Laptop brugklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Willowl, 29 jun 2024.

  1. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    Mijn zoon gaat bijna naar de brugklas en vanwege zijn dyslexie zal hij vrij veel gaan werken op een laptop in de klas. Op de schoolsite staat: ‘moet beschikken over een accu die lang meegaat’ (logisch) en ‘moet in je schooltas passen (advies is een beeldscherm van 13 inch)’.

    13 inch lijkt mij echter vrij klein gezien hij meer dan gemiddeld zal werken achter de laptop. Past een 15,6 echt niet in een tas? Wat raden jullie aan, 13, 14 of 15,6 inch? Misschien zijn er hier ook mensen die al langer ervaring hebben, bevalt het gekozen formaat?

    En welke laptop heeft jullie kind en/of raden jullie aan? Wel/geen touchscreen? Minimaal hoeveel RAM? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

    (Hetzelfde voor mobiele telefoons, mocht iemand nog een tip hebben voor een telefoon voor een brugpieper….)

    Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.650
    8.490
    113
    #2 NiekeKris, 29 jun 2024
    Laatst bewerkt: 29 jun 2024
    @Willowl: Grotere tas kopen?

    Mijn laptop is 15,6 inch. Ik vind het een mooi formaat. Nadeel is wel dat hij flink zwaar is. Met ook nog schoolboeken erbij is er een flinke tas nodig en wordt het echt een zwaar geheel. Ik weet niet hoe groot je zoon is? Dat zou ik ook mee laten wegen.

    De laptops van de kinderen zijn kleiner, maar geen idee hoe groot. Denk inderdaad 13 inch. De oudste heeft geen touchscreen, de jongste wel. Vond/vind touchscreen erg wennen, maar de jongste vindt het fijn en de oudste had het ook wel gewild.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  3. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    Tas moet ook nog gekocht worden.:roflmao: En zoon is best een kleintje, dus wat dat betreft zou iets kleiner fijner zijn. Ik snap niet zo goed waarom school 13 inch aanraadt, dat lijkt me weer echt te klein. Dus ik ben wel benieuwd wat hier op het forum de standaard is.

    Net als wat je uitgeeft aan een laptop. Ik wil niet dat het te goedkoop is, want hij moet er fijn op kunnen werken. Maar te duur ook niet, want wat als hij zijn tas een keer te hard neerzet...
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.650
    8.490
    113
    Dan zou ik ook echt goed naar het gewicht kijken. En navragen hoeveel boeken er ook nog mee moeten naast de laptop. Hier zeulen ze soms echt al een grote en zware tas mee, met een zware laptop is dat nog minder fijn (de oudste neemt die van haar om die reden al bijna nooit mee, alleen als het echt moet, de jongste heeft hem bijna iedere dag nodig, dus die zeult hem iedere dag mee).
     
    Willowl vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.703
    7.533
    113
    Een grote laptop moet je a) meezeulen en b) neemt ook meer ruimte in op je tafeltje in de klas. Bij oudste worden tijdens de les regelmatig laptop en boeken tegelijkertijd gebruikt, dus dan ben je wel wat ruimte nodig.
     
    Willowl en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    48.076
    32.930
    113
    Hier geen laptop op school, maar man heeft zelf 2 heel dunne 13 inch laptops, lijkt mij persoonlijk veel fijner. Moet toch elke dag meegesleept worden.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.771
    6.472
    113
    Ik zou goed naar het gewicht van de laptop kijken dan. Het is echt niet fijn om een grote/zware laptop de hele dag mee te zeulen.
    En als je alleen maar op een 13inch laptop werkt, dan wen je daar gewoon aan. Het wordt pas vervelend als je gewend bent op/met 2 grote schermen te werken en je dan ineens weer op een 13inch scherm moet werken.

    Daarbij doen die kinderen tegenwoordig alles op hun telefoon, dus aan kleine schermen zijn ze wel gewend ;)
     
    Syane en Willowl vinden dit leuk.
  8. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    Als ik jullie antwoorden zo lees, valt een 15,6 i.i.g. af. De ruimte die het inneemt op de tafel is ook een goede waar ik nog niet aan gedacht had.
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.703
    7.533
    113
    En wat ook nog wel eens mee wil spelen in de brugklas, kinderen willen vooral niet anders zijn dan de rest.

    Hier een kind dat op de basisschool echt haar eigen plan trok, maar eenmaal op het VO toch vooral niet te veel wil afwijken.

    Dus spullen ook het liefst in lijn met wat de rest ook heeft.

    Als school een 13 inch adviseert, zullen de meeste kinderen dat vast hebben, zou ik daar ook in meegaan.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  10. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.651
    3.894
    113
    Onze kinderen hebben via school (easy4u) een 12 inch. Voor dyslexie werd 14 inch aangeraden.
    Die schooltassen zijn echt loeizwaar elke dag met laptop en (voornamelijk) werkboeken, dus ik zou niet voor een hele grote gaan. Zeker niet als hij klein van postuur is.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  11. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.513
    1.097
    113
    Hoer vanuit school een 14 inch laptop besteld
    Bewust gekocht via t school programma zodat als er wat is met de laptop hij dit zelf op school kan regelen
    Zoon begint volgend schooljaar ook op t voorgezet onderwijs
     
    Willowl vindt dit leuk.
  12. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.764
    1.671
    113
    Vrouw
    Gewoon voor een kleine laptop gaan. Werkt prima hier. Mocht het een probleem zijn dan kan je hem thuis aan een monitor hangen. Zo werken wij ook op onze werkkamer en op het werk. Mooie grote monitor en los toetsenbord. Laptop er aan en heerlijk werken.

    En vergeet niet dat op de school de ruimte ook niet enorm is. Laptop op tafel, soms je boek en schrift er nog open bij.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  13. anexis

    anexis Actief lid

    1 okt 2021
    309
    129
    43
    Vrouw
    Het hebben ze beide via school een 13 inch laptop. Is een mooi formaat en niet al te zwaar.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  14. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
  15. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    Via onze school kan het helaas niet. Welke laptop heb jij precies via school?
     
  16. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    Weet je ook zo welke laptop ze hebben? :)
     
  17. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    foutje
     
  18. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.513
    1.097
    113
    Een Dell 14 inch, verder geen idee eerlijk gezegd
    Heb je wel eisen gehad waaraan je laptop moet voldoen?
     
  19. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    310
    140
    43
    Dankje. Nee, enkel dat de laptop in de schooltas moet passen en een goede accu moet hebben. En dat ze Windows aanraden. Verder geen specificaties.
     
  20. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.764
    1.671
    113
    Vrouw
    Hier deze van dell met touchscreen en ook zo neer te zetten:
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina