Ik zoek even wat inspiratie! Hoe wordt er bij jullie kerst op de basisschool gevierd? Wij zijn een openbare basisschool. We vieren het op donderdagavond. Alle kinderen nemen dan wat hapjes mee en daarmee maken we een heerlijk buffet wat in de klas gegeten wordt. Maar daarvoor of daarna is er vaak nog een 'activiteit'. Wat hebben we al gedaan de afgelopen jaren: - heel grote kerstboom op het plein en daaromheen liedjes zingen - kerstmarkt (verkoop knutsels) voor goed doel - open podium - levende kerststal (in de week vooraf wordt er altijd geknustseld en kerststukjes gemaakt, zoek echt iets voor voor of na het kerstdiner)
kerstspeurtocht? schijnt hier altijd een groot succes te zijn. Nu zitten mijn kids wel op een katholieke school en doen ze het hier met dingen die te maken hebben met het kerstverhaal. Maar je zou bijv een speurtocht kunnen uitzetten met een paar activiteiten? (zoals bijv; marsmellows roosteren, kerstballen zoeken, kerstliedjes zingen, kerstkransjes happen ed)
Openlucht bioscoop. Kerstfilm(pje) met projector op schoolmuur en dan snert of warme choco erbij (lauw misschien voor de kleintjes) of andere lekkernijen. Met slecht weer in de aula of gymzaal. Een koor of orkest uitnodigen dat kerstliederen zingt. Een kerstspelletjes circuit. De hapjes niet mee laten nemen maar van te voren met elkaar maken.
Wij doen altijd een lichtjes tour door de buurt voor het eten. Dan moeten de kinderen zoveel mogelijk lichtjes op hun kleding dragen of bijv. een lampion dragen. School staat aan een park dus dat is best spannend voor ze. Ouders lopen ook mee en de grote kinderen begeleiden de kleintjes.
Bij ons is er een route door de wijk bij school, die loop je dan in een groepje, en de route gaat langs huizen van kinderen, en bij die huizen zijn optredens en laten liederen die dat willen hun talenten zien.... je moet denken aan een toneelstukje, en dans, een instrument bespelen, solo of in een groepje, zingen koor of solo, dansen groep of solo.... iets wat ze hebben gemaakt ( galerie idee) een leerling die een kerst verhaal voorleest, leerlingen die een gedicht hebben geschreven en dit voordragen, is heel leuk....
Hoi, vaak vinden kinderen het leukst om hetzelfde te doen. Dus je kan de activiteiten van vorige jaar gewoon herhalen.
Wat een leuk idee die kerstspeurtocht!! Ik zit ook in de kerstwerkgroep van onze school. De activiteiten die genoemd zijn vindt ik al erg leuk (kerstkransjes happen, marsmallows roosteren, kerstballen zoeken, kerstliederen zingen bijvoorbeeld bij een huis waar bejaarden wonen?, misschien een paar kerstfiguren die ook door de wijk lopen? Hebben jullie nog leuke ideeen wat we kunnen toevoegen? Dan heb ik in ieder geval een super leuk idee voor de vergadering. Groetjes Senna