Konijnenvoer op...Wat eet een konijn nog meer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 10 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hoi meiden!
    Ik kom net tot de ontdekking dat ik toch niet nog een zak voer had staan...
    Maarja, winkels zijn dicht en het beessie moet toch eten.
    Wat kan ik dr nu als voer geven???

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hmmm ja. zeker als ze het niet gewend zijn is het lastig. hier is het zo als ze een keer groente krijgt dat ze gelijk natte keutels heeft. misschien wat geplukt gras. dagje alleen hooi is ook niet erg hoor als je dat wel hebt. verder misschien een harde korst brood

3. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Bladeren van paardebloem, daar zijn ze dol op.

4. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik hoop dat je wel hooi in huis hebt? Anders gaat het echt niet goed komen.

5. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    wortels, ongekookte bloemkool (blad van de bloemkool), korst van brood (niet het binnenste tenzij dat hard is),

heb je een benzinepomp in de buurt? volgens mij verkopen ze daar ook maar dan betaal je wel een stuk meer...

en de supermarkt (supercoop) is hier van 4 tot 8 open....

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Brood, een cracker, paardebloemen. Veel hooi ;)

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou inderdaad kiezen voor wat extra hooi en stro. Of een stuk gedroogd brood.

Ons konijn reageert ook gelijk op voeding waar meer vocht in zit.. Dus ik zou niet snel kiezen voor paardebloembladeren ofzo of voor groente of fruit. Hoewel een stukje appel (als ze dat gewend zijn) ook een toevoeging kan zijn. Maar zoals gezegd: Ons konijn kan maar weinig hebben wat dat betreft.

8. danip

danip Niet meer actief

Oei, is mij ook al een gebeurd. Maar heb je misschien nog wortels? Daar kunnen ze vaak beter tegen als ze normaal geen groenvoer krijgen (wat wel heel belangrijk is trouwens) Een gedroogd stuk brood kan ook (eventueel even in de oven op lage stand om het te drogen)

9. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Een dag alleen hooi is goed genoeg. Geef der niet teveel dingen die ze niet gewend is, daar kan ze darmproblemen van krijgen.

10. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    idd stukkie brood wat groenvoer dus ff wat gras tussen de tegels oid weg hihi. extra hooi. worteltje sla.

in ieder gevaal geen kool doen hoor kunnen ze de pijp van uit gaan. alle koolsoorten zijn niet echt gezond voor nijntjes.

11. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

idd 1 dag hooi kan geen kwaad, er zijn veel fokkers die dat juist expres doen.

woon je vlakbij praxis, die hier heeft koopzondag, misschien ook wel 1 bij jou in de buurt

12. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Hooi, hooi en hooi. Zoals al door meerdere dames geschreven wordt is groenvoer alleen goed als het nijntje het gewend is anders niet doen! Alternatief zou gras kunnen zijn maar let op waar je dit plukt. Niet langs de weg (ivm uitlaatgassen) en ook niet op een plek waar honden uitgelaten worden. (ivm darmparasieten in ontlasting). Als je geen hooi hebt maar wel stro kan dit ook. En anders even een rondje in de buurt doen om te kijken of er iemand anders nog wat hooi heeft. Zou trouwens geen ander voer nemen want ook daar kunnen ze last van krijgen.
    Let op, konijntje wat 24 uur niet eet heeft grote kans om het niet te overleven.

13. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Brood of gras, hij kan wel een dagje zonder hoor....

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

inderdaad lekker wat hooi, dit wordt ook vaak gedaan als een konijn aan de dunnen is, hooi is eigenlijk nog belangrijker dan brokjes!

Daarnaast mogen ze van alles aan groenten en fruit hebben!, Andijvie, wortelen, appels, druiven, peren, witlof en nog veel meer
    kijk uit met kool soorten (voor de darmen) en sla (ivm hoog vocht gehalte)

als je konijn dit niet gewend is zou ik zeggen: heel snel aan laten wennen! het is echt super gezond voor ze!

kijk met paardebloem blaadjes plukken enzo uit dat het niet bespoten kan zijn, dus het liefst uit eigen tuin!

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heel belangrijk; de voeding voor een konijn bestaat uit
    1: HOOI
    2: Groenvoer ( Van alles afwisselen, maar met kleine beetjes beginnen te introduceren, niet ineens een enorme berg groenvoer geven )
    3: Brokjes/konijnenvoer

Hier zijn 3 en 2 nog omgedraaid, ik heb een jonge vlaamse reus en die mag nog onbeperkt konijnenvoer eten tot hij volwassen is, dan krijgt hij het afgemeten. Mijn konijn & caviaas eten van alles; paardenbloem of andere pluksels uit de tuin/tuin van de buren, grasjes, uitgebloeide rozen uit de vaas, wortels, bloemkoolblad, spruitjes, paprika, appel etc. Hier eten ze wel kool, maar alleen omdat ze het gewend zijn, ze eten genoeg hooi om het gas van de kool te kunnen verwerken zeg maar. Voor de cavia's is kool erg gezond ivm vitamine C. Ook krijgen ze bijna elke dag wel een gedroogde boterham, niet omdat dat zo gezond voor ze is, maar omdat we zoveel brood overhebben elke dag ( Mijn man is bakker dus elke dag neemt hij een brood wat over is uit de bakkerij mee)

16. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Hooi...
    Zou heel erg oppassen met het geven van brood en zeker als ze het niet gewent zijn daardoor kun je namelijk verstopping krijgen... En veel soorten groente tegelijk geven zou ik ook niet doen.. Daardoor krijg je namelijkhet tegen overgestelde diaree en dat zijn 2 dingen die je echt niet wilt hebben.. Kan tot dood leiden..

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Brood alleen geven als het echt hard en uitgedroogd is, en dan nog maar in kleine hoeveelheden! 't Is niet echt goed voor ze! Het verbaasd me eigenlijk om te lezen dat nog zoveel mensen hun konijnen droog brood geven! Er zitten namelijk veel koolhydraten in en het is een echte dikmaker!

Groenvoer kun je niet zomaar in grote hoeveelheden geven. Maar als je er nog niet mee begonnen bent om dagelijks groenvoer te

geven, zou ik dat zeker doen! Wel met kleine beetjes beginnen.
    Onze konijnen krijgen 's zomers elke dag onkruid. (met name gras, klaver en blad van de paardenbloem) Als er geen onkruid meer is, krijgen ze weer witlof. Verder vullen we dat vaak aan met groente of fruit dat we zelf over houden, bijvoorbeeld een beetje tomaat, stukje appel (niet teveel, zit veel suiker in!), ruccola, veldsla, klein stukje van een broccolistronkje of de bladen van bloemkool.
    Gewone sla moet je inderdaad mee oppassen, sommige konijnen krijgen daar vreselijke gasvorming van! Geen ook niet zomaar koolsoorten. Sommige konijnen kunnen prima tegen het blad van bloemkool of een spruitje. Andere konijnen worden er ziek van.

Welke groente je ook geeft: altijd beginnen met een klein beetje en dan per dag opbouwen. Goed kijken hoe je konijn erop reageert.

Maar als je een dag zonder voer zit en je konijn is geen groenvoer gewend, dan is HOOI inderdaad de beste vervanger!

18. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dank jullie meiden!!

Heb nog hooi genoeg :D

19. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    leuk, veel konijnenliefhebbers :D

Hier krijgt ons binnennijntje ook groenvoer smorgens en voor naar bed gaan korrels, en rond 5/6 uur groenvoer: witlof, wortel en andijvie altijd, voor de rest aangevuld met wat wij eten (bloemkool+bladeren,paprika, broccolli, paksoi) en gras, paardebloembladeren,weegbree, duizendschoon...
    Als hij veel onkruid krijgt in de zomer, krijgt hij minder groentes!

20. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    442
    83
    Limburg
    Haha, wij hebben 2 konijnen en allebei vertikken ze het om groenvoer te eten haha, maakt niet uit wat we aanbieden.
    Ze doen het verder prima en zijn niet ziek ofzo dus ja, dat krijgen ze dus ook niet.

Deel Deze Pagina