Kosten tuinaanleg

Discussie in 'De lounge' gestart door MissXray, 4 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Nu onze verbouwing afgerond is, beginnen we na te denken over de achtertuin.

Waar ik kosten van de renovatie van een huis met gemak in kon schatten, heb ik werkelijk geen flauw idee wat het aanleggen van een achtertuin zou kunnen kosten.

Zijn er hier ervaringen? We willen niets heel spannends, mooi rond terras, grasveld en wat mooie beplanting. Onze achtertuin 8m bij 11m.

Iemand recent een tuin laten doen?

2. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Dat zal er denk ik helemaal vanaf hangen of je zelf wat doet of alles laat doen en wat er dan gedaan moet worden. In dat laatste geval kan het een duur grapje worden naar wat ik heb begrepen gemakkelijk tussen de 5 en 15000 euro.

Nic1976 en MissXray vinden dit leuk.
  3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.147
    3.023
    113
    Nederland
    Wij zouden zo'n 12.000 kwijt zijn aan nieuwe bestrating schutting en planten. Met overkapping zaten we rond de 30k.
    Ik doe nog wel een paar jaar met mijn lelijke achtertuin.:roflmao:

owly vindt dit leuk.
  4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Wat wil je zelf doen? Zelf alles afvoeren? Zelf terras aanleggen. Gras zaaien en planten laten aanleggen?
    Of alles laten doen door een ander?
    Dat zal veel uitmaken in kosten uiteraard.
    Kan je makkelijk met een graaf machine in de achtertuin komen?
    Als je alles laat doen dan ga maar minimaal van 15.000 uit vrees ik... tuin is een duur grapje

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.029
    113
    Onze prijzen zijn van 3 jaar geleden, maar wij waren met een tuin van 7,5 bij 7 inclusief schuttingen rond de 12.000 euro kwijt. Gedeelte is dan wel uitgegraven voor trampoline en we hebben een pergola met schermdoek en duurdere tegels.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Hier in totaal zo'n 15000 Euro. Onze tuin is 11 x 10 m. Een aardig deel uitbesteed en verder zelf e.e.a. gedaan.
    Het was echt een jaren 70 tuin, half vergane schutting, lelijke schuur en garage, kapotte veranda in western style, Allemaal bomen en planten door elkaar en lelijke tegels.
    We hebben op 1 struik en 1 boom na alles leeg laten trekken. Overal zaten enorme wortels. Schuttingen laten zetten met deuren (hoekhuis) van Douglashout, gras gezaaid, verhoogde borders en een vijver, de garage met zwart Douglashout bekleed, de terrassen en het pad laten bestraten met klinkers en grote keramische tegels. Die spuuglelijke, kapotte veranda hebben we gesloopt en een nieuwe neergezet (5 x 3 meter).
    Schuur zwart geverfd, zodat hij mooi bij de garage past.

Kan vast ook goedkoper, maar aan de kwaliteit van materialen hangt ook een prijskaartje, het ene hout is het andere niet en met tegels net zo.

De voortuin hebben we zelf gedaan, dat was niet zoveel werk.

7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.490
    8.411
    113
    En het scheelt enorm of je dingen zelf kunt doen of alles moet laten doen.

Wij doen eigenlijk bijna alles zelf, dat scheelt behoorlijk!

Qua bestrating verschilt het ook wat voor soort bestrating.

Zou gewoon eens gaan kijken wat je precies wilt en dan prijzen opvragen.

Mocht je niet zo handig zijn om het zelf aan te leggen, zelf de tuin leeg halen is vaak nog wel te doen, dat scheelt al heel wat betaalde manuren!

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Wij waren in 2023 iets meer dan 10k kwijt. Tuin van 55m2.

Niks zelf gedaan, dus alles laten afvoeren, opnieuw bestraten (keramische tegels), aanleggen borders, beplanting, verlichting.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Oh ja, de afvoer hebben we ook laten doen, nog vergeten.

10. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Minimaal 10.000 euro. En dan heb je nog niets bijzonders. Wil je zaken als een overkapping of schutting dan loopt het bedrag zeer snel op (verdubbeling).

Zaken als hout, planten, tegels en grondwerk zijn erg kostbaar.

11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.331
    113
    Amsterdam
    Hangt er echt af van wat je wil en wat jezelf gaat doen. Onze tuin vorig jaar laten doen. Maar voor keramische tegels gekozen plus overkapping plus schutting. En ook nog verschillende elementen als kiezels in de randen en de trampoline staat op van de die houtsnippers. zelf weer de planten gedaan, maar de bomen bijv weer niet en die waren per stuk ook alweer 500 euro. Maar wij zaten zo op de 35k.

12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wat zou dan evt alleen een plan kosten? Wij zijn wel erg van het zelf doen (en ook kunnen), maar aan het idee ontbreekt het.

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.001
    14.664
    113
    Vrouw
    Geen idee, maar een prof zal daar denk ik ook flink wat voor rekenen.

En ideeën opdoen op Pinterest en daar zelf een ontwerp mee maken?

Als ik al die bedragen lees ben ik heel blij dat ik een handige man heb die alles hier in huis zelf doet....

Lief of Stoer vindt dit leuk.
  14. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.331
    113
    Amsterdam
    Hangt er ook weer vanaf wie of wat je inhuurt. Wij hebben een tuinarchitect gevraagd. 1500 euro voor betaald en dat was soort nog van een basis ontwerp.
    De reden dat we dit gedaan hebben omdat ik het deze keer soort van 1 een keer goed wilde hebben. Vorige tuin zelf ontworpen maar ook later veel weer verandert omdat het toch niet beviel. En zo iemand denkt aan veel meer dingen dan waar jezelf aan denkt.

Vero0504 en Lief of Stoer vinden dit leuk.
  15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.576
    113
    Je kunt ook om een gespecificeerde offerte vragen, met stelposten voor ontwerp, afvoeren, bestrating, beplanting, enz. Zo kun je altijd zelf nog kijken wat je zelf doet. Wij willen volgend jaar ook de tuin aanpakken en ik probeer de beplanting er zelf uit te halen en de bestrating te verkopen. Afgraven laat ik dan weer wel uitbesteden. Verder wil ik wel een goed ontwerp (dat is juist de reden dat we een nieuwe tuin willen), maar als de kosten te hoog worden, wil ik zelf de mogelijkheid hebben om planten aan te schaffen en/of zelf te planten. Dan laat ik alleen de bestrating doen.

16. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.331
    1.818
    113
    Vrouw
    Oeh..wij zijn net klaar en 50k kwijt :eek:
    Maar we hebben een grote tuin (gem 12×60 ofzo maar goed in principe zijn meer m2 relatief goedkoper) achter en voortuin, compleet gestript, nieuw landscape zeg maar en heel veel bomen, weinig gras en luxe tegels.
    Edit: oh ja en lichtplan, besproeiingsplan, elektra en afvoer naar achter gegraven..tikt ook allemaal aan

17. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.800
    774
    113
    Wij hebben recent onze tuin laten doen (vorig voorjaar), en waren voor bestraten, simpele bloembak, nieuwe schutting met nieuwe poortdeur, en wat kunstgras 6500 euro kwijt; en dat is nog zonder de tegels! Onze tuin moest opnieuw ivm uitbouw, is nu niet meer zo groot (deel 6x6, deel 6x8).

Toen we hier kwamen wonen (2018) heeft dezelfde hovenier het ook gedaan en toen waren we 1500 euro kwijt. De prijzen zijn echt bizar gestegen.

18. MissXray

MissXray Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties! Als ik het zo lees dan gaan we flink wat zelf doen. We hebben net een huis volledig gerenoveerd en uitgebouwd dus het budget is maximaal 7500 euro. Dat moeten we gaan redden als ik de bedragen zo zie. De tuin is al leeg en de schuttingen staan. We hoeven er verder niets heel bijzonders in. Garage hebben we al en overkapping willen we niet.

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.029
    113
    Maar dan heb je het wel over een hele grote tuin, bijna on-Nederlands :o: en bomen zijn heel duur, terwijl je die in een gemiddelde NL postzegel niet eens kwijt kan. Wel lekker, zo’n grote tuin, maar idd de kosten zijn er wel naar.

20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.331
    113
    Amsterdam
    Tip haal dan planten van een kweker en niet een tuincentrum is ook een stuk goedkoper.

Deel Deze Pagina