kraambezoek grenzen aangeven?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door chantal02, 26 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    ik heb de kraamperiode van onze dochter als behoorlijk zwaar ervaren. teveel afgesproken omdat ik niemand wilde kwetsen, maar hierdoor over mijn eigen grenzen heen gegaan. dat wil ik deze keer anders aanpakken. eigenlijk vind ik het ook behoorlijk druk als mensen hun kids meenemen. nu vroeg ik me af kan ik dat gewoon zeggen of kan je dit niet maken?

verder vroeg ik me af of iemand goede tips heeft voor de kraamperiode icm bezoek

2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wij hadden bezoektijden en anders pech!
    En na de kraamweek max 3 /4 bezoekjes per week en niet na 21:00 's avonds.

Als wij het nu over zouden doen dan hadden we een kraamfeest gehouden.

3. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Wij zijn gegaan voor een kraamfeest en kreeg alleen mensen op bezoek daarvoor bij wie ik mijzelf volledig kon zijn. Kleedde ik mij niet netjes voor aan, liet ik gerust zelf drinken pakken en was ik niet bang om hulp te vragen.

Denk aan ouders, schoonouders, allerbeste vrienden.

Als ik het dan teveel vond kon ik dat dan ook met een makkelijk gevoel aangeven.

4. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Bij de eerste en de tweede maakte het mij ook allemaal niet zoveel uit, maar achteraf was het soms te veel.

Bij de derde hebben we maar max 1 bezoekje per dag gedaan. In het weekend ook maar 1 per weekend, zodat we ook even rust hebben en tijd voor onszelf en de andere kinderen.

En ja hoor, je kan best aangeven dat je liever geen kinderen bij het bezoek wil hebben.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.025
    3.839
    113
    Vrouw
    Thuis
    #5 Berte, 26 okt 2016
    Laatst bewerkt: 26 okt 2016
    Ik vind het heel onbeschoft als mensen hun kinderen ongevraagd meenemen (edit: ) bij een kraambezoek.

Zelfs bij mijn eigen zus heb ik destijds overlegd of mijn kinderen mee konden komen toen ik bij mijn neefje op bezoek ging. Bij mijn jongste had zij de kinderen ook niet bij zich, ik bij haar jongste ook niet.

Verder hebben we hier de geboortekaartjes pas na een paar weken verstuurd en was het bij onverwacht bezoek echt afhankelijk van wie er voor de deur stond of we open deden of niet. Dus wel voor mijn schoonouders, maar niet voor die oom van mijn vriend die we verder nooit zien.

6. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Mijn vriend is wat harder, dus we hadden op het geboortekaartje gezet dat ze met papa contact op moesten nemen als ze langs wilden komen. Hij gaf dan van tevoren al duidelijk aan dat het bijvoorbeeld niet te lang kon (bijvoorbeeld een uur), of dat de hond/kinderen/whatever liever niet mee kwamen. Zo hoefde ik mij daar zelf niet druk om te maken! :)

7. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Ik zou inderdaad aangeven dat ze van tevoren met papa moeten bellen.
    En dan samen duidleijk afspraken maken met elkaar wat jullie wel of niet doen.
    Of desnoods op het kaartje zetten dat mama en baby al die kindertjes erg gezellig vinden, maar ook erg druk en dat ze later een keer welkom zijn. (Waarschijnlijk zie je dan of niet meer of op een verjaardag ofzo).

Ik zou wel jouw grenzen aangeven!

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Wij hadden op het kaartje staan dat ze moesten bellen vooraf en daar heeft iedereen zich aan gehouden. Met veel mensen vooraf afgestemd dat het ongeveer een uurtje zou duren of met vrienden grapjes gemaakt over mensen die uren bleven plakken. Wat denk je? Er is maar één bezoek geweest dat met een uur was afgelopen. Iedereen bleef ongegeneerd tot 18.30 of 22.00 bij ons op de bank zitten. Je zou ze bijna een bord eten of een logeerbed aanbieden. Het hielp denk ik ook niet mee dat ik mezelf graag 'goed' voor wilde doen, dus ik was aangekleed en zat beneden. Wat ik ook super irritant vond was de ongeschreven regel dat je bezoek blijft totdat de baby wakker wordt of totdat ze het hebben vastgehouden. Ik wilde dat helemaal niet bij jan en alleman.

Dit keer een uitnodiging voor een kraamfeest bij het geboortekaartje. De mensen die zich thuis voelen bij mij thuis en andersom bij wie ik me thuis voel in mijn eigen huis krijgen gelijk een berichtje of ze langs willen komen als ik daar aan toe ben.

Mijn tip is dus om een alternatief te bedenken voor kraambezoek, want mijn ervaring is dat mensen niet voldoende rekening houden met moeder (en vader!) en kind en je in je kraamperiode geen zin hebt in dat type bezoek.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb de mensen die op kraam visite wilde zelf gebeld om een afspraak te maken op het moment dat ik mij daar klaar voor voelde. Van te voren een lijst gemaakt van wie er langs wilde en kon komen.

Ik heb ook gewacht met het openbaar maken tot ik klaar was voor bezoek.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ging het geboortekaartje wat later op de bus en deden we het met bezoek ook heel rustig aan, sowieso nooit meer dan 1x per dag en meestal was het max 3x per week. Toen mijn man weer ging werken, planden we bezoek op zaterdag voor de middag. We hebben het zo best uitgespreid en dat vond ik wel fijn. Vooral veel rust ;) Kinderen vond ik niet zo erg, want we planden meestal toch korte bezoekjes.

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik heb het sowieso altijd normaal gevonden dat er bezoek tijden op een kaartje staan. Heb laatst nog een kraamfeest gehad en baby'tje was toen al een paar weken oud dus de mama was niet helemaal op en wanneer het afgelopen was werd iedereen ook mooi de deur uitgewerkt. Dat was overigens in Belgie bij haar ouders, dus die sprongen ook mooi bij om de familie te voorzien en er was speelgoed voor de kinderen. Zelfs mijn zoontje heeft zich uitstekend gedragen en dat vergt veel van hem.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hadden geen tijden omdat we echt niet wisten hoe ons ritme zou zijn etc, gewoon bellen voor een afspraak vonden we veel fijner.

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Tijdens de kraamweek hebben wij bijna helemaal geen bezoek laten komen. Alleen de oma's, opa's, oom en tante en hele dierbare vrienden en ook dat bezoek gedoseerd.
    Na de kraamweek bezoek gedoseerd laten komen. Niet dagelijks, rustdagen er tussen en maar 1 bezoek per keer. Dit was overigens alleen voor familie. Voor vrienden, collega's etc hadden wij een kraamfeest.

Geen kinderen mee laten komen vind ik een lastige. (Althans buiten de kraamweek om) Als ik mijn kinderen niet mee zou mogen nemen dan zouden wij niet zo snel gaan, omdat we de kinderen daarvoor niet naar een oppas gaan brengen. Of 1 van ons zou alleen gaan. Dit is afhankelijk wat de relatie tot die persoon is.
    Maar wij gaan ook nooit al in de kraamweek, altijd pas later. Alleen bij mijn vriendinnen ben ik in de kraamweek geweest omdat ze dit ook wenste.

14. ano19

ano19 Actief lid

11 mei 2015
    222
    32
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik had op het kaartje tijden staan dat er niemand welkom was, soms een uitzindering maar verder ging dat goed. Ik vind het zelf best onbeschoft als ik op kraamvisite ga dat ik mijn kinderen niet mee zou mogen nemen, aangezien ik alleen ben en dan oppas moet regelen en betalen. Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt dat ik niet met mijn kinderen welkom ben. En is dat wel het geval dan kom ik niet op kraamvisite. Maar daar ben ik misschien wat hard in. Als ik jou was zou ik een kraamfeest geven dan heb je alles in 1 keer maar ben je er daarna ook vanaf. Kraam visite is toch altijd een dingetje. Ik zelf weet hoe het is en blijf maximaal een uurtje bij iemand voor kraamvisite.

15. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Ik vind alles wat voor jou belangrijk is bij kraamvisite geoorloofd om te zeggen! Wie dat niet begrijpt; vette pech!
    Ik vond kraamvisite met kinderen erbij ook dodelijk vermoeiend!
    En als je het te lang vindt duren zou ik gewoon zeggen 'ik moet zo voeden/slapen/kolven/whatever' dan snappen de meesten wel dat ze weg moeten. En anders nog even met een grapje er achteraan 'dus ik zet jullie eruit'

16. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Wij hebben een kraamfeest gegeven. Gewoon op een zondagmiddag een borrel. Prima.

Onze beste vrienden, ouders, schoonouders, zussen en het handjevol mensen dat toen niet kon/collega's zijn wel nog apart langs geweest maar dat vond ik prima.

Wij hebben nogal grote families/voetbalteams dus daarvoor zou ik het zeker doen. Misschien doe ik het bij een tweede niet maar dan nog ga ik strak in de agenda zijn. Ik had zo'n hekel aan avond bezoek!!

17. Logan

Logan Niet meer actief

We hebben op het kaartje staan dat mensen moeten bellen voordat ze langs komen. Ik heb echt totaal nog geen idee hoe ik alle kraamvisite wil indelen. In eerste instantie neigde ik naar een kraamfeest maar daar ben ik weer van afgestapt. We hebben tegen iedereen gezegd dat we het wel zien. Ze horen vanzelf wanneer ze welkom zijn en de mensen die dichtbij ons staan begrijpen het als ze niet gelijk de dag erna op de stoep hoeven te staan.
    Ik zou dan ook gewoon aangeven als mensen bellen voor een afspraak dat je op het moment de drukte van andere kinderen vervelend vind. Jij bent de kraamvrouw, jij hebt het voor het zeggen. Als ze dat niet begrijpen staan ze m.i. ook niet dichtbij genoeg om zo vroeg al te komen.

18. Mithay

Mithay Actief lid

10 feb 2016
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit nu middenin de kraamtijd. En buiten ouders en broers en zussen is er nog niemand geweest.

Vanaf volgende week komt er om de dag 1 x per dag kraambezoek. En zo bouwen we het op.

Ik ben heel blij op deze manier, het is zo'n hectische periode. Eerst zelf even met het gezin je draai vinden.

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.265
    17.142
    113
    Kinderen (niet) mee op bezoek : hangt er voor mij vanaf hie de relatie is èn leeftijd etc van de kinderen. Verschilt nogal of ik alleen met mn rustige dreumes kom of met mn 2 "ik kan niet met maar ook niet zonder je" kleuters....
    Bij mijn zusje ben ik de eerste dag met de jongste geweest onder schooltijd en later in de week met de andere. Straks vind ik het niet erg als zusje met kind komt de eerste dag maar wel als het de buurvrouw met kinderen is.
    Zou het sowieso niet op het kaartje zetten

En anders doe je kraamfeest. 1 middag/avond druk maar voor de rest rust

20. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wij hadden samen een paar dingen afgesproken.

- Lijstje met mensen die we wilden zien in de kraamweek, anderen waren niet welkom.
    - Alleen op afspraak en na een uur ging ik gewoon met de kleine naar boven. Man zette ze dan buiten 😉
    - Opa's en oma's mochten onbeperkt komen, maar wel even een appj van tevoren of het uit kwam, zodat we niet lagen te slapen ofzo

Oh enne Nee is ook een optie. Als het niet gaat of te veel is, kun je rustig nee zeggen. Desnoods zeg je dat al heeeeel veel bezoekjes gepland heb staan en dat je liever voor een paar weken later inpland.
    Ik hoefde ook echt geen vage ooms of tantes op de stoep te hebben die we nooit zien.

Kinderen vind ik persoonlijk ook niet handig met kraamvisite. Alleen bij personen waar het niet anders te regelen is zou ik dat oké vinden (en die mensen ken je dan waarschijnlijk goed genoeg om ze ook op kraamvisite te laten komen). Neefjes en nichtjes kwamen na een paar dagen, toen we thuis waren.

Deel Deze Pagina