Hoi dames! Ik ben vandaag precies 14 weken zwanger en heb al een behoorlijke buik, ik slaap het lekkerst op mijn zij, en als ik te lang op mijn rug lig krijg ik ook echt een naar gevoel. Vanochtend werd ik wakker, liggend op mijn rug, en had echt lage rugpijn. Laatst had ik dit ook al een keer. Ik denk dus dat dit komt omdat ik op mijn rug gelegen heb (was toen ook zo) toen ik op stond was het namelijk ook zo weer weg. Herkent iemand mijn verhaal? Of moet ik mij zorgen maken?
Op een gegeven moment knellen een aantal zenuwen en bloedvaten een beetje af door het gewicht van je baarmoeder. Daarnaast zorgt het hormoon progesteron ervoor dat alles weker wordt, vooral je bekken (heiligbeen is een onderdeel van je bekken en kan je als lage rugpijn voelen) het beste kan je linkerzij slapen met een kussentje tussen je knieen om meer pijn voor te zijn. Dat werkt bij mij het beste. Ik heb anders veel last van mijn rug en vooral heupen. Let goed op je houding, ga niet met een holle rug staan. Misschien is voor als je wat verder bent een Cesar cursus te volgen. Die doe ik ook. Daar leer je een goede houding maar ook ontspanningsoefeningen, bekkenbodem oefeningen en bevallingshoudingen etc. Erg nuttige cursus!
Bedankt voor je reactie en tips, daar heb ik zeker wat aan! Op mijn houding probeer ik zeker te letten, overdag heb ik er ook vrij weinig last van. Het begint vaak als ik moe begin te worden, als ik 's avonds op de bank lig (op mijn rug) wordt het heel erg. Dan lig ik gewoon echt niet lekker en in bed moet ik mij soms echt bewust op mijn zij draaien omdat het anders heel naar voelt. Niet zo fijn dus. Las op internet eigenlijk alleen maar dingen over bekkeninstabiliteit, maar dat hoeft het dus niet te zijn? Het is op zich ook wel logisch dat door die buik alles niet zo lekker voelt als ik op m'n rug lig..