Knutselen dreumes 2 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nathalie2012, 17 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Gisteren was CB bij mij op bezoek en die vroeg of ik wel eens met mijn dochter ging knutselen, verven of kleien. Nu heb ik dat nog nooit gedaan en ook geen idee hoe ik dat moet doen.

Iemand ervaring met knutselen, hoe pak je zoiets aan?
    En wat voor materialen heb je nodig? Ik denk nu aan een kliederschort, papier, waterverf, kwast, klei, klein babyveilig schaartje (heb ik) en een plastic tafelkleed is ook slim ;)

Is waterverf gewoon veilig om te gebruiken, ik bedoel als ze het opeten? Natuurlijk ben ik er bij hoor maar je weet maar nooit.

Nog andere tips?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Waterverf is wel veilig, ik duwde een speen in die mond tijdens het verven de eerste keren.
    Verder hier totaal geen interesse om te knutselen of tekenen dus geen tips.
    Tuc van hier knutselt heel veel en heeft in haar handtekening een link staan met heel veel supergave knutselwerkjes die je met een dreumes kan doen

3. adi

adi Niet meer actief

Stickers plakken op een vel papier, was hier een hit
    Verven idd, ik gaf de kinderen gewoon een kwast, ging vrij meteen goed
    Klei is afhankelijk van je kind, als hij nog alles in de mond stopt zou ik er even mee wachten
    Koop ook wat papierlijm, spaar een aantal wc rolletjes, en dan kunnen jullie deze verven/beplakken/aan elkaar lijmen en zo van alles maken

4. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Ik heb Tuc gevonden :)
    En de website ook ;)

Dank!

5. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Ah stickers plakken, ook een goed idee :)

Lijm zal ik ook even halen, van die speciale kinderlijm, maakt het nog uit welke? Ik zie dat de Hema in een flesje heeft maar ook in een potje? Ik heb wel eens een fles lijm gehad maar die vond ik vrij dun.

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ja stickertjes van die foamstickertjes die waren hier favoriet in die tijd!

7. sjak

sjak Niet meer actief

Begin ook eens met wasco en wit papier. Geeft veel mi der rommel en dan kan je zien of het bevalt :)
    Wij knutselen ook heel veel, wat ze echt superleuk vindt is 'kadootjes' maken. Ik koop bij de action houten doosjes en die laat ik haar beschilderen, beplakken, beglitteren totdat je er bij a scheel van ziet. Zij trots en de ontvanger met tranen in de ogen zo ontroerd!
    (En ze zijn vericht die 'mooie' creaties op een zichtbare plek neer te zetten, :)

8. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    nog een tip om te verven als het kwastje niet goed gaat is stukje spons tussen wasknijper. Dat werkte hier wel goed. We hebben trouwens de verf van de hema altijd gebruikt. Zij stak die wel nooit in haar mond gelukkig :)

Verder idd stickers plakken. Toen ze 2 was heeft ze zich daar uren mee kunnen amuseren.
    Maar verven blijft ook wel altijd een hit alleen vind ik dat zelf zo een knoeiboel voor vaak maar 20 minuutjes ;)

Wat ik nu met onze dochter doe is stukjes gekleurd papier knippen in verschillende vormen. En dan een taart/huis/... tekenen met diezelfde vormen en zij plakt het juiste papiertje bij het juiste vormpje :) Vindt ze heel leuk! maar ze is wel bijna 3 dus wellicht nog wat ambitieus ;)

wat betreft lijm hebben wij hier van de hema het potje met kwastje en gewoon een flesje. Dat flesje is wel vrij dunne lijm maar lukt toch goed hoor.

En met watjes op WC rolletje geraak je ook al snel aan een sneeuwpopje enzo. De action heeft ook echt superveel goedkoop knutselmateriaal.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Hihi dank je wel

Ts, bijna alle kinderknutselmateriaal is veilig. Op klei en verf staat bv zelf al dat het glutenvrij is..voor kindjes die allergieen hebben. Van klei weet ik iig zeker dat playdoh niet giftig is.

Wn een tip om heel makkelijk veilige lijm te maken: in een schoongemaakt glazen potje strooi je een laagje behangplakselpoeder dan aanvullen met water, goed roeren en een poosje laten staan. Als het te waterig is evt nog wat poeder bij doen.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #10 piccolina, 17 feb 2015
    Laatst bewerkt: 17 feb 2015
    Jammer dat je eerder dat niet deed maar is nooit te laat;)))!

Hier deze doen we wisselend:
    - klei djeco of play doh met diverse vormen en gereedschappen mesjes bakjes etc. Met klei doen we ook wat leuke kleurtjes/kleertjes voor schleich dieren.
    Als je eerder niet met klei deed hier eerste oefening echt leuk: teken rondje alsof dat boordje is zet naast een kippetje of andere dier en maak kleine rondjes van klei. Zeg je kindje dat het eten is voor kip/hond etc en dat hij met wijsvinger erop moet plat drukken.
    We deden dat met 1 jaar voor hand/oog coördinatie en is leuk als eerste knutselspel met klei. Van play doh heb je ook diverse dingen als pizza maken, spaghetti etc ala klei zal in smaak vallen kan je later kijken.

- bubber en kinetic zand in bak is iets tast gewoon voelen, overgieten, bouwen etc.
    - stickersboeken usborn
    - diverse papier snijden en dan lijmen en plakken. Babyschaar is handig voor peuter en vingerlijm SEH is goede
    - blaadjes verzamelen buiten en ook opplakken etc als alternatief
    - vingerlijm en watten. Teken gewoon wat achtergrond met gras en zon en laat dat watten peuter zelf uit elkaar halen en plakken als wolken. En dan schilderen blauw.
    - schilderen. Ik heb vingerverf djeco, pallet, grote handige kwast ( niet van die kleine wat bij zitten). Papier a2. Kwast en pallet in prof winkel gekocht. Het potje voor water is zo"n met gaatje zodat als dat valt loopt water niet uit.
    - met spons schilderen.
    - tekenen met lyra 3 in 1 of stabilo 3 in 1 dikke potloden en dan met water dat aquarel maken. Tekenen met crayon rocks, shtiften etc. Inkleuren soms.
    - aquadoodle : hier ook kwast en potje met water
    - er zijn kumon werkboeken voor allerkleinste zijn leuker rond 2.5 jaar maar zit veel in: lanirinten, knippen, tekenen, punten verbinden etc.
    Als je zelf weinig inspiratie hebt of tijd is echte uitkomst.
    Je kan elke blaadzijde uithalen en lamineren ook zodat met watershtift kan je oefeningen steeds herhalen.
    - je kan ook verder gaan en bijv vormen (vierkant/rondje/hartje) of alfabel uit karton uitsnijden en dat laten overtekenen contouren op papier met potlood/pen.

Schort doe ik alleen aan bij schilderen voor de rest niet.
    Is handiger en grotere oudere shirt nemen en dat gebruiken schorten vaak niet zo handig voor peuter als die van polyester is.

Zal niets gebeuren als het keertje in mond komt je moet bij zijn en corrigeren. Hier nooit iets in mond dus ik haar gelukkig met alles alleen laten als dat nodig is. Verder aan gebrek aan geld kan je zelf klei maken, super zand en verf. Wil je wat natuurlijke dan kijk bij greenjump.
    Het verschilt per kind en leeftijd waar zijn interesse ligt

Succes!

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    behangplaksel is niet niet veilig. gebruik prit stift of gewone kinder lijm.

zoontje liet me oude tijdschriften beelden zien die ik uit knipte(Disney tijdschrift) daarna plakte hij die zelf op een papier.
    zoontje vond stempelen en stickers plakken ook heel leuk(nog steeds)

12. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Je hoeft niet perse altijd uitgebreid te knutselen. Hier vindt ze het al heel leuk om met een tekenblok en wasco of dikke kleurpotloden aan de slag te gaan. Daar kan ze zich ook prima alleen mee vermaken. Verven is ook leuk, maar moet je echt bij blijven. Klei en figuurtjes van play doh is hier ook een succes. En inderdaad stickers plakken!
    Een olvarit potje verven is leuk, kan je er gezellig een kaarsje in doen :).
    Succes!

13. LA85

LA85 Fanatiek lid

25 apr 2013
    2.018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik breek even in *vanaf welke leeftijd zijn jullie met dit soort knutselen gestart?* breekt uit

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    12-13mnd hier op kdv ook doen ze dat allemaal wat we deden met 1 jaar als dat bij kindje aansluit. Maar tis simpel beginnen en uitbreiden kan altijd

15. Dens

Dens Actief lid

21 sep 2011
    413
    1
    18
    Zuid Holland
    Mijn dochter is gek op knutselen. Wat ik handig vond om mee te beginnen:
    - Stickers plakken
    - Stempelen (bij de Hema heb je van die pakketjes)
    - Knippen met een oefenschaartje
    - Prikken, met zo'n prikpen en prikblok (wel samen natuurlijk!)
    - Kleien

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Haha behangplaksel is wel veilig. Die kinderlijm is juist troep.

Ter info ts, die kinderlijm mag op kdv's niet gebruikt worden, behangplaksel wel.

18. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Bedankt voor de tips allemaal :)

Is echt even herontdekken van de dingen. Ik heb zelf vroeger ook geknutseld maar geen idee welke leeftijd wat kan.

Gelukkig heb ik al e.e.a. aan knutselspullen: waterverf, papier, foamfiguren en wat stickers. Moet alleen even kijken of de verf nog goed is (als dat al kan bederven hihi). Ik maak zelf kaarten dus heb nog een heleboel leuke dingen ook ponsen enzo.

Leuk ook dat aquadoodle, toevallig zag ik al zoiets bij de Hema, dus daar ga ik even naar kijken. Ik zag ook dat ze daar foamletters hebben en onze dochter is helemaal weg van de alfabetpuzzel dus dat is leuk. En Action heeft volgens mij ook van die speciale bekers voor kwasten.

Ik ga zo eens even shoppen :D

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wat ook leuk is: Knoeien met scheerschuim.... een soort zandtekenaar ;) maar dan met scheerschuim. Gewoon een goedkope fles van een euro - en dan flink veel op tafel spuiten en laat maar smeren ;) .

Of (onder toezicht uiteraard) laat ze zilverfolie ontdekken... gewoon een rol uitrollen op de grond. Er naar kijken, overheen lopen met de blote voetjes - daarna laten scheuren, propjes maken.. Maar kijk naar wat je kind doet en laat het zijn/haar gang gaan! (spiegelt, maakt geluid, hoe voelt het? etc)

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met plakken van voorgeknipte papieren en dingen met 1,5 jaar. het stelt niet zoveel voor. maar tekenen met stiften veel eerder.

op kdv beginnen ze ook heel erg vroeg voor 1 jaar al doen ze met verf plakken etc. dat kan een kdv medewerker heel goed uitleggen. je doet in het begin heel veel, laten zien en steeds minder. maar niks forceren. mijn zoontje vond het echt geweldig en nog steeds knutsel hij veel en heel mooi.

Deel Deze Pagina