Kosten verbouwing....

Discussie in 'De lounge' gestart door luca75, 20 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    #1 luca75, 20 feb 2021
    Laatst bewerkt: 20 feb 2021
    We zijn al een half jaar bezig bij een badkamer/keukenzaak. Deze week hebben we dan de totale offerte gekregen incl arbeidskosten.

Is er iemand die pas geleden heeft laten verbouwen? Volgens mij is de verbouwmarkt net zo gek als de huizenmarkt geworden.

Zelf is bijna niet aan vakmensen te komen en omdat ik een pietje precies als man heb ben ik gaan zoeken naar een zaak die alles doet en waar de afwerking perfect is.

Ben uitgekomen bij een zaak die in het duurdere segment spullen verkoopt. De keuken incl apparatuur komt uit op 17.000 e. Niks van te zeggen.

De badkamerspullen en 2 aparte toiletten zijn Italiaans design. Denk aan inbouwkranen een op maat gemaakt badmeubel van muur tot muur met een in 1 stuk gegoten blad enz. De muur van de douche en de totale vloer wordt betegeld. De rest gestuct.
    Kosten voor het materiaal van de badkamer en de toiletten 16000 euro.

Dus de spullen kosten in totaal 33000 euro.

Dan de arbeidskosten. Alles moet gedaan worden, dus slopen, afvoeren van het puin, stucen, tegelen, in de keuken moet een leiding doorgetrokken worden, op de badkamer een extra ventilator geplaatst worden, plaatsen van het sanitair en keuken. Kortom alles.

Daar wordt een bedrag van ruim 18000 euro voor gevraagd.

Kom je voor de hele verbouwing uit op 51.000 euro.

We hadden eerst het plan om badkamer en toiletten eerst te doen en dan een jaar of 2 jaar later de keuken.
    Volgens het bedrijf is alles in 1 keer voordeliger (dat zie ik niet zo snel terug in de prijs).

We kunnen nog wel wat schrappen in de materiaalkeuzes maar uiteindelijk willen we we spullen die lang meegaan.

Ander punt is de tijd. Wanneer we nu verder gaan kijken gaat het nog allemaal langer duren en misschien komen we tot de conclusie dat de arbeidskosten wel reeel zijn. Ik heb geen idee.

Zelf doen is geen optie, zwart of via werkspot ook niet. We willen juist alles uit handen kunnen geven.

Dus is het even slikken, kijken of er nog wat goedkoper kan en het dan doen? Wat denken jullie?

2. Mimus

Mimus Fanatiek lid

26 okt 2015
    2.267
    2.464
    113
    Oef dat vind ik wel heel veel geld..
    Ligt er vast ook aan hoe groot je badkamer en keuken zijn..
    Maar doen wat goed voelt..

Wij gaan binnenkort ook beginnen met verbouwen, maar gaan zelf dingen los bestellen wat we willen gebruiken en m’n man zal samen met een klusjesman de dingen doen.
    maar mag hopen dat de badkamer een stuk goedkoper is:rolleyes:

3. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Een gemiddeld uurloon voor een loodgieter/ tegelzetter/ electricien enz is €50,- per uur.
    Op basis van jouw offerte zijn 2 man 4,5 week bezig met het slopen en plaatsen van zowel badkamer en keuken. Volgens mij best reeel toch?

Is zelf slopen en afvoeren van het puin een optie? Daar hoef je zelf niet handig voor te zijn en zo kun je flink besparen.

Whoopy vindt dit leuk.
  4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hebben ze gespecificeerd hoe lang ze bezig zijn?

Hier nieuwe keuken inclusief plaatsing 10000. Daar heeft 1 iemand 3 dagen aan gewerkt en omdat er iets niet lukte met de afzuiging zijn nog 2 personen daar een middag mee bezig geweest. Slopen van oude keuken hebben we zelf gedaan.

Recent extra kamer laten bouwen, goed moeten zoeken voor beschikbare aannemer, prijzen verschilden van 24000 tot 32.000 euro.

Badkamer staat nog op wensenlijstje maar dat gaan we via een lokale loodgieter die ook cv onderhoud doet doen. Helaas wel wachttijd want ook die heeft het super druk. Maar goed, we moeten de spullen nog uitzoeken.

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Zelf slopen en afvoeren scheelt echt veel manuren.
    Verder vind ik 4,5 week met 2 man bezig wel veel. Al ligt het wel aan de grote van de ruimtes natuurlijk. Wij hebben een paar jaar geleden het hele huis moeten laten doen en daar waren ze in 6 weken helemaal mee klaar. En dan waren ze echt niet telkens met 2 man per klus bezig. Het meeste werk gebeurde na elkaar. Dus eerst slopen, dan leiding leggen cq verplaatsen, dan ....
    Keuken zelf plaatsen koste bijv 2 dagen en gebeurde door 1 persoon. En wij hebben een grote keuken. Per klus moet je denk ik rekenen op een week of 2/2,5. Totaal 4,5 week klopt dus wel denk ik.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een halve ton voor een keuken en badkamer, zo hey.... Ligt er wel aan hoe groot het is natuurlijk.

Onze keuken was geloof ik iets van 8000 incl plaatsen. Zelf eruit geragd en dat was best leuk haha. Alles bij elkaar zat er vanaf slopen tot klaar met plaatsen 5 dagen tussen.

De badkamer pas geleden een offerte van gehad en die is 9000 incl alles en duur ongeveer 10 tot 14 dagen.

Dat zou dus bij elkaar 17000 euro zijn.

Aegyo, 11131618, YaelStone en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Chantaa89

Chantaa89 Actief lid

11 mrt 2020
    168
    235
    43
    Vrouw
    Wij hebben recent onze mini badkamer laten doen. Wij waren daarvoor zn 15.000 euro kwijt inclusief materiaal en plaatsen. Ze hebben bij ons 1 muur een klein stukje verplaatst zodat de badkamer iets groter werd. Maar helaas is het echt mega duur! Maar wij zijn wel blij met eindresultaat. Wij krijgen ook nog kunststof kozijnen in hele huis dat kost helaas ook zn 30.000 euro. En voor beide een mega lange wachttijden. Badkamer was half jaar wachten en kozijnen een jaar die komen als goed is in Mei dit jaar.

8. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik vind het geen hele vreemde prijzen eigenlijk als je ziet dat jullie wat luxere dingen hebben/willen.

Chelsey88, Beausecret, Whoopy en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    De uren zijn niet gespecificeerd maar er werd aangegeven dat ze zeker 3 weken werk hadden (geen idee of ze dan ook 3 weken bezig zijn of dat daar dan ook de droogtijd in zit van het stucwerk). Ik heb wel het idee dat de klusmannen werk genoeg hebben en dat dat ook de prijs omhoog drijft.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.029
    113
    Ik zou voor zulke uitgaven sowieso meerdere offertes opvragen. Ik vind 18.000 euro voor alleen materiaal van de badkamer erg veel geld. Mijn ouders en mijn zus waren afgelopen jaar voor vervanging badkamer inclusief plaatsen 16.000 euro kwijt. Hebben ze de materialen bij een groothandel vandaan via diegene die hem heeft geplaatst en een bekende die gewoon conform normaal uurtarief werkt heeft hem geplaatst.

Verder is het lastig, omdat alles afhankelijk is van welke materialen, hoe groot de keuken en badkamer zijn, maar ik vind het heeel veel geld.

11131618, Whoopy en Syane vinden dit leuk.
  11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.841
    4.103
    113
    Ik heb er geen verstand van, maar er is toch niet veel over te zeggen als je niet weet om welke afmetingen het gaat en welke apparatuur bijvoorbeeld. Badkamer idem, inloopdouche achter een muurtje of met een glazen wand en misschien douchebak.

Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    De waarde van je woning gaat er niet 50k mee omhoog in elk geval, maar dat is altijd met dat soort verbouwingen. In de eerste plaats doe je het voor jezelf. Met een specifieke smaak en vereist afwerkingsniveau gaat alles trager en is t materiaal ook duurder. Dus ik denk dat dit niet heel onredelijk is.

Ik vind t een enorme klap geld, voor ons zou dat het dan ook niet waard zijn. Wij zijn meer praktisch ingesteld dan esthetisch en ik klus ook graag zelf. WC hier wordt de pot en t resevoir bijv geplaatst door een loodgieter, maar tegelen wil ik zelf doen. Eindelijk een stukkie dat ik qua afmeting zelf zou kunnen doen, beetje praktijk ervaring erbij. Water, elektra en gas waag ik me gewoon niet aan, ja wandcontactdoos vervangen bijv nog net.

De lol van zelf de oude keuken slopen zou ik dan ook nooit uit handen geven. Alles uit handen geven is een luxe waar helaas nou eenmaal een prijskaartje aan zit. Als je de prijs omlaag wilt hebben is zelf slopen en afvoeren allicht wel een optie, bedrijven moeten veelal betalen voor afvoeren als particulier hier in elk geval niet maar dat verschilt per gemeente.

Mijn schoonouders legden destijds (jaren geleden) ook ruim 25k neer voor een keuken. Was wel op een andere plaats als dat de keuken origineel zat dus ook alle leidingen gingen om en er is een kookeiland van 140 met gegoten blad. Destijds was inductie nog nieuw en waren vakmensen wel iets goedkoper. Diezelfde keuken (apparatuur even doorgerekend naar zelfde segment maar dan deze tijd) zou nu allicht 35-40k kosten. Hij is nog altijd prachtig en ze zijn er nog altijd super blij mee, dus in die zin zeker de investering waard.

13. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Maatwerk en vakmannen dat kost geld! Zeker als je kiest voor kwaliteit gaat de prijs snel omhoog. Wij hebben voor onze keuken €30000 betaald. Is wel een grote keuken en dat drijft de prijs wel wat op.

Whoopy, Huismuisie en Ysabella vinden dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Tja, als je van luxe houdt en een groot oppervlakte hebt, dan is het denk ik niet extreem in deze tijd.

Wij hebben ook offertes opgevraagd, maar alles is echt een stuk duurder dan een paar jaar geleden. En ze komen om in het werk, dus er valt ook minder af te dingen (dat moet je sowieso doen).

En slopen scheelt niet zoveel in de kosten hoor. Je moet zelf ook weer een container huren en je bent nog wel even bezig.
    Wij hebben onze keuken op MP gezet en voor 250 Euro. De kopers hebben geholpen om hem er netjes uit te halen.
    De nieuwe keuken hebben we zelf geplaatst.
    Momenteel is mijn man bezig om de badkamer en het toilet te vervangen. Anders moesten we zoveel maanden wachten en waren we een hoop geld kwijt. En ik zag het al weer voor me dat de loodgieter bijv. weer in quarantaine zou moeten ofzo en dan met de tegelzetter ofzo de hele planning in de soep zou lopen. Het afgelopen jaar al genoeg meegemaakt dat werklui ziek waren etc.

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik vind het totaal bedrag met wat je vertelt niet heel raar.
    Ja, het is veel geld, maar zoals ik het lees maak je ook ‘duurdere’ keuzes qua materialen, dat kan al gauw duizenden euro's verschil maken. En daarnaast hangt het ook enorm af van het oppervlak, hoeveel werk ze hebben aan slopen en opnieuw plaatsen. Is het puur, alles eruit en nieuw erin, of moet er bijvoorbeeld alles opnieuw gestuct worden, elektra verplaatst/ leidingen verplaatsen etc. Daar zit dan ook veel tijd in en veel kosten in.
    En ja, vakmensen zijn duur, hierboven werd ergens 50,- per uur genoemd, dat vind ik nog redelijk conservatief in een markt die het gewoon heel druk heeft.
    Ik zou denk ik vragen om een gespecificeerde offerte qua uren, dan weet je ook waar ze mee rekenen.
    Mijn ouders hebben laatst namelijk het toilet laten doen waar in de offerte 20 werkuren waren opgenomen. Niet raar zou je denken, maar aan het eind kregen ze wel een factuur met 45 uren doorbelast zonder overleg.. En als je wel akkoord bent met de offerte checken hoe ze met onverwacht meerwerk omgaan. Is dat al ingecalculeerd, of komt dat er evt nog weer bij.
    Als je zelf tevreden bent met de offerte en wat je voor je geld krijgt zou ik er wel voor gaan. Als je zelf niks wilt/ kunt doen en dus volledig ontzorgt wilt worden is dat ook wat waard. Succes!

16. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.128
    3.211
    113
    Vrouw
    Hoi TS,

Hier in die zin ervaring dat ons nieuwbouw huis een jaar geleden is opgeleverd en wij voor heel veel meerwerk hebben gekozen. Zoals reeds benoemd is spelen natuurlijk de oppervlakte, keuze van materialen, het feit of je zelf dingen kunt en/of wil doen allemaal een rol. Alles uitbesteden heeft ook voordelen (garantie vooral bij de badkamer als het gaat lekken!, opruimen van troep etc.) Op grond van wat je hebt verteld schrik ik niet mega van de prijzen. Mocht het budget het toestaan zou ik je als tip mee willen geven om niet te bezuinigen om materialen en dingen die je echt belangrijk vindt. Dit soort dingen doe je niet ieder jaar, als het eenmaal ligt/staat, moet/mag je er jaren mee doen/tegen aan kijken. Wij zijn achteraf blij dat wij hebben gekozen voor wat we wilden en mooi vinden.

Tot slot nog een tip: het enige wat we nu anders zouden doen is de keuken laten aansluiten door een lokaal installatiebedrijf. (Plaatsen natuurlijk wel door de keukenboer zelf). Grote keukenboeren besteden deze klus uit aan ZZP-ers met als gevolg als er problemen zijn zij kunnen zeggen: wij hebben het niet aangesloten (even kort door de bocht).

Succes en hopelijk kun je ook genieten; is ook wel erg leuk zulke plannen!

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik vind het niet heel gek, wij hebben onze keuken, badkamer en toilet 6 jaar geleden laten doen en toen waren we bij elkaar ook ongeveer 45.000 euro kwijt en in dit huis zijn die niet eens heel groot ofzo. In ons nieuwe huis gaat het nog iets meer kosten maar dan zonder slopen enzo (dat doet de aannemer namelijk), wel gaat het dan om 2 badkamers, 1 toilet, bijkeuken en ruimere luxe keuken.

18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.872
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik vind het geen heel vreemde bedragen. Ik denk dat als je goedkoper uit wilt zijn, het vooral gaat om goedkopere materialen. Als je materiaal in een hoog segment wilt en blijkbaar kunt betalen, zou ik als aannemer ook niet veel korting gaan geven op het plaatsen ;)

19. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wij gaan zelf de badkamer doen. Mijn man is handig en zijn vader werkt bij een bouwbedrijf. Als ik kijk naar de uren:

- slopen: 2 hele dagen (vooral alle tegels eruit bikken is een hoop werk, plus er moet in de betonvloer gehakt worden voor de douche afvoer)
    - plafond er in maken: 1 dag
    - leiding frezen en leidingen leggen: 1 dag
    - vloerverwarming plaatsen: 1 dag
    - vloer glad afsmeren: 1 dag en daarna 1 dag drogen
    - vloer tegelen: 1 dag en daarna 1 dag drogen
    - vloer voegen: 1/2 dag en daarna 1 dag drogen
    - wanden van onder tot boven tegelen: 2 dagen en daarna 1 dag drogen
    - wanden voegen: 1 dag en daarna 1 dag drogen
    - bad en douchebak plaatsen: 1 dag
    - toilet, wastafel+meubel plaatsen: 1 dag
    - spiegel, handdoekenrek, radiator, kranen plaatsen: 1 dag
    - overige afwerking (kitten, etc): 1 dag incl drogen
    Kom ik incl droogtijd op 19 dagen met 2 man per dag. Als je dan ook nog de wc en de keuken doet, kan je de droogtijd gebruiken om in een andere ruimte te werken, maar ik denk dat je zeker nog 1 dag per toilet extra nodig hebt en een dag of 2 extra voor de keuken.

Als ik uit jouw offerte reken met 18.000 euro en uitga van €50,- per persoon per uur, kom ik uit op 360 uur. Als je dat deelt door 2 (personen) en 8 (uur per dag werken) kom ik op 22,5 dag. Als ik kijk naar ons schema lijkt me dat heel redelijk.

Als je echt wilt besparen zou ik naar het slopen kijken. Als je dat zelf doet scheelt het een hoop uren, plus jij mag het waarschijnlijk (gratis?) naar de afvalverwerking (stort) brengen. Een bouwbedrijf is verplicht om alles netjes gescheiden af te voeren en dat kost vaak een hoop meer dan wanneer jij dat doet.

20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Het is inderdaad maar wat je wilt. Maar €50.000 voor een badkamer en een keuken zou ik nooit doen!! Wij hebben net een nieuwe keuken. Met sloop, afvoeren en plaatsen €8000. (Maar er hoefden geen leidingen verplaatst te worden)

Het is niet dat je huis er zoveel meer waard van wordt, dat is relatief. Het is nl een kwestie van smaak nog steeds.

Voor mij zou een keuken max 15.000 zijn en ern badkamer niet boven de 10.000 (en dat vind ik het al eigenlijk niet eens waard.

Wij laten de hele zolder verbouwen. 2 slaapkamers, dakkapel, kastenwand en opbergruimte (3e ruimte/kamer) en hier hebben we €25.000 voor. Maar niet eens nodig, nu begroot op €17.000
    (Het is nu nog een lege ruimte)

Deel Deze Pagina