Ik ben van plan om thuis te gaan bevallen, als alles goed blijft gaan. In het boekje van de kraamzorg staat dat je je bed in de volgende volgorde moet opmaken: - matras - bedbeschermer (molton) - plastic zeil - hoeslaken - plastic over het gehele matras - hoeslaken - kraammatras ik stond er nogal van te kijken. Hebben jullie deze adviezen ook gekregen en zo nee hoe doen jullie het dan? En is het speciaal zeil wat je moet halen of is het doorsnee landbouwplastic (om het maar zo te zeggen)
ik vond het eerst ook raar, maar het is handig, want wanneer de bovenste laag vies is geworden hoeven ze deze alleen eraf te halen en lig je weer in een schoon bed. ik zou gewoon even bij de gamma langsgaan, daar hebben ze van die pakken met grote stukken plastic voor een paar euro.
Ik heb alleen vanaf de 37e week een kraammatras tussen het matras en het laken gelegd. Verder zit alles wat je nodig hebt in het kraampakket, behalve een hele rol afvalzakken... Het "opmaken" van het bed tijdens en na de bevalling regelt de verloskundige/kraamverzorgster.
maar stel dat je een hele sloot vruchtwater verliest, of je ligt net niet op dat kleine kraammatrasje dan trekt dat zo je matras in.... niet echt een prettig idee. en het dubbel opmaken kan heel prettig zijn, wanneer je na de bevalling toch een vuil laken hebt, en graag wil blijven liggen dan kunnen ze dat zo wegtrekken. anders moet je opstaan en wachten tot je kraam hulp klaar is
ja klopt, en vaak verlies je ook niet zo veel in een keer. maar het gebeurd wel eens. bij mijn vorige bevalling verloor ik iedere keer als ik bewoog een straaltje. en mijn schoonzus, die spoot er eenhele plens uit tijdens het persen.... het zat overal, ook op de bril van vk
Of een molton die geen water doorlaat? Heb ik ook en beschermd je hele matras. Heb er nog wel een extra zeiltje (uit kraampakket) op gelegd en daaroverheen hoeslaken.
Ik heb ook een waterdichte molton over de matras getrokken. Daaroverheen een gewone molton en daarboven een hoeslaken. Dat moet toch wel behoorlijk wat tegenhouden he
ik heb nu een molton op mijn bed liggen. moet ik dan een zeiltje daaronder leggen? ik heb in mijn pakket een zeiltje gekregen waarmoet ik die precies leggen. geld dit ook voor als je in het zh bevalt?
ja, ook als je in het ziekenhuis bevalt kan je je bed beter zo opmaken. voor het geval dat laat maar zeggen. en je water kan overal breken natuurlijk.
Ik lees dat sommige het kraammatras in bed hebben liggen vanaf 37 weken. Dit is niet de bedoeling.. die heb je nodig tijdens de bevalling. Als het goed is , zit in je kraampakket een matrasbeschermer... DIE moet je in je bed leggen ter hoogte van je onderrug/billen. Daaroverheen een hoeslaken.
@susanne als ik het goed begrijp moet ik dus alleen het zeiltje uit het pakket op mijn bed te leggen?
Ik heb bij de thuiszorg een zeil gekocht voor 10,- voor 1 matras, en hij kraakt niet. Over de matras doen en dan je hoeslaken erover heen. Meer hoeft niet hoor, dat is z'n onzin.
Bedankt voor jullie tips! Ik heb gister bij de Hema een waterdichte molton gekocht. Die ga ik er vanaf 37 weken maar eens op leggen, samen met het zeiltje uit mijn kraampakket en dan moet het goed komen toch? Ik vroeg me wel af of het niet heel erg broeierig is....
Wat is een kraammatras? Ik heb alleen onder mijn molton een plastick zeiltje, dat idd broeierig is en kraakt
het kraammatras zit in je kraampakket en gebruiken ze bij de bevalling. Ik vind het net grote rechthoekige luiers (althans het materiaal dan)
ik heb 2 bevallingen gehad en vond het zeker geen onzin. na de geboorte bijmijn dochter was ik behoorlijk uitgeput, kon amper staan. en doordat ze de bovenlaag zo weghaalden lag ik in een heerlijk fris bed. maar goed, iedere bevalling is anders.