Nou we hebben nu besloten dat we eerst een paar uurtjes voor onszelf willen. Bellen gewoon niet meteen. Het ligt er ook heel erg aan welk tijdstip je bevalt. Dan mogen mijn moeder en zijn ouders en eventueel mijn broers en aanhang komen maar voor de rest niemand, zij blijven dan toch maar een uurtje. Lang leve de kraamzorg die hun dan wel wegstuurd! Of ik! De dag erna goede vrienden en dan zien we wel als de kaartjes verstuurd zijn. Wie belt en graag wilt komen. Wat ik wel veel zie langskomen over dat vasthouden van de kleine, ik snap het probleem niet zo. Tuurlijk mensen die ziek zijn of een koortslip hebben niet maar als jij op kraambezoek gaat wil je de kleine toch ook even vasthouden? Bij familie laatst hield de moeder de kleine gewoon de hele tijd zelf vast en toen het tijd werd voor naar huis te gaan kreeg ik m even ook voor een foto en dan ga je weer naar huis en moet je de kleine wel teruggeven, zo ga ik het ook doen. Mensen die hier op bezoek komen zijn fastoendelijke mensen(niet verkeerd opvatten) en die gaan heus niet mijn kindje een uur vasthouden dus ik maak me hier niet druk om. Vraag me altijd af wat sommige mensen voor een raar kraambezoek krijgen als ik die verhalen lees. Het is inderdaad gewoon erg persoonlijk en ligt ook aan de situatie van jezelf.... Gelukkig zijn wij eruit iedereen succes met je keuze! Bedankt voor de tips!
@cindy24: nu nog even zien hoe je erover denkt om je kindje aan familieleden te geven nadat je bent bevallen hihi.
bij ons mogen ze de kleine ook gewoon vasthouden, dat is trouwens wel de reden dat ik maar max 2x visite op een dag wil. anders gaat die kleine van hand tot hand en dat is niet echt goed voor 'm. ik zat eraan te denken om een kraamfeest te geven maar dan zou niemand de kleine vast mogen houden omdat er dan +/- 150/200 man komen. Alleen weet ik zeker dat er mensen zijn die juist die kleine vast willen houden en dan de week erop WEER langskomen nou daar heb ik natuurlijk geen zin in he dus het kraamfeest was al snel vergeven @suus> eerlijk gezegd lijkt het me helemaal niets hoor dat een ander MIJN kindje vasthoud. zit nu heel erg in de MIJN fase maar heb met mannetje afgesproken dat mocht dat na de bevalling nog zo zijn hij me er doorheen sleept
Ik ga lekker even antwoorden . Ik heb er nooit problemen mee gehad, sommige heb ik zelf aangeboden om ze even vast te houden, en andere vroegen of ze ze even vast mochten houden. Alles prima zolang de kindjes er geen last van hadden/hebben. Als ze bijv geboren waren met behulp van een vacuĆ¼mpomp (lees hoofdpijn hebben) dan zal het heel anders geweest zijn natuurlijk. Maar de kindjes hebben er volgens mij helemaal geen last van gehad hoor, en ik ook niet Dit kan je toch ook gewoon doen als er ander bezoek komt? Of ben ik nu zo onbeschaamd ? In pyama of ondergoed rond lopen, in bed liggen, op de bank hangen, voeden, kan in mijn ogen gewoon. Maarja als je dat niet gewend bent tja dan geloof ik idd dat dat niet kan zegmaar. Nouja de enige bij wie ik nagedacht heb wat ik aantrok was als er collega's kwamen . Verder opa's/oma's/vrienden/vriendinnen/ooms/tantes, ik kan daar niet mee zitten, ik loop zo eigenlijk altijd gewoon rond!
bolbuikje> ik moet eerlijk zeggen dat ik echt niemand op m'n slaapkamer wil, dat is echt prive! misschien klinkt het oudbollig maar ja zo denk ik er nou eenmaal over (borst)voeding geven doe ik ook alleen als er niemand bij is of dus op de slaapkamer of babykamer, ben daar heel onzeker over dus hoef er echt niemand behalve mannetje bij te hebben (misschien als het allemaal goed gaat denk ik er na de bev anders over hoor) lekker op de bank zitten/liggen in m'n ouwe kloffie interesseerd me dan weer niets dat vind ik prima
wij hebben het er gisteren over gehad. ik vind het ook een moeilijke beslissing. omdat onze 1e dochter na 10 dagen nog niet terug was op geboortegewicht en naar het zh moest, zit ik me nu af te vragen of dit misschien gekomen kan zijn van het vele uit hand geven... ik wist dat toendertijd niet en vond het niet erg als iemand haar wilde vasthouden. maar hoe vreemd moet dat wel niet voor haar zijn geweest! net geboren, kom je in een wereld met felle lichten en herrie enzo, zijn er ook nog eens mensen die je niet herken die je steeds vasthouden... best zielig eigenlijk.... nu hebben we dus besproken, mocht ik s'nachts bevallen, dan mogen onze moeders en broers/zussen in de middag wel even een uurtje komen buurten.... Maar als ik 's middags beval of laat in de middag, dan denk ik pas aan de volgende dag.... Mijn moeder gaat waarschijnlijk oppassen op onze kleine meid als het zover is, dus die zal de baby dan natuurlijk ook wel even willen bewonderen. Maar het eerste half uur/uur is voor ons vieren! mijn dochter moet ook wennen aan een baby! en mijn moeder is een schat en die zal het vast wel begrijpen als ze even moet wachten....
@bolbuikje: heb je ook wel gelijk in hoor, iedereen is daar ook verschillend in natuurlijk. Hier was het ook weer anders omdat Jesper een huilbaby was. Hij had erge last van krampen en overstrekte zich (bleek later kiss syndroom) heel erg. Je geeft toch ook niet zo makkelijk een krijzende baby uit handen.
@roshi: hihi, mijn mannetje heeft me er ook bij geholpen hoor, ik was ook wel heel erg. Alleen ik, mijn vriend of mijn moeder of vader mocht Jesper vasthouden. Ik ben trouwens ook niet zo vrij hoor. Ik loop wel rustig in mijn pyamabroek door het huis, maar vind de slaapkamer ook prive. Ook zou ik niet snel bv durven geven waar redelijk onbekenden bij zijn. (helemaal niet mijn schoonvader in een kamer, die vent is ranzig! Ik weet zeker dat hij daar heel andere ideeen bij krijgt jammer genoeg)
@ Roshi, tja dan is het wat anders. Ik heb er totaal geen problemen mee. Zo zie je maar, iedereen is anders!
@ Suus, tja dat is dus heel wat anders. Hier sliepen ze gewoon verder. Dus dan heb ik er geen problemen mee. Maar als er gehuild word dan zijn ze voor mij! (toch -bijna- niemand anders die ze getroost kreeg/krijgt).
Over dat van hand tot hand gaan... Ik ben er niet zo voor om iedereen mijn zoontje te laten vasthouden. Ik zie op dat moment wel hoe hij er op reageert en hoeveel hij dus kan hebben. Maar als het echt een drukke boel is op 1 dag, zal helaas niet iedereen hem vast kunnen houden.
ook zoiets; ik lees ook vaak dat sommige hun kindjes niet willen afgeven. Nu heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening en doet iedereen het zoals zijzelf willen. Maar ik zou het maar vreemd vinden mocht ik ergens op kraambezoek gaan en ik zou het beebje niet mogen vast houden... De mensen komen speciaal voor het kindje. ik ga hier wel duidelijke afspraken rond maken; slaapt hij, dan word hij niet gepakt. buiten de hechte familie als onze ouders, schoonouders en broers kan iedereen komen mits ze even bellen zodat ze wel even kunnen regelen dat niet heel de familie tegelijkertijd binnen zit: in het ziekenhuis zou ik dit niet erg vinden omdat de mensen zich dan aan de bezoekuren moeten houden, maar thuis is het voor 12uur en na 20u bedtijd!
@sharon: ik vind dat echt helemaal niet raar hoor! Veel baby's hebben moeite met prikkels en als ze dan van de een naar de ander gaan zit jij daarna met een huilend kind. Daar denken buitenstaanders niet echt bij na. Als ik Jesper hier aan 2 mensen gaf, dan was het daarna al helemaal mis. Het beste voor hem was als hij in zijn bedje kon liggen als er visite was. Dat zou die visite dan wel eens jammer kunnen hebben gevonden, maar daar heb ik echt schijt aan hoor. De kleine gaat voor alles.
Alleen mijn ouders en zusje komen vrij snel na de bevalling. De rest van de familie verspreiden we zoveel mogelijk.. Ging de vorige keer ook prima op deze manier, mijn ervaring met de vorige keer is dat het zich vanzelf een weg vind.. Vwb het vasthouden van de kleine door het kraambezoek hangt er een beetje vanaf.. Op zich hebben we daar geen moeite mee, maar dat zien we wel als ze geboren is. Mijn zoontje is bv met de vacuum geboren en was na de bevalling nog twee dagen misselijk en had nog een paar dagen last van hoofdpijn waardoor hij dus niet door iedereen vastgehouden mocht worden, zelfs wij moesten hem zoveel mogelijk laten liggen..dus hoe dat straks gaat zien we wel na de bevalling..
ik weet het nog niet.. aangezien dat wij in het ziekenhuis moeten blijven... maar ik wil graag de eerste dag alleen dat me moeder er is... ze is de rust haar zelf en zo kunnen we thuis ook even wennen etc... en daarna alleen familie en schoon familie... de rest graag eind van de kraamweek of erna we houden wel vaste tijden aan om te rusten tussen 12 en 3... en na 6 uur rusten we
nou ik vond het erg hoor om jason van hand naar hand telaten gaan en dan kan je wel zeggen iedereen wil het kindje vasthouden omdat je daarvoor op kraambezoek gaat ik vond het gewoon moeilijk was net voor het eerst moeder en wilde jason de heletijd bij me houden opa en oma en broer/zwager/schoonzus mochten de baby wel vasthouden als het wakker was maar sliep hij dan hadden ze pech en blef hij gewoon in zijn bedje liggen de eerste week deed ik of me vriend ook zelf de fles geven alleen wij 2tjes deden de rest moest wachten en oppassen me ouders en schoonouders wilde best wel eens oppassen en laten slapen nou ze hebben mooi kunnen wachten tot ie bijna een jaar was eerder ging hij geen dag alleen de deur uit erg heh hoe dat nou zal gaan weet ik echt niet ik denk dat je mischien wel iets makkelijker wordt omdat het de 2e is dat zien we wel als ze geboren wie weet ben ik dan net zo erg of nog erger zelfs
Ik weet ook dat het bezoek komt om het nieuwe wonder te bewonderen, maar mijn man en ik waren heel bezitterig en voor zover ik het me kan herinneren, hebben alleen de naaste familie Sem mogen vasthouden. En dan heb ik het over een stuk of 5 mensen. Voor de rest mocht iedereen hem bewonderen terwijl hij lekker bij mama lag.
HI.. Wil hier toch even een "waarschuwing"plaatsen... en jullie moeten zelf maar kijken wat julle er mee doen.... Mijn zoontje kon dus na 10 dagen weer met hoge koorst en weinig zuurstof naar het ziekenhuis, omdat de kraamvisite hem aangestoken had.... Ben in januari bevallen en enkele mensen waren verkouden tot snotverkouden.... "dat pasgeboren weerstand van de moeder meekrijgen"is aboluut NIET WAAR volgens de kinderarts in het ziekenhuis.... Dus mijn ervaring, zijn mensen echt verkouden, kom dan liever een andere keer..... of blijf bij de kleine uit de buurt..... (raar eigenlijk, want ik ging zelf niet op kraamvistite als ik niet lekker was, bang om de kleine aan te steken, maar volgens sommige eigenwijze mensen kan dit dus niet....)
ja dat kan dus degelijk wel en je hebt ook groot gelijk ik vroeg het ook gewoon aan de mensen als ze me belde om langs tekomen de kraamhulp zei me gewoon vragen hoor meid en als ik dan gebeld werdt of ze langs mochten komen vroeg ik ben je verkouden zoja dan liever een keertje als je beter bent je gaat zelf immers ook niet op kraam bezoek als je snotverkouden bent ook moesten de mensen van mij hun handen insmeren met de handgel die ik neergezet had voor de hygiene moet er niet aan denken hebben ze net lekker gerookt of in hun neus gezeten aaien ze me kind over de wangentjes neej dank je wel