Kraamcadeau lijstje bij kaartje doen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Lynn77, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Mijn schoonzus heeft op www.lijstje.nl een verlanglijstje gemaakt met cadeautjes voor haar zoontje die 1 jaar wordt, en dat op de uitnodiging voor het verjaardagsfeestje gezet, dat mensen daarop konden kijken.
    Nu heb ik al een tijdje zitten dubben, om zoiets ook op/bij het geboortekaartje te doen, want ik vind het een super handig idee, want anders had ik haar toch gebeld om te vragen wat ze voor haar zoontje nog nodig had.
    Maar wat vinden jullie, is dat raar? Ik wilde bijv. een extra kaartje in de envelop erbij stoppen (bij het geboortekaartje) met deze tekst erop:

Kraamcadeau idee?
    Ga naar: www.lijstje.nl/......
    en kijk op ons kraamverlanglijstje of er iets bij zit
    wat je leuk vind om te geven. Uiteraard is niet verplicht,
    het zijn alleen suggesties…

Ik zit heel erg te twijfelen, ik wil namelijk niet hebberig ofzo overkomen, maar ik ken mezelf, ben een enrome zeikerd met kleding en spullen, ik zal mijn kind dus ook echt alleen dingen aan trekken die ik leuk vind, en ja mijn smaak is heel duidelijk, ik vind of iets leuk, of iets niet leuk, en daar zit weinig middenweg :p maar ik zou het ook niet leuk vinden als mensen allerlei moeite doen iets uit te kiezen(terwijl ze mijn smaak niet goed weten) en ik dan vervolgens de spullen in de kast laat liggen...
    En om envelopjes vragen op het geboortekaartje vind ik echt niet leuk.
    Maar dit leek me dus best een zinnig alternatief, zo kunnen mensen zelf kijken wat ze evt. van het lijstje leuk vinden om te kopen, heb er duurdere en goedkope cadeautjes opstaan varierend van 5 euro tot 60 euro.

2. Noolaa

Noolaa Actief lid

6 mrt 2009
    186
    0
    0
    Den Haag
    Poeh....Lastig. Aan de ene kant is het een super handig idee, maar weet niet of ik het zelf zou doen. Vind het wel een beetje 'hebberig' staan. Terwijl dat het niet is eigenlijk, maar is meer mijn eigen gevoel. Met verjaardagen is het altijd zo dat mensen vragen naar je wensen (tenminste bij mij). Ga er een beetje vanuit dat de kraamvisite dat ook zal doen.

Maar moest er toevallig ook aan te denken vd week dat ik eigenlijk liever geld of kadobonnen oid zou krijgen. Zit nl ook niet zo te wachten op een kast vol kleding in maat 62 of 20 knuffels ofzo.
    Hoe werkt dat lijstje trouwens? Kunnen mensen dan het kado afstrepen dat ze willen kopen? Anders krijg je straks dingen dubbel.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb er ook wel eens aan zitten denken. Bij lijstje.nl is het zo dat je kunt aangeven wat jij koopt en dan wordt dat weggestreept. Zo krijg je geen dubbele dingen.
    'k Denk dat ik bij m'n familie gewoon aangeef wat ik graag wil hebben en de rest zoekt 't maar uit ;) Jammer dan als ik dingen krijg die ik niet leuk vind.

4. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik vind dat je prima een los velletje bij het kaartje kan doen hoor. Dan kun je zelfs nog kiezen om het bij sommige mensen weg te laten (ik zou het zelf bijv. niet bij het kaartje voor mijn baas doen). Veel mensen vinden het toch moeilijk iets te vinden wat jou smaak is en weten ook niet wat je al hebt. Ik geef zelf ook graag iets aan iemand waarvan ik zeker weet dat ze het leuk vinden dan dat ik mijn best doe om iets te vinden en het vervolgens achter in de kast beland.

Ik zou zelf wel alleen de eerste 2 regels op het velletje zetten, je geeft in de eerste regel al aan dat het alleen een idee is en mensen begrijpen heus wel dat het niet verplicht is.

5. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Dat eerste is dus ook een beetje mijn dillemma, mijn schoonmoeder zegt dat ze vind dat ik dat er best bijkan doen, maar idd, misschien doe ik gewoon niet bij iedereen zo'n extra kaartje erbij...

dat lijstje werkt heel makkelijk, je maakt een lijstje waarbij mensen in je lijstje kunnen kijken door een vraag te beantwoorden (bijv. waar woon ik ofzoiets)
    Als ze vervolgens iets kiezen van het lijstje moeten ze erop klikken en dan wordt het weggestreept, dus dan voorkom je idd dat je dubbel krijgt.

Bij ons is het nooit gebruikelijk dat er gevragd wordt wat je wil hebben voor je verjaardag, en voor mijn eigen verjaardag maakt me dat ook niks uit, maar met kraamvisite krijg je toch meer visite dan normaal op de verjaardag, en ja, dan zou het toch zonde zijn...

Wij krijgen zo goed als zeker een meisje, maar ik zelf bijv. hou dus gewoon echt niet van roze, ja heel sporadisch een rozetruitje als het gecombineerd is met bijv. bruin of grijs ofzo, maar voor de rest moet ik er niks van hebben, maar ik ben bang dat ik anders dadelijk een kast vol roze kleertjes heb hangen...

6. Prissie1983

Prissie1983 Actief lid

6 feb 2008
    237
    0
    0
    Ik ben zelf ook een enorme zeikerd wat kleertjes betreft en aangezien we een nogal grote familie hebben heb ik het anders gedaan.
    Wij hebben dit op het kaartje gezet:

(eerst nog allerlei andere tekst over bezoektijden enzo)
    Kleertjes en knuffels heb ik al in overvloed.
    U doet mij een groot plezier met vulling voor mijn spaarpot of speelgoed.

Wij waren ook bang dat het niet goed zou vallen bij sommigen, maar het werd erg goed opgevangen en mensen waren blij dat we het eerlijk gezegd hebben ipv dat het allemaal nutteloos de kast in verdween,zou ook zonde van t geld geweest zijn.
    Kleertjes hadden we dus nog niet, maar hebben we zelf achteraf gekocht toen het geboren was, we wisten niet wat het werd.
    Nu draagt ie gelukkig allemaal stoere broekjes en shirtjes ipv schattige/tuttige babypakjes.
    Ik zou het wel doen als ik jou was met het lijstje of anders zoiets als dit in het kaartje zetten, hij heeft ontzettend veel speelgoed gekregen, dat scheelt enorm dat dat straks niet allemaal gekocht hoeft te worden, ook nu al heeft ie aan een hoop dingen plezier.
    En jij kunt gewoon je eigen kleertjes uitzoeken.
    Toch zijn er trouwens ook nog een hoop mensen die een kaart gestuurd hebben met geld erin (die juist blij zijn bijvoorbeeld dat ze nu niet op bezoek hoeven te komen, geen tijd ofzo en toch iets gegeven) of bij het bezoek iets in zn spaarpot hebben gestopt.
    Ze vonden het ook erg leuk dat we er speciaal een mooie spaarpot voor gekocht hadden.
    Het is altijd erg moeilijk zulke dingen, maar ik heb ook ontdekt dat mensen echt niet zo moeilijk zijn hoor en dat het voor jou alleen maar meer jammer is als je straks alles zo nieuw uit de kast weg moet doen...
    Succes :D

7. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hee prissie

vind jou idee echt een super idee eigenlijk! hahaha

zo zit je niet met spul wat je eigenlijk niet wilt of niet gebruikt of misschien wel dubbel hebt.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vind het wel een goede oplossing..

Al zou het in mijn familie misschien iets minder gewaardeerd worden. Die zijn meer van de spontane cadeautjes..
    Hier werd vaak wel gevraagd als ze belden voor een afspraak wat we wilden hebben. Sommigen hadden ook een cadeaubon van de hema/prenatal ofzo.
    Maar ook veel spul wat ongevraagd was, vooral van verdere familie en vrienden. Maar dat vond ik dan ook wel weer leuk. Nooit geweten dat er leesboekjes bestaan waar je je kinds naam in kunt laten verwerken.
    We hadden dan wel weer genoeg kleren tot maat 68/74 aan cadeautjes :)

9. nicole1976

nicole1976 Actief lid

23 jul 2008
    113
    0
    0
    Ga je ook een babywebsite maken? Vriendin van mij had dat en het webadres op kaartje vermeld. Op de site stond dan weet een linkje naar dat lijstje. Is het misschien iets minder confronterend maar dan zien mensen die internet hebben en kijken het wel!

Gek trouwens dat het bij ons zo'n issue is: heb veel Belgische collega's en daar heeft bijna iedereen een geboortelijst en een zgn pamperrekening waar men op kan storten...

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja je kan het doen, vind het zoals je het beschreven hebt hoe het evt op het kaartje gaat komen ook wel netjes, maar toch zou ik het zelf niet doen. Ik vind namelijk niet dat je ervan uit mag gaan dat iemand een cadeau koopt omdat jullie een kindje gekregen hebben. Natuurlijk is het alleen een 'suggestie' en niet 'verplicht' maarja ik vind zo een lijstje erbij doen eigenlijk wel ervan uit gaan dat men iets gaat kopen ;)! Enne das dus mijn mening he ;)!

11. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Daar heb ik idd ook over na zitten denken, ik wil sowieso een site maken maar pas als ze baby geboren is, want echo en buik foto's, ik geloof niet dat dat interessant is voor mijn familie en vrienden haha, dus ik wilde idd zo'n linkje op de site plaatsen naar het geboortelijstje

Klopt, ik heb het idee ook uit België, en daar is dat dus heel normaal, jammer dat het hier in Nederland zo'n issue kan zijn, ik persoonlijk vind het super handig.

@Hanneke: ja dat is dus ook waar ik dan over na heb gedacht, ik vind ook zeker niet dat mensen iets moeten kopen hoor, het is gewoon zo dubbel, aan de ene kant is het super handig en aan de andere kant komt het 'hebberig' over, en zo ben ik helemaal niet, want als mensen zonder cadeau komen kan ik daar ook totaal niet mee zitten, want ik heb toch mijn hele uitzet al zelf gekocht, alleen het babybadje heb ik gekregen, en wat tweedehands kleertjes van schoonzus, en verder heb ik toch alles zelf aangeschaft..

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja als jij het echt wil kan je het natuurlijk gewoon doen! Misschien kan je nog een onderscheid maken in bij wie je het kaartje er wel in doet en bij wie niet? Dus bijv bij een kennis wel en bijv bij jouw opa/oma niet ;)!. Maar dan is het misschien ook lastig kiezen wie wel en wie niet.

13. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ja ik had zoiewieso al bedacht om niet overal dat kaartje erbij te doen.
    En ik vertel nu gewoon tegen de mensen die ik ken al dat ik zo'n lijstje heb gemaakt, en geef de url, want als je het persoonlijk verteld dan snappen ze de strekking erachter wel wat beter.

14. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik heb hier ook over zitten dubben en heb nu een soort tussenoplossing bedacht. Wij zetten niks op het kaartje, maar als mensen bellen voor een afspraak en uit zichzelf vragen wat we graag willen hebben dan geven we ze het adres van de website. Ik weet namelijk dat sommige vrienden en familie al wat in huis hebben en enkele 'oudtantes' e.d. graag zelf wat maken. Zo stoten we niemand voor het hoofd en degenen die er naar vragen kunnen toch wat kiezen. Ik heb nu trouwens een lijstje aangemaakt op [naam].wilgraaghebben.nl, is volgens mij eenzelfde soort systeem.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Ik hou er niet van. Mensen hoeven niets te kopen en als ze wel iets meenemen ga ik niet moeilijk lopen doen als het mijn smaak niet is. We hebben best wat cadeautjes gekregen die ik ongeschikt vond (speelgoed dat niet veilig is voor kindjes onder de 3 bijvoorbeeld) maar ja, dat gaat dus toch de kast in.
    Ik heb overigens maar weinig dingen gekregen die ik echt vreselijk vind.
    Zelf koop ik ook eigenlijk nooit iets van zo'n lijst, soms wel handig als inspiratie als je de mensen niet zo goed kent (maar in dat geval hoef je ook niet op kraamvisite te komen met een cadeautje, vind ik).

16. bammertje

bammertje Lid

25 jul 2009
    36
    0
    0
    Ik vind het een geweldig idee en heb nu al veel vrienden die zelfs vragen of ik een lijstje heb. Zolang er duidelijk bijstaat dat mensen zonder kadootje net zo welkom zijn lijkt het mij alleen maar erg handig, vooral omdat zoveel mensen al geen idee hebben wat te kopen.

17. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Ik zou het zelf echt nooit doen.
    Maar daarintegen heb ik nu wel onwijs veel `troep` gekregen ;)

18. Djoels

Djoels Actief lid

13 apr 2009
    177
    0
    0
    Ik vind het vreselijk zo'n lijstje. Een geboortekaartje is de aankondiging van nieuw leven in de wereld, om dat te koppelen met een lijstje of nog erger een gedichtje dat geld meer gewenst is, dat kan ik niet rijmen in mijn hoofd...

Wij zijn een ondankbaar volk, zeiken over dat kleurtje vind ik niets of dat pakje vind ik niets. Ze hebben het max een paar keer aan, ook de kleertjes die je wel leuk vindt omdat ze nu eenmaal enorm snel groeien...

Soms zou ik echt willen dat de maatschappij niet zo was, als dat deze is.... dat mensen gewoon oprecht blij kunnen zijn met iets wat gekregen is. Ouders, goede vrienden etc. kennen toch je smaak wel? Dan gaat het wellicht om dingen van tantes /collega's, weet ik veel... nou dan gooi je het in de zak van Max als je het niets vindt, doe je er in ieder geval een ander kind op de wereld nog een plezier mee...

Je kunt nu eenmaal niet álles dirigeren... sterker nog, dat zou je niet moeten willen. Het haalt spontaniteit uit de mens..

19. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik bén ook oprecht blij als mensen iets uberhaupt voor me meenemen, want dat vind ik helemaal niet eens nodig, maar ik ben het niet met je eens dat het dankbaar is om de boel in de zak van max te gooien en weg te doen, dat vind ik net zo zeer ondankbaar staan hoor!

En nee helaas weten de meeste mensen mijn smaak niet, aangezien al mijn familie, vriendinnen en verre familie op zo'n 200 km afstand woont, ik zie ze niet zo heel vaak dus, en ja mijn moeder en mijn beste vriendin die weten wel een beetje mijn smaak qua kleding, maar de rest dus echt niet hoor, want ik heb, hartstikke lief natuurlijk, van mijn schoonmoeder wat babypakjes gekregen, waar ik dus zelf echt helemaal niet van hou.
    En ik vind het juist zo zonde ómdat ik het lief van haar vind dat ik het gekregen heb, dat ik er straks niks mee zal doen!
    En dan heb ik verre ooms en tantes die ik eigenlijk helemaal nooit zie behalve op het jaarlijkse familie feest, en die mensen kennen dus mijn huis en smaak niet, maar als ze dan de moeite nemen om te komen en mee te brengen, vind ik het zonde dat het nooit gebruikt wordt.

Zo zou je het dus ook kunnen bekijken, want zoals jij mij nu bestempeld met 'hoe de maatschappij is' daarop voel ik me wel wat aangevallen ja, want zo ben ik helemaal niet, zoals je ook in mij start topic kunt lezen!

Overigens is het in België heel normaal om zo'n lijstje te hebben, waarom wij nederlanders daar dan zo moeite mee hebben?

20. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Nou, ik vind dit nogal erg kort door de bocht. Jij (ver)oordeelt hier nu juist. Het lijkt misschien wel logisch dat mensen je smaak kennen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Zeker bij een eerste kindje niet. Vaak vinden mensen het zelfs prettig dat je ze een idee geeft wat ze kunnen kopen (dat kregen wij vaak te horen) omdat ze zoveel kunnen kopen en niet weten waar wij blij mee zouden zijn.
    Als je bijv. een boekje vraagt, dan kunnen zelf nog uitkiezen wat voor boekje. Hetzelfde met speelgoed. Dus evengoed nog keuzevrijheid genoeg hoor.

Wij hebben het zo gedaan dat we op het kaartje een paar regels hadden gezet:
    Wil je mij iets schenken, laat mijn papa en mama iets bedenken.
    Of kijk snel op www.lijstje.nl

Tuurlijk hoeven ze niks te kopen, maar iedereen die op kraamvisite komt doet dat toch. Tenminste bij ons wel en dan krijg ik liever spul wat handig is dan het zoveelste kledingstuk of speelgoed (zeker bij een tweede en ook nog van hetzelfde geslacht heb je bijna alles al).

Deel Deze Pagina