Recepten, tips en ervaringen gevraagd! Ik wil dit eigenlijk een keer met Lucas samen gaan doen, lijkt me zo leuk! Zeker nu het weer omslaat, is zo'n activiteit super. Simpele receptjes voor deeg kan ik wel googelen, maar wat zijn jullie tips? En wat doet jullie peuter zelf en wat niet (behalve de oven dan )? Versieren jullie de koekjes ook? En gebruik je van die uitsteekvormpjes of niet? Als dit goed gaat, wil ik het ook een keer met De Mama's Club gaan doen, maar dan zijn er wat meer kids. Eerst maar eens proefdraaien met mijn eigen peuter
Ik haal eigenlijk gewoon een kant en klaar pak bij de supermarkt. We hebben stekertjes om ze uit te steken (dat kan hij al zelf, hij is 2,5 jaar). Als ze gebakken zijn, dan bestrijken we ze met glazuur en versieren we ze met versiersels uit de supermarkt of gewoon met hagelslag. Pepernoten maken is ook leuk! Heb nog 2 pak in de kast staan, dus als het weer sinterklaastijd is, dan weet ik wel wat we gaan doen!
Ik lees even mee... wil dit binnenkort ook graag een keer doen. Bij de gastouder heeft mijn oudste al brood gemaakt. Van mengen tot kneden tot opeten. Het waren aardige stukken dus ze mochten het brood breken en in een beetje jam dopen. Een feest! Ze ging er uit zichzelf over vertellen thuis!
@ DeeLight: wat leuk zeg! Ben idd ook heel benieuwd hoe dat kneden enzo zal gaan... Wil niet weten hoe mijn keuken eruit ziet naderhand, hahaha @ moonlight: wist niet dat er ook kant-en-klaarspul was! Net zo makkelijk . Hagelslag is idd ook een idee ja... Moet je dat dan nog wel kneden? Alleen water toevoegen?
Haha, sja mijn dochter is altijd heel voorzichtig overal mee dus daar ben ik niet zo bang voor. Je kan m toch ook in de kinderstoel zetten om lekker te "kleien" met t deeg. En lekker ervan proeven enzo. Denk dat het al gauw leuk is hoor. Natuurlijk wel even een foto showen hier he.... Zit te denken.... met vingerverven doe ik een eierdoosje vullen met kleurtjes. Misschien kan dat ook wel met koekjesversiersels. Dan gooi je zo het hele zwikkie weg als ie klaar is.... En dan met 2 kleuren deeg, gewoon en chocola ofzo..... ohh ik heb er zin in..... sorry hoor
Haha, voorzichtig is niet echt hoe ik Lucas zou omschrijven... hij zit momenteel in een nogal explosieve en destructieve fase Juist daarom is iets compleet anders wel erg leuk. Denk dat ik het dit weekend eens ga proberen, dan is mijn man ook thuis, die kan zich dan over de jongste ontfermen als mama tot onder haar oksels onder de bloem zit, haha
Haha, leuk hè? Idd een goed idee, die eierdoos! beter dan met een pak hagelslag boven het koekje schudden
Ik bak regelmatig koekjes en cupcakes met de kids, heel leuk om te doen (maar wel een grote kliederboel) Wat koekjes betrefd, ik gebruik uitstekers als ik dit met de kids doe, daarna decoreren met marsepein of fondant maar je kunt ook zelf glazuur maken (poedersuiker en kleurstof) en daarover heen M&M's, hagelslag of eetbare decoraties zoals bloemetjes en eetbare glittertjes
mja wij doen het denk al sinds ze oud genoeg is om bij de aanrecht te staan ingredienten afwegen doet papa, de stuivende onderdelen toevoegen doet papa en begin roeren/kneden mag ze ook enkel kijken... maar omdat je er natuurlijk wel over praat en vertelt en ze natuurlijk wel even de boter kunnen pakken.. of het glas water aangeven etc... is het evengoed al erg leuk. wij maken meestal muffins trouwens.. geen koekjes bij koekjes mag ze wel zelf uitsteken.. dan rol ik een deeglap en zij maakt de figuurtjes. overiegns hebben wij enkel paasfiguurtjes.. dus ong. 1x per jaar bakken we koekjes glazuur met poedersuiker kun je natuurlijk ook kleuren met bijv. roosvicee of limonadesiroop (zeker roze is erg goed te doen) beetje kurkuma voor geel.. (heb je wellicht ook in de kast) en je kunt bij de supermarkt allerlei kant en klare pakken kopen.. je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf maken en versiersels zijn erg goed te krijgen bij bijv. xenos... daar kost zo'n bakje van 2,39 (bij de coop) ineens 1 euro hier is het altijd een groot succes.. maar ze helpt niet alleen bij de koekjes maar ook bijna altijd met het avondeten. vind het altijd erg gezellig in ieder geval
hier doen we het ook samen, ik gebruik uitstekers en dan mag zij helpen. Wij zijn nog voornamelijk in het stadium van het deeg opeten (en later het koekje), versieren wil ik binnenkort een keer gaan proberen.
Hier mag ze vanaf begin aan het aanrecht staan en dan helpen de ingredienten in de kom doen, helpen doorsnijden van de boter (samen met mij natuurlijk) en dan kneed ik tot het een bal is, en dan mag zij de kleine balletjes plat drukken. Na het bakken mag ze helpen versieren. het meeste gebeurd nog dat zij iets vastheeft en ik haar hand weer vastheb om te helpen. cakjes versieren: leg ik stukjes chocola enzo op het aanrecht en dan mag zij het er zelf op leggen. Deeg in de vormpjes scheppen doen we samen. Ik koop kant en klare pakken, je hebt tegenwoordig zoveel soorten, je kan allerlei kanten op! Omdat Danique dit al met mij doet, wil ze elke avond helpen koken en ook helpen boterham maken. Met koken, mag zij de aardappels afspoelen, de groente afspoelen, de pan vasthouden en water erin laten lopen.
Wij hebben vorig jaar December (toen was ze 2.4) pepernoten gemaakt. Ik heb toen zelf het deeg gemaakt en samen met haar de deeg balletjes gemaakt, ze zagen er nog al vreemd uit maar ze smaakten prima. Met haar 3e verjaardag hebben we van die muffins van zo'n kant en klaar pak gemaakt. Ik deed de ingredienten in de maatbeker en zij mocht ze dan in de schaal doen. Ook mocht ze helpen roeren en kneden. Verder deed ik er zelf glazuur op en mocht zij er het plaatje opplakken. Dit was om uit te delen op de peuterspeelzaal en ze was echt super trots aan haar juffen aan het vertellen dat ze het zelf had gemaakt. Ik vind het echt super leuk om met haar te doen, neem me vaak voor het vaker te doen maar dan komt het er niet van... Oh ja als we pannekoeken eten mag ze ook helpen met het beslag maken, Meel in de kom, melk uit de maatbeker en helpen roeren.
Hier maak ik tot nog toe meestal het deeg (zij geeft wel het eea aan). Vervolgens krijgt ze een stuk waar ze koekjes mee mag bakken. Zelf plat drukken, uitsteekvormpjes er in (ze maakt niet echt koekjes in die vormen, maar ze vindt het prachtig om ze er in en er uit te doen), stukjes deeg op de bakplaat, enz. Laatste keer at ze voor het eerst wat van het deeg op, omdat ze haar nichtjes die er bij waren dat zag doen.
Wij gebruiken de vormpjes van het kleien. en ik gooi overal altijd een extra zakje vanillepoeder bij Bij de hema heb je zo`n zak met klei spulletjes,een roller/vormpjes en wat dingen om te snijden. die kan je dus ook gebruiken als je koekjes gaat maken!
Helpen is ook bedenken wat er als volgende in moet.. hoeveel meel je afweegt.. gewoon hardop zeggen wat je doet en het voelt voor je peuter ook al als samen en wat betreft het versieren van muffins/koekjes.. koekjes kun je ze zelf laten bedruipen met een theelepel muffins is het handiger om ze in het bakje glazuur te dopen en daarna in de versiering te dopen.
Thijmen helpt ook regelmatig met allerlei dingen in de keuken en we maken ook wel eens koekjes, cupcakes of cake oid. Hij helpt gewoon vanaf het begin met alles. Spullen pakken, wegen, mixen met de handmixer, kneden, etc. Ik maak de cupcakes of de cake ook wel eens in een kleurtje (met voedingskleurstoffen die je bijvoorbeeld bij cook en co kunt kopen) dat vindt ie echt helemaal geweldig. En daarna versieren met marsepein of glazuurstiften en frutsels.
Wat een leuke ideeën en lekkere tips hoor ik voorbij komen! Helemaal goed meiden, thanks! Meer tips en ervaringen altijd welkom uiteraard, ik ga dit weekend proberen om met Lucas koekjes te bakken, eens zien of het wil!
Ik heb het een aantal maanden geleden met Aaron gedaan, maar dan cakejes maken. Ik had gewoon een kant en klaar pak. Hij mocht alles in de kom doen en "roeren". Daarna mocht hij met een lepel beslag in de vormpjes doen. Hij heeft heerlijk lopen snoepen . Versieren heb ik wel geprobeerd, maar voordat er versiering op zat, was meneer al aan het eten hahahaha. Vind het trouwens wel een leuk idee om pepernoten te bakken. Die vindt hij ook erg lekker.
Nou, vanavond even "proefgebakken". Pak gekocht bij AH waar je alleen water bij hoeft te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Paar koekjes versierd voor het bakken, want stond op het pak dat dat kon (vond t al raar maar okee). Vind het echt wel tegenvallen. De versiering is echt half gesmolten en de koekjes worden niet knapperig. Ondanks dat ze echt niet dik waren.. Blergh, t is leuk om te doen maar het zou ook nog leuk zijn als ze lekker waren. Iemand een beter idee?
Sorry even niet alles gelezen. Maar wij gaan dat straks doen, koekjes bakken. Het deeg heb ik in voren al voorbereid en ligt nu in de koelkast. Als je eerst samen deeg gaat maken en wachten en kneden en rollen dan is de spanningsboog al gauw niet meer gespannen. Dus straks is het rollen, vormpjes steken in de oven, even wachten en klaar. In en uit de oven halen is hier toch het meest interessant. Ps. ik gebruik dit recept Vanille koekjes | Cupcakerecepten.nl