat ze haar schone luier uittrok 's ochtends, dan ging plassen op het potje. Vervolgens zelf een nieuwe luier aan trok en die helemaal vol kakte. Op nieuwjaarsdag was mijn man er helemaal klaar mee, omdat ze het overal had zitten. Sindsdien krijgt ze helemaal geen luier meer om...nu is ze helemaal droog, maar sinds nieuwjaarsdag ook niet meer gepoept Er ligt een cadeautje voor haar in het zicht als ze heeft gepoept....ze zegt ook steeds dat ze "zo meteen gaat poepen", klaagt verder ook niet over buikpijn ofzo... Weet ook eigenlijk niet zo goed hoe nu verder...
Hoe oud is je dochter? Wij hebben hier de afspraak dat als ze moet poepen een luier aankrijgt. Ze vraagt het alleen niet en doet het in haar luier als ze gaat slapen. Misschien werkt het wel bij jullie want zo lang poepen lijkt me ook niet goed.
Ik zou haar gewoon een luier omgeven om te poepen. Ze heeft, als ik het goed begrijp, al een week niet gepoept. Dat lijkt me niet ok. Straks is ze verstopt en/of de ontlasting hard geworden en gaat het zeer doen als ze uiteindelijk toch gaat poepen en dan ben je misschien wel veel verder van huis dan alleen het ongemak van een volgekakte luier schoonmaken. Onze dochter heeft heel lang niet durven poepen (ook niet in de luier) en omdat ze het ophield werd de ontlasting hard, wat dan weer zeer deed als ze het écht niet meer kon ophouden. Hierdoor ging ze alleen maar krampachtiger proberen het op te houden met verstopping en overloopdiarree tot gevolg. Uiteindelijk is ze maaaaaanden aan de laxeermiddelen geweest totdat ze de associatie poepen-pijn niet meer legde en toen konden we pas echt bezig gaan met het poepzindelijk maken.
In bed in de luier poepen en dan niks zeggen deed mijn dochter ook, hopeloos... Ik ging uiteindelijk na een kwartiertje nog maar een keer snuffelen, meestal had ik het dan wel onderschept, scheelde een hoop luieruitslag. Een luier om om te poepen wilde ze in eerste instantie ook niet, dus dat heb ik op een keer toch maar gewoon gedaan toen ze moest. Ze keek me nogal vreemd aan maar uiteindelijk begreep ze toch wel wat de bedoeling was, daarna vroeg ze er zelf om. Dat was al een verbetering, om haar toen later zo ver te krijgen dat ze het op de wc deed was weer een verhaal apart, maar dat Is ook goed gekomen.
Misschien gewoon naar de wc om te poepen "net als de grote mensen"? Dan is het misschien minder gek. Of beloningssysteem als ze aangeeft in haar luier gepoept te hebben? Om maar te leren bewust te worden van het poepen en dan het niet erg is om in een luier te poepen. Al is het maar voor even om de druk eraf te halen en langzaam te kunnen verplaatsen (eerst in bed aangeven, dan nog voor het naar bed gaan, dan richting de wc/potje, dan uiteindelijk naar zonder luier daar) Ik snap ook echt niet van hierboven een reactie dat je maar besluit om je kind een week lang niet te laten poepen omdat je de luier zat ben... En geloof mij, ik snap echt wel als je dat zat ben, mijn zoontje van 4 is ook nog niet helemaal poepzindelijk en kwam laatst ook s ochtends vroeg onze slaapkamer vervuilen omdat hij weer eens was doorgelekt met poepen in zn luier en heel lief zelf zn vieze kleding uit te doen wat het niet bepaald beter maakte. En iedere morgen wakker worden met een vieze poepluier voor je neus.. Ik vind het ook allang tijd dat die luier eruit gaat, maar ik kan hem niet dwingen en wil al helemaal niet uitproberen tot hoe ver je kan gaan voor je schade aanricht. En zo leer je je kind ook niet te reageren op het signaal van je lichaam die je krijgt als je moet. Wat als ze niet op tijd aangeeft dat ze pijn heeft of dat ook negeert? Eindig je dadelijk nog in het ziekenhuis.. Ik vind het wel een groot risico hoor als je dat zo blijft volhouden...
Onze uk wou ook niet poepen op het potje, we zijn al snel over gegaan naar de wc. Met 2.5 begon hij erg te piepen en te jammeren dathij geen schone broek wou. We vertelde dan als je naar de wc gaat was je al klaar geweest. Nu moet je eerst plat, alles poetsen, schone luier en weer alkes aan. Dit was voor hem de overstap om te proberen, extra stimulans was een sticker plakken op de kaart, 2 stickers bij een poep. Eerst een kleine kaart dus een regel met 5 plekken voor een sticker. Wanneer het vol was mocht hij iets kleins, een paar stickers, een potje klei of samen wat doen, tent bouwen, samen in de keuken, picknicken etc. Wanneer het goed gaat kwanen er weer wat extra plekken bij om vol te maken. Met 2.5 zei hij voor de eerste keer ik moet poepen en ging naar de wc, uiteindelijk was hij 3 jaar en 2 weken en was hij poep en plas zindelijk. Hij was juist eerder poep zindelijk dan plaszindelijk hahaha. Wel ook gelijk dag en nacht.
Dit vind ik wel heel sneu.. Je kan er op rekenen dat ze zo verstopt zit.. dan heb je echt poepellende.. Heeft ze inmiddels al gepoept?
Nee ik herken het niet, onze dochters waren rond 2 jaar en 4 maanden allebei poep- en plaszindelijk. Hebben ook nooit die angst gehad. Ze waren wel geen fan van het potje. Zou dus het poepen gaan doen op de wc. Dochters vonden het doortrekken alleen al geweldig. Met een potje zit hij er misschien te dicht op.
Pardon.....besluiten om je kind een week lang niet te laten poepen? Wat is dat nou weer voor onzin opmerking? Anyway....een luier aan wil ze dus niet meer. Ze liggen op haar kamer, dus ze kan er zo 1 pakken en aantrekken. Ik heb zondag dan ook tegen haar gezegd dat als ze die dag niet ging poepen, ze weer een luier aan kreeg. Ook omdat de vakantie voorbij was, en ze weer naar de psz moest. En een week duurt me inderdaad te lang, ze moet geen last krijgen. Heb een tent gemaakt van onze eettafel, potje onder de tafel, iPad erbij en toen zaten er 2 drollen in de pot! Vanavond na het eten maar weer eens proberen.
In je vorige post zeg je niets over dat je kind de luier niet aan wil. Mijn opmerking gaat over dat je zegt dat je man het zat is en dat ze daarom geen luier meer om krijgt. Dát in combinatie met dat je weet (want dat weet je na max 3 dagen ook wel) dat je kind niet poept zonder luier, noem ik besluiten om dan maar niet te laten poepen. Dat is dan iets heel anders dan dat je kind zelf geen luier meer om wil en daardoor niet meer poept.
Dan nog is je reactie erg veroordelend en kort door de bocht. Ik reageer hier om tips op te doen, niet om aangevallen te worden.