Kronen doen 'pijn'...?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 10 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.795
    4.582
    113
    Hoihoi,

Een paar weken geleden heb ik 2 nieuwe kronen gekregen op mijn voortanden. Hier was ik een keer op gevallen en na tig reparaties verder, heeft de tandarts besloten dat kronen het beste zou zijn. Prima.

Kronen zelf gingen prima... Passen goed, geen last gehad, helemaal perfect. Nu, een week of 5 verder heb ik hele vage last van 1 tand/kroon. De ander is een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, dus logisch dat ik daar niks voel ;) Het is geen pijn, het is niet het gevoelige van bij koud of warm... Maar als ik eraan kom, of met mijn tong langsaf ga, dan steekt het een beetje. Het is een soort gevoelig, maar doet geen pijn of iets.

Heeft iemand dit ooit gehoord? Of assistentes hier die hier meer over weten? Misschien is het iets wat erbij hoort en vaak wegtrekt, vandaar dat ik het eerst ff hier vraag ipv direct de tandarts te bellen.. :)

2. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Mijn dochter heeft een kroon op haar kies. Zij klaagt hier ook over. Eten e.d. is geen probleem maar juist bij bv tandenpoetsen dan voelt ze het. Tandarts heeft er al diverse keren naar gekeken maar kan niets vinden. Lees dus even mee...

3. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb kronen en sinds kort ook 2 implantaten. Ik herken dit niet. De implantaten waren even wennen in het begin, maar voelen nu vrijwel niet anders meer.

Is het overigens niet standaard om een wortel kanaal behandeling te doen als je een kroon krijgt? Kan zijn dat bij mij die wortel kanaal behandelingen sowieso nodig waren hoor en dat het niet per se standaard is om te doen.

ik zou er zeker even mee naar de tandarts gaan. Het kan gevoelig tandvlees zijn of wennen. Maar misschien schuurt er toch iets? Dat ze net even moeten worden bijgewerkt?
    Misschien zou je ook andere tandpasta nog kunnen proberen?

wel vervelend. Dan denk je dat je eraf bent en heb je er nog steeds last van…. :mad:

4. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

5 jun 2013
    184
    45
    28
    He wat vervelend dat je nog last hebt.
    Het is niet standaard om een wortelkanaalbehandeling te doen voordat een kroon geplaatst wordt. Het kan komen door diverse factoren, maar wat mij het meest waarschijnlijke lijkt is dat door het beslijpen van de tand de zenuw wat geïrriteerd is geraakt. Wat resulteert in gevoeligheid. Dit kan over gaan. Als het te vervelend wordt, zou ik zeggen bel je tandarts even. Er wordt dan gekeken waar de gevoeligheid vandaan komt. Waarschijnlijk wordt er dan ook een röntgenfoto gemaakt van de wortelpunt.
    Het zou wel zonde zijn om door dan alsnog een wortelkanaalbehandeling te starten, aangezien er dan een gaatje in de kroon geboord moet worden.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Een kroon kan wat te hoog zijn. Dat kan ongemakkelijk zijn. Maar op termijn ook zorgen voor slijtage of verkeerd kauwen. De tandarts kan dit makkelijk verhelpen door bij te slijpen.

Een wortelkanaalbehandeling hoeft gelukkig niet vooraf te gaan aan het plaatsen van een kroon.

Maar een ontsteking aan de wortel is een heftige ingreep. Dat doet de tandarts niet maar de kaakchirurg. Ze gaan echt niet boren in een kroon (die keihard is en kapot kan gaan). Een goede tandarts verwijst door naar de kaakchirurg die er via de zijkant veel beter bijkan en daarnaast de kroon behouden.

6. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.795
    4.582
    113
    Hmmm, dankjewel voor jullie reacties. Ik ben nu zelf nog een beetje aant proberen. Het lijkt namelijk samen te hangen met warm eten. Daarna begint de gevoeligheid...
    Vandaag is het een hele tijd zelfs helemaal weg geweest. Ik kijk het nog ff aan :)

7. Belle22

Belle22 Bekend lid

22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw

Is er van te voren een foto gemaakt ? Wij maken altijd foto’s van elementen om er zeker van te zijn dat er geen ontsteking zit, als er een kroon geplaatst moet worden.

Het is normaal dat het even gevoelig blijft, omdat de tandarts flink heeft moeten boren en de tand en zenuw een flinke opdonder hebben gehad. maar eerlijk gezegd na 1,5 maand moet het wel goed zijn.
    je zegt dat je er last van heb als het warm is, dus de zenuw “leeft” nog wel gelukkig.
    toch kan het zijn dat het ontstoken is. Door de warmte kan de pus van de ontsteking wat opzwellen wat dus pijn kan geven.

hoe ziet de tandvlees er uit eromheen ? Ziet dat er rustig uit? Het kan ook zijn dat dat een beetje ontstoken en en pijn kan geven..

Ik zou voor de zekerheid toch even een foto laten maken, zo ben je er in toch in ieder geval snel bij. Succes!

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Tandartsen kunnen ook een apexresectie doen, mocht dat nodig zijn. Dat hoeft niet per se bij een kaakchirurg. En heel heftig is het overigens ook niet, kan gewoon onder plaatselijke verdoving.

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Ik bedoelde een wortelpunt ontsteking. Dan snijden ze in de kaak (dus vanaf de zijkant). Ik heb altijd begrepen dat alleen een kaakchirurg mag snijden in je kaak op dat soort plekken.

Een tandarts kan van bovenaf de wortel behandelen en schoonmaken. Maar dat is echt wel een ander soort behandeling.

Ik heb beide ondergaan en zou dit absoluut niet door een gewone tandarts laten uitvoeren (tandartsen hier in de regio doen dat ook niet begreep ik destijds).

Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.795
    4.582
    113
    Thanks voor jullie horrorverhalen ;) haha!
    De gevoeligheid is nog steeds, al lijkt het iets minder vaak op een dag. Ik geef het nog ff de tijd… Ben niet zo heel fan van de tandarts en al helemaal niet na jullie adviezen hahaha :roflmao::p:D

Ik hou jullie op de hoogte. Heel erg bedankt voor het reageren

11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Dat is dus een apexresectie ;) En dat mogen bevoegde tandartsen dus ook doen. Prima dat jij dat zelf niet zou willen bij een tandarts, maar ze kunnen het dus wel (en mogen het ook).

Deel Deze Pagina