Kitten, wat aan te schaffen

Discussie in 'De lounge' gestart door Blaadje, 12 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Wij krijgen over 3 weken onze kitten in huis en ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan zijn ervaringen delen over:

- stevige kattenbak, wil best iets meer betalen als de lucht echt beter gefilterd.

- goed klonterend kattenbakgrit

- hoeveel krabpalen / mandjes enz? En wat is van een degelijke kwaliteit ?

2. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Blaadje vindt dit leuk.
  3. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Zeebra, Blaadje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik ben heel erg van het huis fris houden en krijg jeuk van de gedachten aan een huis wat naar kat of erger kattenbak ruikt dus kan je wel advies geven qua goede kattenbak en vulling. Voor onze kat hadden wij een curver kattenbak en die beviel super goed. Makkelijk met verschonen, herinner me dat je de lade eronder uit kon schuiven. Qua kattenbakvulling gebruikte ik altijd van AH eigen merk de extra hygiëne vulling. Die klonterde heel goed na een plasje, dat kon je er zo uitscheppen. Ik schepte wel na elk kattenbak bezoek direct de poep en plas eruit. Als ik thuis was lag dat nooit langer dan 5 minuten in de bak en ik verschoonde de hele bak elke week. Dan haalde ik de hele bak leeg, haalde er een sopje door en ging er nieuw kattenbakgrind in. Nog nooit een kattenbak geurtje in huis gehad op die manier. Wat ik fijn vond om onder het kattenbak grind nog extra van die matjes te leggen die ze bij action verkopen als trainingsmatjes om honden zindelijk te maken. Dit heeft een soort plastic laag van onderen en absorbeert vocht heel goed. Dus mocht er dan wat urine toch doorlopen of de kat een keer diarree hebben dan komt dat nooit op het plastic van de bak zelf terecht en kan die geur er ook nooit intrekken. Zo een matje verving ik elke week tijdens het verschonen van de hele bak.
    Krabpalen heb ik nooit grote van gehad, 1 klein plankje en dat was voldoende. Maar dat was meer uit het oogpunt dat ik krabpalen en van die torens om in te liggen heel lelijk vind.

heidiane vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

onze kat keek nooit naar speelgoed om. Door zoon zelf gemaakte balletjes van aluminium folie met touwtje eraan vond hij leuk, maar om samen te spelen. Alleen speelde hij met geen enkel speelgoed. Dus zou niet te veel in 1x kopen, speelgoed is zo bijgehaald als ze het wel leuk vinden.

6. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Dit wil je het niet horen, maar ik zou een tweede kitten of maatje aankopen of halen. Wij hebben er altijd 2 gehad en ze hebben zoveel aan elkaar. Als wij allemaal de deur uit zijn zijn ze toch nooit alleen.

Grote kattenbak met deksel en klepdeurtje.
    Grit van Golden Grey master.
    Voertoren waarbij ze wat moeite moeten doen tijdens het eten.
    Uit een fonteintje drinken ze graag (maar wij hebben een gewoon waterbakje staan, ik vind zelf het geluid van het fonteintje niet prettig.
    Ze liggen hier niet graag in mandjes, wel in zo'n pluche speeltunnel, op de bank of stoel en in de krabpaal. Krabpaal hebben we zelf gemaakt zodat deze beter in het interieur zou passen.
    Succes.

Zoe123, Lill, Bailey07 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63

Bedankt voor de tips! Ik wil inderdaad ook echt geen kattenbak geur door mijn hele huis, en met krabpalen loop ik inderdaad ook tegen het probleem aan dat de meeste gewoon echt niet bij de rest van mijn interieur passen..
    Die trainingsmatjes heb ik ook gebruikt bij de kinderen als baby’s ter bescherming van de aankleedkussenhoes, die ga ik even aanschaffen bij de action.
    Heb jij nog ervaring met een schep baking soda onderin de bak ?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Bedankt voor je reactie en alle linkjes ! Ik zie bij het grind wel reviews staan dat de samenstelling zou zijn veranderd en nu minder goed werkt, heb jij die ervaring ook ?
    Curver kattenbakken ga ik dan maar proberen, nu al 2x aangeraden.

9. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Één ding dat je moet aanschaffen is een foto van je poes en die dan hier showen ❤️
    Wat leuk een kitten! Ik ben dol op poezen ❤️❤️❤️
    Veel geluk ermee!
    Had ik al hartjes geplaatst?

Biny vindt dit leuk.
  10. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Dit idd! Die van ons keken ook nooit om naar speelgoed. Toen ze klein waren donderjaagden ze alleen maar samen en toen ze groter werden vonden ze zelf gemaakt door m’n zoontje (touwtje met iets eraan) leuker. Enige speeltje wat ze ooit leuk vonden was een soort hengel met een elastiek met daaraan een muis (speelgoed).

Mandjes sliepen ze niet in, liever op de bank, vensterbank, vloerbedekking (overal behalve mandjes) dus die stonden voor de sier.

Krabpaal nooit gehad maar hier gingen ze s nachts naar buiten en probeerden ze vaak de kokosmat in de bijkeuken even uit.

Blaadje vindt dit leuk.
  11. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Haha ga ik doen ! We gaan zaterdag weer kijken, als ik een fatsoenlijke foto kan maken zal ik hem posten !

Iertje81 vindt dit leuk.
  12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.331
    113
    Amsterdam
    Krabpalen zijn ook heel lelijk hehe. Wat je kan doen is bijv voor een krabton gaan. Of volgens mij van bananaleaf die zijn nog soort van interieurproef.
    Wij hebben dus een krabpaal staan om die reden.
    Verder betreft kattenbak, wij hebben een grote en ik schep hem dan dagelijks uit en ik heb nog niemand gehoord dat het hier naar kattenbak ruikt. Ik ga het niet iedere week staan soppen, zodat het ook nog goed naar kat blijft ruiken dat er minder risico is dat ze buiten de bak iets gaan doen.
    Verder hebben wij de drink en eetbakjes op aparte dienbladen staan, want hier gingen ze de brokjes dan lekker in het water dopen wat ze uit de bakjes haalde. Dat werd zo smerig. Sinds we ze op een apart dienblad hebben staan is dat gelukkig over.

En katten zijn meester van niet in dingen gaan liggen die je koopt, maar houden van dozen bijv.

en eerlijk ik zou voor twee katten gaan, hebben ze echt wat aan elkaar en ook minder risico op slopen van je huis omdat ze samen zijn.

Zoe123 en Blaadje vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

haha ik gebruikte die matjes ook op het Aankleedkussen en op de bank of als ik onderweg was en moest verschonen.

14. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.827
    3.586
    113
    Vrouw
    Misschien iets waar je nog niet over na had gedacht maar ik zou hem ook verzekeren. Nu hij nog zo jong is is dat een stuk goedkoper en makkelijker te doen dan wanneer hij ouder word en vaker naar de dierenarts gaat.

Blaadje vindt dit leuk.
  15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.221
    28.179
    113
    Ongevraagd advies: ik zou ook voor 2 kittens gaan. Ze leren veel sociale regels van elkaar (niet spelen met nagels bijv) Ze houden elkaar bezig (tegen verveling), en het is gezellig voor ze (voor als jullie allemaal weg zijn, en snachts).

Gevraagd advies:
    Kattengrint: Wij hebben steentjes van Carrefour eigen merk. Veel katten zijn zeikerds en hebben voorkeur voor een bepaalde grint. Soms is het even zoeken wat ze fijn vinden. Hetzelfde met eten.

Kattenbak: Voor 1 kitten hoef je maar 1 bak. wij hebben er 2 van een gewoon normaal/goedkoop merk. Als je poep 1x per dag schept en de bak (bij 1 kat) 1x per week verschoont dan ruikt je niets.

Krabpaal: sommige katten zijn horizontaal (ze houden van struinen om zo hun territorium in de gaten te houden), andere katten zijn meer verticaal (ze klimmen liever ergens hoger in/op om zo de boel in de gaten te houden.) In het eerste geval houden ze vaak van horizontaal krabben. Denk dan aan matjes, tunneltjes (, de onderkant van je bank :| ) Verticale katten houden van krabpalen. Voor hun is het goed om zo’n gevaarte in je huis te zetten. Foeilelijk mja.. dat hoort er nou eenmaal bij al je een kat neemt :)
    De meeste katten doen beide, maar als je goed oplet dan zie je de voorkeur in hun gedrag.

Speeltjes: Je hoeft niet heel veel te kopen. Wij hadden kleine muisjes, die waren altijd wel leuk (voor even). De grote hit hier is veertjes aan een elastieken touw. Die kan je over de grond trekken of heen en weer zwaaien. Worden ze helemaal enthousiast van.

Als je kat niet buiten komt dan moet je zorgen voor meer mentale stimulatie zoals actief met ze spelen. Anders heb je de kans dat ze zich gaan misdragen.

Zoe123, Zuul en Blaadje vinden dit leuk.
  16. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Speciaal voor jou omdat ik je reactie zo lief vindt.

Ik zou beginnen met een krabpaal, middel van paradise (zooplus) die zijn ideaal en je banken blijven heel.
    Een hengeltje en muisje en balletje verder nog niets.
    Een kattenbak, hier hebben we een open bak omdat meneer gewoon 7 kilo is en er niet goed in past. Kattengrind, fijn en klonterend, wij gebruiken hornbach.
    Het ruiken van de katten komt voornamelijk door het voer. Hier altijd vers gevoerd (ligt ook aan het ras en purizonbrokken, maar in dat laatste is iets veranderd waardoor ze echt vreselijk stinken.
    Ik ben hierin nog zoekende omdat supermarkteten gewoon te weinig eiwit bevat en dat hebben ze gewoon nodig. Met goed voer stinken ze bijna niet en het lichaam gebruikt bijna alles zodat ze weinig drollen hebben.

Enne afhankelijk of je veel thuis bentl 1 of 2.

Verder geniet ervan! Ze zijn zo groot <3

Bailey07 en Maan93 vinden dit leuk.
  17. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.687
    2.379
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik vind deze krabpalen heel mooi: https://sdbliving.nl/product/klim-en-krabpaal-suar-hout-xxl-big-cat/ maar toen wij onze kittens kregen waren die een paar maanden niet leverbaar dus heb een andere houten gekocht bij Zooplus.

Ik wilde perse een krabpaal waarvan alle pluche in de was kon, ik vind dat echt goor als ze hun bacteriën uit de kattenbak via hun poten aan de krabpaal smeren en je dat dan niet kan wassen.

Qua kattenbak heb ik een Peewee, met houtkorrels. Dat waren ze gewend bij de fokker. Je ruikt echt niks, lichte houtgeur. Maar ook ik schep na een grote boodschap direct uit. Ik doe de drollen in een luieremmer zodat ik niet elke keer naar de container hoef te lopen. (Ook afgekeken bij de fokker haha.) De urine wordt door de houtpallets opgenomen en zakt als zaagsel door het rooster. Op zich hoef je alleen de onderbak leeg te gooien en de houtkorrels bij te vullen maar ik gooi hem 1x per week helemaal leeg en maak hem schoon met een sopje met chloor. Gebruik gewoon houtpallets van de praxis, deze zijn veel goedkoper en werken net zo goed.

Qua speelgoed zijn hier bij de ene de kattenveertjes favoriet, de anders speelt nauwelijks met speelgoed.

Drinkbakje zou ik geen fontein nemen, weer een schoonmaak issue bij mij :roflmao:, gewone drinkbakken kunnen gewoon in de vaatwasser, wel zo fris.

Ik zou ook voor 2 kittens gaan. :|

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.283
    10.251
    113
    Ook ik zou voor 2 kittens gaan. Kunnen ze ook elkaar vermaken.

Krabpaal hebben we gekocht bij de Intratuin. Bij ons staat hij achter de bank en valt hij niet heel erg op. Is ook alleen maar een paal en die is best lang en klimmen ze zo omhoog naar de bank. Ook hebben we een kleine krabpaal van de Kruidvat (deze week extra korting en koste hij maar 3.50) die staat in de keuken en vallen ze regelmatig aan:roflmao:

De minst lelijke kattenbak vinden wij van de Curver als of het en brei patroon heeft. Hij is makkelijk te verschonen.

Mandje hebben er 1 die je kan omdraaien en heb je dus 2 kleuren. Geen idee waar we die hebben gekocht. Ook hebben we een kussen. Volgens mij bedoelt voor kleine hondjes maar onze katten liggen er graag op.

Op de bank ligt een fleece deken waar ze beide dol op zijn. Zeker in combinatie met het baasje:roflmao:

Waterbakje van de Intratuin. Die heeft een rand er omheen zitten. Als je die voor voer gebruikt dan komen er geen beestje in tijdens de zomermaanden omdat je de rand kan vullen met water.

Zelf gebruiken we 2 verschillende etensbakjes. Onze kater heeft een bak met allerlei een kleine bakjes die je makkelijk kan schoonmaken. Hij moet met zijn pootje het eruit vissen. (Eet hij te snel dan spuugt hij)
    Onze dame heeft een toren, boven in gaan de brokjes en vis je de brokjes naar de volgende laag en daarna lager tot ze beneden vallen.
    Ze zijn nu zo handig dat ze met 5 min alles wel op hebben:roflmao:

We hebben met kerst een speelset gekocht waar je de brokjes in kan verstoppen en ze samen gaan zoeken.

Losse speeltjes doen ze alleen mee als je niet kijkt:rolleyes:

Overigens even opletten of je niet zo rare kat hebt als ons. Bij ons zijn cadeaulinten gevaarlijk net als stukjes plastic. Die eet onze kater opo_O

Net als kijken of je planten hebt in de woonkamer die giftig zijn.

Bedenken of je een binnen kat wil of mag hij naar buiten? (Onze katten zijn binnen katten)

Met vakanties of nachtje weg is een voerbak met timer handig.

Heb je in de omgeving ook iemand die als je weg gaat (vakantie) op hem wil passen/ zorgen voor eten/drinken/ knuffelen

Natuurlijk niet vergeten om foto's te maken en te delen:D

19. Maan93

Maan93 Niet meer actief

Aah wat leuk!

Wij hebben een kitten in huis. Geweldig beestje en het is er een overige bewust voor gekozen. Mijn ouders hebben meerderen katten wie dus helemaal niks aan elkaar hebben want ze kunnen elkaar niet uitstaan. Een kat is overigs van nature een solitair dier. :|

Wij zijn veel thuis en hij krijgt daar door veel aandacht. een super lieve sociale kitten. Hij is overigs wel tot 15 weken bij zijn zusjes en moeder gebleven. Waar door hij veel geleerd heeft.

Wij hebben speeltjes een kattenkrabpaal en een kattenbak met klontvormige vulling. Hij krijgt twee x daags vlees en heeft heel de dag een bakje brokjes staan. Hij is overigens een binnenkat

Blaadje vindt dit leuk.
  20. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.128
    3.211
    113
    Vrouw
    Super leuk! Onderstaand wat tips ter overweging (tot 22 jarige leeftijd bij mijn ouders katten gehad en sinds ik zelfstandig woon nu 10 jaar).

Er vanuitgaande dat jullie kitten nu nog bij moeder en broertjes en zusjes is: zorg dat je de eerste dagen thuis bent. De kitten komt in een nieuwe omgeving, zonder alles wat vertrouwd is. Katten zijn stik eigenwijs, jij kan bedenken wat fijne plekjes zijn, maar ze houden van hoog en warm (dus mijn advies: leg een mandje/dekentje neer op zulke plekken). Hier ligt er een mandje in de open kast en ze hebben een vast plekje op de bank en 's nachts drie slaapplekken in de bijkeuken. Katten zijn gewoonte dieren of althans hier zijn ze volledig gewend aan rituelen. 'S ochtends kom ik naar hun slaapplek, doe hen naar buiten, stofzuig de vloer, slaapplekken en dan staan ze met de voorpoten tegen het glas aan, want ze weten na het stofzuigen volgt er eten :). Onze jongste kater geeft wel om spelen, de oudste totaal niet. Katten die zich vervelen worden vervelend, dus zorg dat ze zich -als ze willen- zich kunnen vermaken. (Hier is een hengel met speeltje er aan favoriet. Lekker makkelijk ook voor ons vanuit luie stoel tijdens tv kijken beetje heen en weer zwaaien). Als je je kitten op een gegeven moment naar buiten wil laten, wacht daar alsjeblieft wéken mee. Kittens hebben bravoure, kennen geen gevaren en moeten echt eerst wennen aan jullie en het huis. Begin met kleine stapjes, eerst alleen in de tuin en als er iemand bij is. Laat 'm dan niet naar buiten gaan met een volle buik. Hier vanaf het moment dat ze naar buiten gingen laten weten aan het rammelen van brokken in een bakje. Als ik dat geluid maak, komen ze 9 van de 10 altijd aanstormen.

Zorg dat je kitten went aan alles waar je hem/haar aan wilt laten weten: borstelen, geluid van de stofzuiger, in de auto, oppakken, oortjes controleren nodig indien nodig, aaien etc. Mijn ervaring: wat je erin stopt qua tijd en liefde, haal je eruit, dus als je de kitten laat wennen aan lekker op schoot liggen 's avonds op de bank, dan blijven ze dat vaak wel doen. (Ik keek bij het zoeken naar katten zowel uit het asiel als nestjes altijd wel: was hij/zij nieuwsgierig, niet onder stoelen of banken verstopt/bang, mocht hem/haar oppakken etc.)

Qua verzorging: kittens kunnen wormen hebben en vlooien: volg het hele schema van de dierenarts, want allereerst is het voor de kitten vervelend, maar voor jullie kunnen vlooien ook vervelend zijn.

Wij hebben een XL kattenbak, net als @GossipGirlxoxo het meest tevreden over de hygiene korrels van AH en hier wordt de kattenbak elke avond leeg geschept inderdaad en in zakjes in de zwarte restafval bak gegooid. Wij hebben ook een uitloopmap en krabpaal (allemaal gekocht bij Petsplace, daar kun je prima slagen).

Wij kiezen bewust voor brokjes (geen nat voer) van Royal Canin en dat gaat al jaren goed.

Tot slot: zoals wel meerdere hier opteren: overweeg om er twee te nemen. Ondanks dat katten solistische dieren zijn, hebben ze ook gezelschap en plezier aan elkaar (spelen, samen slapen etc.)

Veel plezier!!

Blaadje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina