Ik heb ooit per ongeluk een goed recept gevonden op internet. En sindsdien scoor ik daar hoge ogen mee bij familie en vrienden! Word vaak gevraagd om hem asjeblieft weer te maken Hier komt ie: Boodschappenlijstje: - 350 gram biologisch gehakt - 1 pakje grand italia lasagnebladen - 2 bolletjes mozzarella - 1 ui (of bakje voorgesneden ui) - 1 dl rode wijn - bakje magere spekblokjes - 1 fles sugocasa erbe (grand italia) - 1 pakje diepvriesspinazie 450g (Niet ala crème!!) - 1 bakje ricotta 250 gr - 1 ei - vers geraspte parmegiano (100g) Bak het gehakt rul. Voeg de ui toe en bak even mee. Giet de rode wijn erbij en de fles sugocasa en laat 15 min op laag vuur pruttelen Bak ondertussen in een ander pannetje de spekblokjes bruin en voeg die toe aan de gehaktsaus Ontdooi de spinazie (kun je het beste s ochtends al uit de vriezer in een vergiet doen zodat ie goed uitlekt). Meng in een kom de ricotta met 50 gram parmezaanse kaas en een ei. Doe de spinazie er door en wat zout en peper. Doe achtereenvolgens in een schaal - 1/3e van de vleessaus - 3 lasagnebladen - 1/2e deel van de spinaziesaus - 1/3e van de vleessaus - 1 bolletje mozzarella in plakjes - 3 lasagnebladen - 1/2e deel van de spinaziesaus - 1/3e van de vleessaus garneer het geheel met het laatste bolletje mozzarella en 50 gram parmezaanse kaas en dan 30 minuten op 200 graden
Hier komt mijn versie; rode saus; 1 uitje aan fruiten 3/4 teentjes knoflook geperst erbij 1 rood pepertje even mee bakken 500 gram gehakt toevoegen flinke scheut rode wijn 1 pot ah puur en eerlijk passata 1 blaadje laurier en dan even een flinke tijd laten pruttelen (ik doe meestal 1 a 2 uur) Als de saus klaar is flink wat basilicum toevoegen en laurier eruit halen Bechamelsaus saus 50 gram boter smelten 50 gram bloem garen langzaam 500 ml melk toevoegen en koken tot het dikker wordt flink wat Parmezaanse kaas raspen flink wat jong belegen/belegen kaas raspen 1 a 2 bolletjes mozzarella in plakjes snijden Parmezaanse en belegen meng ik door elkaar. En ik gebruik altijd verse lasagne bladen. De opbouw; - Klein beetje rode saus op de bodem - lasagne bladen - rode saus - bechamelsaus - parmezaan/belegen kaas - mozzarella - lasagne bladen - rode saus - bechamelsaus - lasagne bladen - rode saus - parmezaan/belegen kaas - mozzarella Ipv groente door de lasagne maar ik er altijd een salade bij of knoflook/basilicum broodjes.
Ik kies altijd wel voor een pakje, toch wel zo makkelijk Ik gebruik de mix voor lasagne van Honig (zonder bechamelsaus). Gehakt rullen, Italiaanse roerbakgroente erbij. (of los prei, paprika, courgette/champignon) saus (van het zakje mix) erbij en de lasagne opbouwen. Ik doe vaak in een tussenlaag ook nog een laagje gemalen kaas en bovenop de rest.
Is eigenlijk het lekkerst om de tomatensaus ook vers te maken, kost wel wat tijd... Voorbeeld:Pastasaus van verse tomaten | Lekker Tafelen Veel plezier!
Ik doe het altijd zo: 1 rood uitje fruiten, 300 gram rundergehakt kruiden en rul bakken, groenten naar smaak toevoegen ( hier vaak 250 gram champignons, courgette, paprika, maar soms ook snel een zakje soepgroenten ), groenten meebakken. Ondertussen 1,5 kilo tomaten ontvellen en samen met een teentje knoflook pureren. de gepureerde tomaten bij het gehakt/ groenten mengsel doen, naar smaak bouillonblokje(s), versgemalen peper en gedroogde italiaanse kruiden toevoegen. Alles aan de kook brengen en een uur tot anderhalf uur zachtjes laten pruttelen. Aan het einde een scheut melk er bij en evt. nog wat binden om een dikkere saus te krijgen. Dan de lasagne opbouwen zoals bekend, evt. laagje kaas er over en een half uurtje in de oven.
Ons zoontje eet het ook gewoon mee Ik laat het zo dusdanig lang pruttelen dat er volgens mij nauwelijks meer wat in kan zitten. Pasta saus maak ik ook op deze manier en laat ik zelfs 2 a 3 uur pruttelen.