Zanoni... niet zo doomdenken. Ik denk gewoon dat het heel positief is en ze met de laptop beneden op bed ligt en zo verhaal komt doen!
Ja sorry Evelien, zoals Karlijn het schreef dacht ik meteen, tanya heeft een helse nacht gehad en nog geen beeb...
Nou dames, zitten jullie? Wat ik nu ga vertellen hadden jullie waarschijnlijk niet verwacht (en ik ook niet...) Ben weer thuis, al sinds vanmorgen 10 uur, met BIB............... Gisteren rond half 12 kwamen mijn ouders en Marc en ik zijn naar het zh gegaan. Daar mocht ik meteen door naar de voorbereidingskamers (het station voor de verloskamers). Ik heb toen aan het CTg gelegen waarop duidelijk weeën te zien waren. Daarna werd ik getoucheerd en bleek 2 cm ontsluiting te hebben. Baarmoedermond was voor 70% verweekt. Ze gaf me het advies om slaapmedicatie te nemen, omdat de afgelopen nachten zo bagger waren. Ik heb een temazepam gekregen (pethidine-injectie wilde ik niet omdat ik daar zoooooooooo ontzettend duf van word). Werd een kussen en deken voor Marc gehaald zodat hij op de bank kon slapen. Ik heb als een blok van 1-4 geslapen. Zodra ik wakker werd viel me meteen op dat de krampen/weeën een stuk minder waren, maar na wat wandelwerk op de gang en een kopje thee kwamen die weer terug. Om 6.45 lag ik weer aan het CTG, en ook daar waren regelmatige weeën te zien. De vk had me weer getoucheerd. Bleek nog steeds 2 cm ontsluiting te hebben. Ze ging met de gyn overleggen over het breken van de vliezen. Want, zei ze, hij was wel ingedaald maar lag nog niet vast (wisten we al). Als ze de vliezen zouden breken zou er een kans zijn dat de navelstreng naar buiten zou zakken. Dit was weer nieuw voor mij want bij de laatste 2 controles (bij 2 verschillende gyns) zeiden ze dat de kans daarop nihil was. Maar goed, zij overleggen met de gyn. Was een gyn die ik nog nooit gehad had, bij de vorige zw niet en bij deze zw niet, dus ik kende haar niet en zij mij niet. Vk kwam na een uurtje terug en ze zei dat de gyn de vliezen niet wilde breken. Ik kon kiezen, òf naar huis òf op zaal gaan liggen met 3 andere zwangeren en daar mijn weeën wegpuffen. De gyn wilde de natuur zijn gang laten gaan. Zodra de vk weg was had ik mijn keus al gemaakt, naar huis! Ik was ook heel erg kwaad, boos, verdrietig, teleurgesteld, noem maar op. We kregen 10 minuten bedenktijd, maar pas na 3 kwarties kwam de gyn haar verhaal doen. Ondertussen was ik nog kwader geworden en nog meer overstuur dat prompt alle weeën activiteit wat ik had weg was. Marc zei alleen maar dat ik rustig moest blijven, wat eigenlijk alleen maar olie op het vuur was op dat moment. Ik mocht die gyn meteen niet, haar uitstraling niet en haar manier waarop ze tegen me praatte. Marc en ik zaten allebei en zij bleef bijvoorbeeld staan. Keek elke keer over de rand van haar bril, en niet eens rechtstreeks naar mij, maar naar mijn borsten (ik had ondertussen wel al even stiekem getjekt of daar niks raars gaande was omdat ze zo bleef kijken). Ik was nog steeds aan het huilen en zij vroeg wat er aan de hand was. Ik schudde dat ik even niks kon en wilde zeggen. Zij vroeg nog of ik het erover wilde hebben, waarop ik weer nee schudde. Wilde alleen maar naar huis. Ze bleef doorvragen, maar ik kreeg gewoon weinig geluid uit me. Ze zei dat er geen medische noodzaak was voor ingrijpen (dwz vliezen breken en infuus), dat ze de natuur zijn gang wilde laten gaan. Ze zei ook nog dat ze kon begrijpen dat ik er doorheen zat, maar ze wilde toch niks doen. Ze wilde wel eventueel een afspraak maken voor morgen voor een CTG en toucheren, om te kijken hoe ver ik morgen was. Ik kon er nog net uitgeperst krijgen dat ik dat morgen wel zou zien. Ze vroeg of ik alles snapte. Ja snappen deed ik het wel, begrijpen daarintegen weer niet. Ik bedoel, ik ben verdorie 41 weken! als ik nu 36 weken was ofzo dan had ik daar alle begrip voor gehad, maar nu met deze termijn nog? Zij wist ook overduidelijk niet wat mijn psychische achtergrond was, hoe de 1e bevalling met Ruben was en wat het gevolg was van "de natuur zijn gang laten gaan". Daar hebben ze de natuur 3 dagen haar gang laten gaan om vervolgens alsnog in te grijpen. Ze zei ook nog dat ik thuis maar lekker moest rusten, waarop ik heel sarcastisch antwoordde dat ik dat heel goed kon omdat ik al 9 weken volledige bedrust had (tja sorry, was echt een draak vanmorgen!). Ik kon er echt niet met mijn hoofd bij dat ze nu niks wilde doen. Ik zei ook tegen Marc toen we op weg waren naar de auto dat mijn eigen gyn dit nooit gezegd zou hebben. Mijn ergste boosheid is redelijk gezakt, ik merk dat meteen aan mijn weeënactiviteit. Want ja, ik heb volop weeën. Ruben is met mijn ouders mee naar de camping en blijft daar ook slapen. Mijn drempel om te bellen nu is drastisch verhoogd. Want stel je voor dat het weer niks gedaan heeft en dat ik wéér terug naar huis gestuurd wordt. Ik moest maar bellen als ik het echt niet meer trok of als ik dacht dat het echt aan de gang was. Deze gyn heeft tot morgenochtend dienst, dan is er weer een andere. Ik blijf hopen dat mijn vliezen breken, dan weet ik het echt zeker. Maar het enige wat er nu uitkomt is stukjes slijmprop (vast door al dat gewroet van gisteren en afgelopen nacht) en wat bloed door het toucheren. Dit is gewoon dè druppel die mijn emmertje volledig laat overlopen. Bij mij kan het ook gewoon normaal gaan eigenlijk. Ik voelde me absoluut niet serieus genomen door deze gyn. En ik snap nog steeds niet dat ze geen vliezen wilde breken en een infuus wilde geven. Ik bedoel, ben 41 weken! Het kan gewoon! Beeb is af, meer af kan hij niet zijn. Hij kan hoogstens nog 100 gram aankomen ofzo. Sorry voor het hele lange ego-bericht. Had gehoopt dat ik beter bericht zou hebben. Kar is ook nog niet bevallen hoor, ze had weer een baggernacht en heeft de ochtend geslapen. Heb net een klein uur met haar aan de telefoon gezeten, vandaar dat ik het weet
Neeee, ik wil geen helse nachten. Feit dat Karlijn al een slechte nacht had is al hels! Ik wil baby's!!! Maar had eigenlijk gedacht dat Karlijn ook aan het bevallen was...
Helaas Eef, Zanoni heeft helemaal gelijk. Had graag gewild dat jij gelijk had............................. Als ik wel bevallen zou zijn, had ik ook nog niet thuis geweest . Omdat ik de vorige keer 20 uur na de bevalling die enorme bloeding heb gekregen willen ze me nu sowieso 24 uur na de bevalling opnemen om het in de gaten te houden.
Djiezzzzzzzzzzz tanya! Eerst een virtuele knuffel! En daarna denk ik... mijn god... ik hoor gewoon mijn eigen verhaal. Alleen was ik destijds 39 weken en geen 41 zoals jij. Kom op... natuur zijn werk laten doen... pffff Ze hadden makkelijk je vliezen kunnen breken. Had je gewoon verplicht op bed moeten blijven liggen met een ctg en had je niet kunnen lopen. Maar met het breken van de vliezen en als je ligt zakt je kindje meestal gelijk verder naar beneden, dat veroorzaakt vaak die druk als de vliezen weg zijn. En dan hadden ze kunnen zien/voelen of kindje verder indaalde, of je inderdaad moest blijven liggen i.v.m. navelstreng of dat je weer kon rondspringen om je weeen weg te werken. Volgens mij hadden ze je gewoon makkelijk kunnen helpen, maar wilden ze niet. Zoals ik dat ook had. Ik heb het met je te doen (en dat meen ik oprecht).
Nou dat is toch een flinke domper, of niet?! Ik zeg het hier nog een keer maar ik vind het echt schandalig Tan, zoals ze je daar behandeld hebben. Be-lach-e-lijk!! En Alex vindt dat ook. (Weet niet of dat helpt, maar goed.. ) Ik ben wel een beetje teleurgesteld dat het hier weer net zo'n langdurig proces lijkt te worden als bij Sverre - dagen voorweeen etc. Maar ja, aan de andere kant heb ik ook nog Eef's verhaal in mijn achterhoofd; was toch ook deze tweede keer niet echt veel makkelijker, toch? En Monique had het ook niet fijn.. En voorweeen horen nou eenmaal bij een tweede kindje, blijkbaar. Eef, ja, dat van die tweelingzwangerschappen bedacht ik me laatst ook! In juli 2007 geeneen en nu bij de tweede leg zomaar 2! Op het tweelingtopic waar ik ook meeschrijf zijn er geloof ik nu wel 5 (!!) meiden in maart uitgerekend van een tweeling! Effe terugtellen.. dan was juni (mei?) een errug vruchtbare maand dus..
Precies! Dat zei ik ook al! Hoezo geen vliezen breken en hoezo risico? Je ligt nota bene in een ziekenhuis, overal artsen en vk's.. Dan hoppa infuus erbij als het niet snel genoeg zou zijn gegaan en je had gewoon vanavond/vanmiddag een baby gehad. :x
Tan, wanneer heb je weer een afspraak bij je eigen gyn? Ik zou bellen en eisen dat je maandag nog een afspraak krijgt. Dan kan je je frustraties bespreken en zeggen dat je nu echt geholpen wil worden. Vliezen breken en wachten op wat er gaat komen. Je hebt dan 24 uur en dan moet er activiteit zijn. If not dan kunnen ze toch met een infuus met wee opwekkers wat gaan doen. Ook al ging dat vorige keer mis. Maar je loopt dan al tegen de 42 weken aan en moet die kleine er toch een keer uit! Sterkte!!! (even een aanvulling... toen ik me niet serieus genomen voelde vroeg ik ook om mijn eigen gyn. Die was op vakantie. Ik heb geeist dat ik als hij terug was zijn eerste patient zou zijn. Zou dan precies 40 weken zijn. Toen ik daarna weer voorweeen kreeg namen ze me opeens serieus en... konden ze me wel helpen.)
Tanya, een hele dikke knuffel!!!! Ik had ook graag gezien dat ik niet gelijk had gehad! Maar wat een klote gyn zeg! Je ligt verdomme in een ziekenhuis je bent 41!!! weken. Je hebt weeen, je hebt "al" 2 cm ontsluiting. Ik snap echt niet dat ze je vliezen niet wilde breken. Is dit nu de enigste gyn die dienst heeft? Of is dit de enigste gyn op de bevallingsafdeling? Is er geen optie om een eigen gyn, die bekend is met jouw situatie en achtergrond naar jou te laten kijken en je meteen kan doorsturen? Ik snap ook wel dat je helemaal niet door zo'n gyn begeleid wilt worden tijdens het bevallen. Zou ik ook echt niet kunnen. Ik kan hier zo kwaad om worden... de natuur zijn gang laten gaan.... grmpf
inderdaad, als de navelstreng toch als eerste naar buiten zou komen lig je wel in een ziekenhuis! Dan kunnen ze meteen ingrijpen.
hoi meiden Tjee Tan, wat een klote zooi!!! Ik hoop zo ontzettend voor je dat het allemaal snel doorzet! Kar: jou gun ik ook snel een bevalling. Vind dat het nu allemaal wel langzaam tijd wordt!! Kim: leuk dat je ff voorbij fietst. Kapot vanwege de drukke kids? Koeky: hoe is het vandaag met Rianne. Hoop toch echt dat ze snel weer normaal smeuig kan poepen.. Hier kan ik er geen pijl meer op trekken! twinny
Tan, weet je toevallig hoe de diensten van de gyn's zitten? Want ze hebben echt geen 24 uur dienst. Weet je hoe laat de volgende gyn zijn/haar dienst ingaat in het weekend? Gewoon dan nog eens bellen en heel erg duidelijk maken dat je het lichamelijk en psychisch niet meer trekt. Dat je je zoontje niet voor niets 'weg hebt gestuurd'. Je kan dit moeilijk iedere keer doen. Want voor Ruben gaat er al zoveel veranderen. Ze moeten gewoon helpen! (sorry... ben gewoon met je mee aan het denken. Ik word er hels om. Komt een hoop emotie bij me naar boven. Herken je gevoel).
Volgens mij zei Tan dat er vannacht en/of morgen weer een gyn dienst had die zij in ieder geval kende..
Wat ik dus ook echt niet snap is dat je hier op het forum zo vaak leest dat mensen wel om minder ingeleid worden.. En al bij een veel eerdere termijn! Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Echt niet.
Kijk, ik snap dat ze Tan niet zomaar inleiden. Haar lichaam moet er klaar voor zijn om het over te nemen. Omdat je anders hetzelfde krijgt als vorige keer. Maar kom op... het lichaam is bezig (dat was vorige keer niet als ik het met goed herinner), ze herkennen duidelijk contracties alleen doen ze niet hun werk. Want 2 cm is peanuts met deze termijn. Er zijn zwangeren die weken met zoveel ontsluiting rondlopen zonder weeen te hebben gehad. Maar de vliezen breken moet volgens mij bespreekbaar kunnen zijn. Karlijn, dat verbaasd mij ook steeds. Ook hoe verschillend er met een ks wordt omgegaan. De een krijgt hem op verzoek (of wordt toegezegd om iemand 'kalm' te houden) en bij de ander is het alleen in uiterste noodzaak. Heel raar dat ze daar overal zo anders mee omgaan. Duidelijk geen eenduidig protocol waar men zich landelijk aan moet houden.
Tan, nogmaals... gezien er genoeg strubbelingen tussen ons zijn geweest.... ik bedoel dit allemaal niet slecht. Wil jouw zaak ook niet afzwakken 'omdat ik het ook heb gehad'. Ik bedoel... mijn pracht ligt boven, jij zit er nog middenin en jij moet er maar even mee handelen!
Eef en Zanoni, ik heb dinsdag een afspraak staan voor CTG en controle, helaas bij die gyn die ik vandaag had. Morgenochtend heeft een andere gyn dienst (helemaal 100% zeker weet ik dat niet, kan ook vanavond zijn dat haar dienst begint). Deze gyn van vandaag had sinds vanochtend dienst. Het is helaas de enige gyn die dienst heeft. Omdat het weekend is. Doordeweeks hebben er altijd 2 gyns dienst. Marc zei net dat het waarschijnlijk geen nut heeft om te klagen bij de gyn van morgen, omdat ze elkaar nooit afvallen. Maar ik weet wel dat als ik maandag nog zo ben, dat ik dan wèl mijn eigen gyn ga bellen! Karlijn Ik snap het ook echt niet hoor. Net wat jij zegt, ik was al in het zh. En daarbovenop, twee gyns hebben gezegd dat het uitzakken van de navelstreng nu nihil is, en net deze gyn zegt dat er ineens wel een kans is. Nu heb ik niet gestudeerd voor gyn, maar ik hoor toch heel vaak als je vliezen breken dat het kindje dan ineens helemaal vast ligt. Wat me net te binnen schiet, denkend aan 1 van de 1e reacties van Eef (dat ze het gewoon niet wilde). Wat als nu thuis mijn vliezen breken? Dan kan de navelstreng toch ook uitzakken of zie ik dat nou verkeerd? Weet dus ook niet of ik nu plat moet of niet als het gebeurd. Zo maar even bellen denk ik, voor de zekerheid...