Kadotip op geboortekaartje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door miszjenny, 22 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miszjenny

miszjenny Lid

23 jun 2011
    17
    0
    0
    Promotor/Model en een huishouden. En zou dolgraag
    Haarlem
    Hallo meiden,

Wij verwachten ons eerste kindje en zijn enorm blij met alle spullen die we krijgen. Alleen nu zit het zo, het is het 5e kleinkind aan de kant van mijn vriend. De 2 jongste zijn allebei net anderhalf en heb dus tassen vol knuffels, speelgoed en kleertjes. Zelfs een bad, kinderwagen, maxi-cosi, box, wieg, ledikantje, kast, comode en wipstoeltje staan al bij ons thuis in de kamer!
    Sommige dingen had ik zelfs dubbel en heb zoveel dat ik alles op elkaar af heb kunnen stemmen in mijn eigen smaak! En zo niet, dan hebben we het geschilderd.

Omdat ik aan kleertjes al veelste veel heb (lees minimaal 10 pakjes, rompertjes, broekjes ed. in elke maat voor het komende jaar en de rest volgt nog als zn neefjes eruit gegroeid zijn) en ik het zelf ook leuk vind om toch nog wat zelf te kunnen kopen als speelgoed of spulletjes voor op de babykamer, wil ik graag op het geboorte kaartje een kadotip zetten.
    Ik wil een spaarrekening voor onze uk openen en daar vast op beginnen met sparen. Mijn kadotip wordt dus geld of een rekeningnummer (hoewel ik dat laatste wel erg opdringerig vind staan)

Wat vinden jullie hiervan? Wel doen of niet doen? En dan maar afwachten waar iedereen mee aankomt?

2. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    ik heb nog nooit op een geboortekaartje een kadotip gezien.
    ik vind het zelf een beetje raar.
    ik zie namelijk een geboortekaartje ook meer als een aankondiging of om te laten weten onze kleine is geboren en wanneer.
    maar niet als een soort van uitnodiging.
    zit er een uitnodiging bv bij of op voor een babyborrel dan kan ik het nog wel begrijpen.
    maar goed als je het graag wil doen moet je het doen toch :)

3. HappyLuna

HappyLuna Fanatiek lid

11 jun 2007
    1.069
    0
    0
    Noord-Holland
    Helemaal mee eens. Een kadotip op een geboortekaartje vind ik erg vreemd.

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Jij bepaald wat op de geboortekaart komt, maar persoonlijk vind ik het vreemd.

5. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf ooit één geboortekaartje gehad waar een envelop als kadotip op stond. Persoonlijk vond ik dit zo brutaal, dat ik expres geen geld heb gegeven. Wat iemand anders al had gezegd, zie ik het ook als een kaartje om te laten weten dat de kleine geboren is en zie ik het ook niet als normaal om iets te vragen als kado. Als mensen iets willen geven is het alleen maar leuk, maar met een kadotip komt het zelfs over als een vereiste. Wij hebben ook al erg veel spullen en eigenlijk niets meer nodig. Als mensen mij vragen wat we graag zouden willen, zeg ik bijvoorbeeld voorleesboekjes of speelgoed vanaf 3 of 6 maanden. Het is toch ook wel leuk als niet álles tweedehands is?

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou zelf nooit geld geven als kraamkado. Ook niet voor op de spaarrekening.
    Wij hebben online een verlanglijstje gemaakt en een kaartje met link en wachtwoord bij het geboortekaartje in gedaan, zodat mensen daaruit iets konden uitzoeken, (EN wegstrepen, zodat je 't niet alsnog dubbel kreeg).
    Is ons goed bevallen, doen we deze keer gewoon weer :)

7. raspberry

Op dat lijstje stonden trouwens allerlei dingen, goedkoop en duur. Kleertjes in bepaalde maten, kleine hebbedingetjes, maar ook een draagdoek, een babyfoon, een speelkleed/babygym...
    En van alles er tussenin.
    Die grote dingen zijn door mijn schoonouders, mijn collega's en de collega's van mijn man gegeven. Vooral voor de collega's was het leuk om ook echt iets moois te kunnen kopen van het ingezamelde geld, (in beide gevallen zo'n 100 euro, schat ik :)).

8. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik vind het helemaal niet gek om dat op je kaartje te plaatsen. Ik woon wel in België dus weet niet als dat in Nederland normaal niet de gewoonte is ofzo. Hier zet iedereen gelijk een cadeautip op het kaartje zodat mensen gewoon weten met wat ze je een plezier doen. Op ons geboortekaartje komt (net zoals op dat van de meeste van onze kennissen die al kinderen hebben) te staan: vrijblijvende cadeautip en dan wat we wensen. Wij hebben als tip ofwel iets van de geboortelijst ofwel geld. Als je geld als cadeautip geeft kan je het misschien wel iets inkleden. Bijvoorbeeld door een icoontje van een envelopje te plaatsen bij de cadeautip of een leuk tekstje bijvoorbeeld:
    - Mijn mama en papa zijn nu al aan het sparen om later allerlei leuke spulletjes voor mij te vergaren. Mocht je ze hierbij willen helpen, geef je mij dan een envelopje in plaats van mij met cadeautjes te overstelpen?

- Later word ik heel groot en eet ik veel brood. Mijn ouders zijn al aan het sparen, help jij ze met centjes vergaren?

Ik vind het in elk geval niet raar om te vragen. Hier wordt bij cadeautip ook vaak geschreven: pamperrekening: ... (en dan natuurlijk het rekeningnummer).

Hopelijk heb je heir iets aan :)

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Hebben bij ook. Alleen hebben bij ons alleen de familie en beste vrienden het wachtwoord. En dan ook dingetjes in allerlei prijsklassen. Een envelopje vind ik persoonlijk raar. Heb het wel vaker gezien op kaartjes.
    Wat je ook nog kan doen, is bij je directe familie aangeven dat je het liefst geld zou krijgen voor op de spaarrekening. Ik ken jouw familie niet, maar hier word dat wel gewaardeerd. Ook het geld dat mijn man en ik nu krijgen van mijn opa's en oma's gaat al in de spaarpot van de baby en dat vinden ze heel fijn.

10. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Nadat de bij de eerste tientallen felgekleurde vreselijke knuffels hebben gehad of kleertjes zoals een vreselijk trainingspakje maat 74. :$.
    Hebben we op het geboortekaartje een heel klein tekstje gezet:
    kadotip en dan een getekend klein envelopje. Heel discreet, klein maar groot genoeg om te attenderen.
    Het hielp wel en toch komen sommige mensen weeeeer met de 100e knuffel aanzetten omdat ze het gewoon leuk vinden om te kopen en te geven:D

11. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    hmmm zou het persoonlijk niet op het geboortekaartje zetten maar als je een kraamfeest geeft...tja dan misschien wel op de uitnodiging daarvan..
    maar ik zou sowiezo nooit om een kado vragen..zou t leuker vinden als mensen die op bezoek komen gewoon interesse in de kleine tonen vind ik dat al geweldig..
    Een leerzaam kado, boekje voor als ze wat ouder is vind ik wel ok om te krijgen..
    maar ik hoef echt niet al die andere rommel als knuffels en prullaria...

12. raspberry

@bloem: als je niet stuurt in wat je wilt hebben, krijg je dus wat dot omschrijft.... allerlei zooi waar je helemaal niet op zit te wachten.... :(
    Ik moet zeggen, ondanks ons lijstje kregen we vervolgens toch ook nog een hoop speelgoed. Niet handig, want naast al het speelgoed van de kids van mijn man, hadden we van vrienden ook al twee 50-literboxen vol babyspeelgoed gekregen. We hadden dus veel te veel.
    Dat ga ik straks dus wel tegen iedereen roepen: GEEN speelgoed meer, we verzuipen erin! Dat gaat ongeopend op marktplaats, als we het wel krijgen, echt.

13. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    ik zal er inderdaad net zoals je zelf aangeeft tegen iedereen roepen geen speelgoed meer :)
    wat we wel krijgen en niet nodig hebben schenken we aan een goed doel. Hopen er zo iemand gelukkig mee te maken:D

14. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ik zou er ook geen kadotip op zetten....beetje raar. Een kaartje is om te laten weten dat je kindje geboren is. Nu verplicht je bijna iemand om geld te komen brengen..

15. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, ik snap het wel. Bij nummer één hebben we al heel wat gekregen (we komen om in de rammelaars om de een of andere reden...). Heel veel spul is ongebruikt in een krat naar zolder verdwenen. Eigenlijk echt zonde! Je geeft toch iets in de hoop dat het ook goed gebruikt gaat worden.

Wij overwegen voor nummer twee op het kaartje een vriendelijke tekst (een envelopje vind ik meer iets voor een trouwkaart) als:

Spullen voor onze kleine hebben we al genoeg, als je iets wilt geven, dan graag een bon of envelop.

16. dramaqueentje

dramaqueentje Bekend lid

26 jan 2011
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij willen het niet in het geboortekaartje (vinden we niet mooi staan), maar stoppen een los blaadje met de volgende tekst in het kaartje:

Hoewel ik nog maar net ben geboren, ben ik al heel erg verwend.
    Daarom een verzoekje:
    Als u besluit mij iets te willen geven,
    vraag dan mijn papa en mama even.

Niet omdat we ondankbaar zijn, maar we hebben al zooooooooooooooooooooooooooooooo veel kleertjes dat als mensen met kleertjes aankomen ons dochtertje het waarschijnlijk nooit aan zal hebben. Daar voelen we ons bezwaard om, omdat mensen zoiets met zorg uit kiezen (denken wij dan he?)

Als ze vragen wat we willen, zullen we zeggen dat ze in principe niets hoeven mee te brengen, maar als ze dat toch willen dan maakt het ons niets uit, behalve kleertjes dus vanwege bovenstaande.

17. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Wij hebben het zelf niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat mensen het wel doen. Natuurlijk; een geboortekaartje is om te laten weten dat je kindje geboren is, en het gaat natuurlijk om de interesse en niet om de cadeaus. Maar iedereen weet dat kraamvisite niet met lege handen komt, dus een klein tipje vindt ik niet zo vreemd. Ik bedoel, verjaardagen, een huwelijk etc. word ook gevierd (maar dan met meer mensen tegelijk), en dat draait ook niet om cadeaus. Toch is het dan wel heel normaal om een tipje op de kaart te zetten, terwijl het gaat om het bezoek en het samen zijn :)

18. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Nee, ik hou daar helemaal niet van. Ik vind het namelijk niet zo boeiend of ik cadeau's krijg, daar gaat het mijn inziens niet om. Ik zou ook express geen geld geven, heel kinderachtig i know. ;)

19. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik moet eerlijk zeggen dat we het ook een dilemma vonden, we hebben het er niet zomaar opgezet. Echt tot op het laatst getwijfeld.
    Tja en van gedichtjes moet je houden op een kaartje.
    Daar ben ik niet zo van;)

20. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zijn er werkelijk mensen die op kraamvisite komen en GEEN cadeautje meenemen? Want natuurlijk is het kaartje de manier om de geboorte aan te kondigen, maar over het algemeen komt het merendeel van de ontvangers wel langs op kraamvisite en neemt dan ook een cadeau mee. Als je een cadeautip erop zet, betekent niet dat je verplicht bent om een enveloppe met geld te geven. Dat is bij een huwelijk toch ook niet zo? En daar vindt iedereen het heel normaal, terwijl het toch ook een aankondiging is.

Ik zou het helemaal niet raar vinden als mensen dat erop zetten. Mijn oud-leidinggevende (beiden een dikbetaalde baan) hebben als cadeau idee op de kaart gevraagd of mensen ipv een cadeau meenemen een bedrag willen storten voor een specifiek goed doel. Mag dat dan wel?

Deel Deze Pagina