Hoi, Over paar weken ben ik uitgerekend van de tweede. Na een hel van kraamvisite bij de eerste, hebben we besloten nu een kraamfeest te doen. (Geen 'onbekende' die tot 11 uur 'savonds blijven hangen en onze dochter doorgeven in hun kringetje... enz.) Een maand na mijn uitgerekende datum en ik heb er zin in. Kan natuurlijk altijd veranderen en het is allemaal onder voorbehoud, maar zoals het er nu uitziet komt het goed. Maaaaar.. nu... natuurlijk wil ik onze (schoon)ouders na de bevalling uitnodigen, meteen. We vertellen dan ook pas de naam. Mijn man heeft twee broers en natuurlijk zijn ook die welkom. Maar dan... mijn schoonmoeder en man vinden dat oude oma (93) ook mag komen. (Wie weet red ze het kraamfeest niet...maar, dat kan in het ergste geval bij iedereen gebeuren). En ik zou een vriendin wel graag willen uitnodigen, ook omdat ik geen broers of zussen heb en zij echt een goeie vriendin is... Mijn man had het nu over een (heel klein) lijstje met mensen die welkom zijn na de geboorte. Ik weet bijna zeker dat zijn oma hier (al dan niet 'gedwongen' door zijn moeder) op zal staan. En ik krijg zooo de kriebels van dat oude mensje. Heeft alleeeeen maar commentaar, weet alles beter en heeft ons ook flink bekritiseert bij de eerste (verkeerde kleding, oorbellen, haartjes in kuifje/staartje, wel/niet op schoot bij anderen enz. Niet tegen ons, maar dat hoorde ik via schoonmoeder en dan achteraf had ze gezegd dat we het zo goed doen allemaal...) Oftewel, het idee van het kraamfeest geeft mij heel veel rust, maar de gedachte aan die oma benauwd me! Mijn man zei ook al 'JIJ bepaald, want wil niet dat het weer zo uit de hand loopt..' Maar denk dat het straks een lastig punt gaat worden.
Dat is het probleem bij een kraamfeest. Directe familie komt altijd eerder. Dus ouders, grootouders, broers en zussen en vaak hele goede vrienden ook. Een kraamfeest is vaak weken later en bedoeld voor mensen die verder van jullie afstaan (ooms, tantes, collega's andere vrienden etc). Ik denk dat jullie nu zelf veel duidelijker en harder moeten zijn. Alleen op afspraak en duidelijk aangegeven als ze moeten gaan. Laat jouw man of de kraamzorg zeggen dat het tijd is om te gaan. Zeg we moeten nu gaan eten, ik ga naar boven om te voeden leuk dat jullie er waren! We moeten nu slapen, ons andere kind moet naar bed etc. Tot 11 uur blijven is niet normaal en jullie moeten zelf de grens beter aangeven. Kind verder gewoon bij je houden als jij dat wilt. Als je commentaar krijgt zeg je dat ze veel moet spugen ofcerg onrustig is op de arm. uitnodigen als ze slaapt (en natuurlijk niet wakker maken voor ieder bezoek). Hoe sneller na de bevalling Hoe korter mensen ook blijven. Een oma van 93 zou ik ook niet weigeren. Een uurtje moet toch kunnen? Daarna ga jij gewoon naar bed om te rusten. En dat ze commentaar heeft is jammer dan. Dat hebben vast meer mensen (waar je het niet van weet). Een andere generatie. En gewoon bovenstaan.
Je moet duidelijk zijn in het aangeven van je grenzen. Wij hebben bij onze jongste kinderen bezoektijden op het kaartje gezet: 10.30-12.00 uur en van 20.00-21.30 uur. Daar hield de visite zich aan.e n overdag hield de kraamhulp ook goed de tijd in de gaten. Die had ze dan zo de deur uit😉 Dat je de meeste mensen op je kraamfeest wil snap ik. Maar ik vind niet dat je een oude oma van 93 kunt weigeren. Dat ze commentaar heeft moet je van je af laten glijden. Er zijn altijd mensen die het niey met je eens zijn. Laat dat oude mensje langskomen en je kunt toch ook met je schoonouders afspreken dat je een uurtje lang genoeg vind?
Ik heb tijdens mijn kraam week, ook op doordringen van mijn vader mijn opa en oma en tante op bezoek laten komen. God wat zag ik er tegenop. Kraamzorg had alle touwtjes in handen gelukkig. Ik was nog steeds hartstikke ziek,avond ervoor bij de HAP en dag erna opgenomen met een baarmoederinfectie. Maar 'Iedereen van de familie was al langs geweest dus zij moesten ook' zo verkondigde mijn vader. Ze bleven een uur en ik vond het vreselijk. Mocht er er een tweede komen hou ik ook even en kraamfeest en ga ik op mijn strepen staan, wat betreft kraamvisite. Het is JOUW kraamweek en jouw lijstjeigen voor visite. Daar hebben mensen zich maar aan te houden. Succes met je keuze!
Bedankt voor de reacties. Zoals de laatste reactie een beetje omschrijft... het houdt mij ook tegen omdat anderen het me opleggen. En omdat het dan iemand is waar ik persoonlijk al meer moeite mee heb, zie ik dr helemaaaal tegenop..
Bij de tweede een kraamfeest gehad. Ouders, broers en vriendinnen/vrienden kwamen al eerder langs! (Vond ik heel fijn) en 3 weken na keizersnede kraamfeest... nou nooit meer... ik vond het onpersoonlijk maar ook alle mensen die niet wilde komen, want dan is het te druk etc. Zaten wij alsnog met al die mensen op visite. Bij derde dus niet gedaan (en aanloop is dan een stuk minder groot). Beviel prima. Achteraf hoorde ik dat mensen nog steeds op kraamfeest aan het wachten waren en daarom niet zijn geweest dit keer... ook prima! De mensen die wij wilden zien kwamen toch wel! Vage tantes etc zijn dit keer niet geweest!
Troost je, bij een tweede is de interesse om op bezoek te komen minimaal. Dat is hier toch het geval. En familie dichtbij is hier eigenlijk altijd welkom. Zeker die oma zou ik toch niet weigeren.
Ik zou het oude omaatje ook niet weigeren, maar het is uiteraard geheel aan jou! Jij moet je er goed bij voelen! Misschien kun je haar in de kraamweek laten komen en met de kraamverzorgster afspreken dat zij op een gegeven moment zegt (bv na een half uurtje, of na een seintje van jou) dat het nu tijd is dat mama en de baby gaan rusten en dat de visite moet gaan.
Dit zou ik doen! Overdag en alleen als de kraam er in en niet langer dan 30 min. Lastig maar het is wel de oma van je partner, wat is zijn mening? Het is namelijk ook zijn kindje en trots om te laten zien.
Tja ik snap wel dat naaste familie eerder wil komen.. Maar ik vind zelf een kraamfeest ook heel erg stom haha. Ik zou oma dus wel laten komen.
Misschien kun je oma in de tweede week plannen? Ze hoeft toch niet direct op de stoep te staan. Ik heb zelf nu ook het idee om bij de tweede, buiten opa oma's ooms en mijn beste vriendin niemand in de eerste week langs te laten komen. Vond het zo heftig. Ik had ook geen eetlust maar gaf wel borstvoeding dus voelde me hartstikke slap. Nu denk ik: de volgende keer mogen er alleen direct mensen komen waarbij mijn zoon zich ook op zijn gemak voelt, de verandering zal voor hem al groot genoeg zijn.
Ik denk ook dat het een goed idee is om op voorhand met je man (en later je kraamhulp) duidelijk af te spreken wanneer bezoek welkom is en tot hoe laat. Heel lief en fijn dat ze jullie een bezoekje willen brengen maar zowel jij als je kindje hebben op tijd rust nodig. Dus echt op je strepen staan hoor en je niet schuldig voelen.