Kan werk dit verplichten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Brinsa, 24 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.553
    2.305
    113
    Ben ik nu te slecht van vertrouwen dat ik gelijk denk dat zij zelf die verkeerde dagen heeft doorgegeven omdat ze idd richting wegpesten gaan? :$

Brinsa vindt dit leuk.
  2. Brinsa

Brinsa Fanatiek lid

16 mrt 2016
    3.625
    2.533
    113
    Tja ik bedacht me ook al dat ze me misschien de vakantie toe kennen omdat ze in maart me contract misch niet zullen verlengen..... We zien het wel. Ik blijf zoeken naar ander werk want ben er wel echt klaar mee

Sjanani vindt dit leuk.
  3. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    886
    1.740
    93
    Super fijn dat je toch vrij krijg. Al vind Ik het persoonlijk bijzonder dat de verantwoordelijkheid bij de werkgever gelegd wordt en het zelfs als mogelijk weg pesten gezien wordt. Dat vind ik wel echt een aardige beschuldiging. Ik weet niet beter dan dat je gewoon zelf op tijd vakantie aan moet vragen(bij ons al voor 1 november voor de zomer), zodat de leidinggevende de verzoeken naast elkaar kan leggen en goed kan keuren of kan vragen iets te schuiven als er te veel tegelijk weg willen. Ben je te laat met aanvragen en waren anderen wel op tijd voor jouw gewenste data, dan kan je alleen vrij krijgen als je je diensten aan iemand anders kwijt kan. Nu is bij ons iedereen altijd laat en gaat bijna niemand in de zomervakantie, dus kan je 2 maanden vooraf meestal nog wel een verzoek indienen. Maar bij een te late aanvraag kan je mijn inziens niet de verantwoordelijkheid bij de werkgever neerleggen. Ook niet bij ziekte. Dat is in mijn ogen nu eenmaal iets waar je zelf rekening mee moet houden. Als dit organisatorisch erg lastig is vanwege je privé, zou ik verwachten dat je er zelf op tijd over nadenkt. Werkgever kan wel een verklaring afgeven dat je in de zomer geen vrij kon krijgen, waardoor je buiten de vakantie periode vrij van school kan krijgen om op vakantie te gaan. Dit heeft een oud collega van mij wel eens gehad doordat ze te laat vakantie had aangevraagd en niet meer kon krijgen

meisjemetdeparel, Brinsa, merah en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.742
    646
    113
    Gelderland
    #84 mausi, 8 feb 2025
    Laatst bewerkt: 8 feb 2025
    Dan één tip om mee te nemen, bij eventueel ander werk, direct je vakantie benoemen in het arbeidsvoorwaardengesprek. 'Ik heb al een vakantie in de zomer gepland staan en wel van datum tm datum....'. niet pas na 5 dagen werken daar vragen 'kan ik trouwens nog op vakantie in de zomer?'. Bij ons zou je dan helaas een 'nee' te horen krijgen.
    Bij ons worden er vanaf oktober elk jaar meerdere herinneringsmailtjes gestuurd, dat je voor 1 december je vakantie aan moet vragen en dan krijg je rond 1 januari te horen of dit is goedgekeurd. Daarna is het wel echt op beschikbaarheid. Een werkgever is niet verantwoordelijk voor jouw tijdige vakantie aanvraag helaas, ookal heb je schoolgaande kinderen, een ander heeft wellicht een partner die afhankelijk is van de bouwvak, een ander gaat altijd met zijn zus op vakantie die in het onderwijs werkt, weer een ander moet mantelzorgtaken afstemmen bij vakantie en kan dus niet zomaar schuiven. Kortom iedereen heeft gegronde redenen om in een bepaalde week te willen, dat kan een werkgever niet van iedereen bijhouden, daarom ben je zelf verantwoordelijk, hoe lastig ook in een situatie waarin je ziek of afwezig bent.
    Wij kijken zelf eigenlijk altijd al in oktober, hoe de vakanties vallen en wanneer wij vrij willen, zodat ik het meteen door kan geven. Ik wil namelijk, hoe dan ook, graag in de schoolvakantie vrij (en ook dagen als de verjaardagen van de kinderen etc) en weet gewoon dat ik dit tijdig aan moet vragen. Hetzelfde geldt voor losse vrije dagen in populaire weken (carnaval etc).

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het om wegpesten gaat in jouw geval, maar in februari nog onderhandelen over de schoolvakantie in de zomer, is bij ons wel echt heel laat en zou ook 'moeizaam' verlopen.

meisjemetdeparel, Brinsa, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.463
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Fijn dat alles een misverstand blijkt. Jij niet goed in je vel, de planner misschien niet goed opgelet. Kan gebeuren.
    Geniet van je vakantie deze zomer!

Brinsa en Sado vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina