Vrouw klaagt tabaksindustrie aan

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Sassie1981, 29 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Misschien moet ze gewoon niet roken? Altijd makkelijk, een ander de schuld geven.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind dit erg overdreven (en als ik dat al zeg...). Je weet toch dat roken vergaande gevolgen heeft? Al zo'n 50 jaar, ok zeg 40 jaar, weet iedereen hoe slecht roken is.
    Vind dit net zoiets als die vrouw die haar hond in de magnetron stopte en vervolgens de fabrikant aanklaagde omdat het hondje overleed...

En ja ik ben zoals de meesten hier wel weten een felle antiroker. Ik zou liever zien dat sigaretten verbannen worden van de aarde, maar als die fabrikanten er helaas toch zijn, zie ik niet in waarom ze aangeklaagd moeten worden, voor iets dat 99,9% van alle mensen al weet.

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hahaha geweldig!

Ik heb ook gerookt maar dat was mijn keuze. Je weet op voorhand dat het verslavend kan zijn.

Misschien ga ik zp eens aanklagen. Ook verslavend en verspilde tijd. Als ik 90 ben heb ik misschien 5 complete jaren verspild aan zp. Mocht er tegen dan een oma en overgrootoma rubriek zijn hier:D. Zp is heel verslavend maar die 5 jaar krijg je niet meer terug

4. Islah

Islah Niet meer actief

Deze reactie is ook geweldig :D

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik dacht/denk in basis hetzelfde als jullie. Maar als je de video van de vrouw ziet merk je ook dat het niet om haar zelf gaat maar om de misleiding van de industrie en de toevoegingen die zo schadelijk zijn waardoor mensen in basis verslaafd raken. En het feit dat jongeren eraan bloot gesteld worden.

Ik denk niet dat het ergens toe leidt overigens... Overheden moeten hierin een standpunt nemen. Dat is ook gebeurd in alcohol promillages in bepaalde dranken.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Om wat voor misleidingen gaat het wanneer er gewoon op de pakjes staat dat je er kanker van krijgt, een lelijke huid krijgt, baby's van rokende moeders mogelijk doodgaan, etc.? Ok die mededelingen staan er natuurlijk nog maar betrekkelijk kort er op maar voor die tijd ook wist iedereen al hoe slecht roken is en dat de kans groot is dat je er dood van gaat. Dan is het toch je eigen schuld als je eraan begint, denk ik dan.

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Tsja ik vind het krom. Aan de ene kant natuurlijk de gebruiker die weet dat het niet goed is en het toch doet. Maar van drugs is ook bekend dat het schadelijk is en dealen daarin is dan wel weer illegaal. Dusja welke vd 2 is raar? Of denken we zelf niet meer na en is wat normaal is puur gewenning?

De hoge accijns krijg ik al helemaal kippenvel van. Het zal zeker voor een deeltje zijn om de extra kosten van een roker te verrekenen. Maar ze verdienen er wel aan en maken zich daarmee mede 'dealer'.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

#9 sydneys, 29 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2016
    Dan kan je toch tegen alles klacht indienen? Suiker is verslavend en kan obesitas en veel meer veroorzaken. Dan tegen alles klacht indienen wat suiker verkoopt?

Met nicotine heb je een keuze, bij suiker bijna niet.
    nicotine zit in tabak, nicotinekauwgum, liquid voor elektronische sigaretten, pleisters en dan is het lijstje ongeveer klaar. Je kan nicotine heel gemakkelijk ontwijken, gebruik je nicotine? Dan is het je eigen keuze. Of tja nicotine zelf is identiek even schadelijk als cafeïne. Het engie wat je dus eigenlijk moet vermijden is tabak. Is het lijstje nog korter. :)
    Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door de boosdoener suiker? Suiker kan je bijna niet ontwijken, het zit bijna overal in. Als je hier een lijst over moet maken ben je in 2020 nog bezig met typen. Voor mij is het dan logischer om fabrikanten die voedingswaren met suiker verkopen aan te klagen. Die verslaving hou je in stand zonder dat je het doorhebt, hoe goed je je best ook doet om het te vermijden (ik niet hoor) :p

En hiermee bedoel ik niet dat je alles met een verslavende stof moet aanklagen. Dat is de grootste onzin. Vooral de tabakindustrie. Het staat zelfs op de pakjes sigaretten dat je er dodelijke ziektes van kan krijgen. Het is echt eigen keuze.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Eens hoor, maar het ging er in dit geval vooral om (volgens mij!) dat er juist allerlei minder bekende verslavende stoffen in zitten. Dus eigenlijk niet zozeer om de nicotine.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja klopt maar dit is ook al jaren bekend.
    Nicotine zelf is eigenlijk ook niet echt schadelijk. Wel verslavend maar niet kanterverwekkend. Alleen slecht voor je lever, en zorgt voor een iets snellere hartslag. i
    Identiek als de cafeïne in je koffie.
    Het is die tabak en alle andere rotzooi wat kankerverwekkend is maar dat is ook al bekend zolang ik me kan herinneren.

11. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik vind het erg overdreven, je kiest er zelf voor om te roken en de gevolgen zijn al tientallen jaren bekend, het is dus niet zo dat je blanco begint.

Ik begrijp dat het gaat om de verslavende middelen die er in zitten, maar dat is geen geheim, algemene kennis, dus zou ik zeggen, beter inlezen en eigen verantwoordelijkheid. Binnen Nederland staat hier zelfs iets over in de wet?
    Je wordt geacht je over alles en nog wat in te lezen voordat je er aan begint, dus waarom niet voor roken? Pleit dan liever voor betere voorlichting op scholen, ipv er geld uit halen.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Als ex roker.

Belachelijk niemand dringt je om een sigaret op te steken.

Het blijft een keuze.

Nu achteraf vraag ik mij wel eens af waar tegen heb je opgezien met stoppen..

Ja het is soms lastig er blijven valkuilen soms denk je er nog wel eens aan maar de eerste vier/vijf dagen waren het pittigst.

Daarna blijft het wilskracht.

Belachelijk in 1993 wist ik precies wat ik deed en hoe slecht roken was. Vrouw waar het omgaat! Met 6 jaar stiekem al roken.... zie het mijn 6 jarige niet stiekem doen ook niet toen het nog gewoon aanwezig was in huis/tas.

Zusje rookt van af 14. Het was makkelijk idd je kon als kind van 10 echt wel sigaretten kopen. Boodschappen voor ouders bijvoorbeeld. Dat was in mijn tijd niet raar. Dat is nu gelukkig wel het geval.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ze bedenken altijd wel iets om er toch aan te komen, denk ik dan maar... In mijn middelbare schooltijd was het ook niet makkelijk om voor 16 minners sigaretten te kopen maar dan lieten ze het wel kopen door een ander of iemand die net geluk had qua uiterlijk en er een stuk ouder uitzag.
    En dan had je natuurlijk nog tokkiegezinnen waarbij de ouders het gewoon voor de kinderen zelf kochten, helaas....

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou mijn moeder gaf mijn zusje op een gegeven moment wel een pakje shag.

Inplaats van krijgen en nog erger. ... drugs. Maar andere periode zusje is van 1975. Was eind 80. Ben zelf pas gaan roken met bijna 19.

Toen ik 12 was was het nog wel normaal om zelf sigaretten te kopen voor ouders.

Ik ben van 74 toen stond het als gebak op tafel voor je bezoek. Kun je nu niet meer voorstellen.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben zelf van een andere tijd, '87, maar helaas ontzettend meegerookt, in het begin met beide ouders, toen ik drie was stopte mijn moeder gelukkig maar bleef mijn vader wel stug doorroken. En echt heel extreem, want als we op vakantie waren hadden we de afspraak dat hij er "maar" 1 per uur mocht (omdat het voor mijn zus en mij dan niet echt een vakantie was, wij hadden gewoon zo'n gruwelijke hekel aan die stank) en dat vond hij echt niet leuk.
    Niet gek dat ik astma heb en al jarenlang chronisch verkouden ben uiteraard. Ook is het contact met mijn vader zeer minimaal op het moment omdat ik gewoon het idee heb dat er jarenlang niet naar mij geluisterd is. Ik ben erg prikkelgevoelig en dan met name voor geuren en dit is m.i al die jaren nooit echt serieus genomen. En ik word er gewoon kwaad om dat nu hij alleen woont, hij ineens op het idee is gekomen om in de tuin te gaan roken i.p.v binnen... Sorry, beetje off-topic wordt het nu.

16. Ik vind het echt te bizar voor woorden. Ik heb me gisteren ook echt kapot zitten ergeren aan die twee bij RTL Late Night :)Dat opgedreunde, ingestudeerde verhaaltje.. Blegh. Ze was 15 toen ze begon met roken, dus nee, dat roken dodelijk is, was nooit doorgedrongen. Nou, toen ik 15 was, wist ik écht wel waar ik mee bezig was als ik een sigaret opstak hoor ;) En zoals Sydneys al zegt; Ik ga toch ook Cote D'Or en Chocomel niet aanklagen omdat er suiker in hun producten zit, wat ook verslavend is, terwijl er tig andere mogelijkheden zijn om het zonder te doen? Om nog maar te zwijgen over alle fabrikanten die tig verschillende naampjes verzinnen voor bepaalde E-nummers. Nee, ik vind het echt onzin. Dat die mevrouw met longkanker niet weet waar ze het zoeken moet, doodsbang is om haar kinderen achter te laten en het gevoel heeft dat ze iets moet aangrijpen om tegen te vechten, kan ik nog begrijpen, maar dat een advocaat dit verzint, snap ik echt niet.

Ik geloof trouwens ook dat ik niet wil weten wat de gevolgen zouden zijn als de fabrikanten inderdaad de gevangenis in moeten en sigaretten en het roken ervan verboden worden.. :)

17. Islah

Islah Niet meer actief

Hahaha, dan ben je inderdaad wel erg dom als je dat als 15-jarige niet weet.

18. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Daarna graag de voedselindustrie. Ik vind dit wel terecht. Er worden steeds meer spullen in sigaretten gestopt om ons meer te laten roken. Dat is het erge. Dat in elke sigaret nicotine zit was al lang bekend, maar al die andere stoffen die in het artikel staan.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Welke stof ze er ook in doen, ik zal er nooit aan beginnen. Tja roken is nou eenmaal gewoon heel smerig en ongezond dus ik denk dat elk verstandig mens de risico's wel kan inschatten... En voor veel mensen ook helemaal geen verleiding om eraan te beginnen, ik denk gelijk aan de onwijze stank die het met zich meebrengt.
    Ook als je toch al rookt en verslaafd bent is het nog niet te laat, Elmo (o.a) is daar het levende bewijs van! Je moet alleen bereid zijn ertegen te willen vechten.

Deel Deze Pagina