IUI of IVF???

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Chats, 2 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chats

Chats Niet meer actief

Als jullie de keus zouden hebben tussen iui met hormonen of ivf behandeling waar zou dan je voorkeur naar uitgaan en waarom?

We mogen van de arts kiezen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.....

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als IUI een goede kans van slagen heeft, zou ik eerst daarvoor gaan. Het is minder intensief dan IVF/ICSI. Plus dat IVF/ICSI over het algemeen het eindstation is, waarbij je maar drie behandelingen vergoed krijgt.

3. Chats

Chats Niet meer actief

Dank je wel voor je reactie.
    Dat idee heb ik zelf ook

4. Ruubs

Ruubs Bekend lid

27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Ik ben het met Jippie eens. Als iui geen resultaat heeft volgt ivf alsnog.
    Succes met de keuze!

5. kimster

kimster Lid

28 mei 2011
    87
    0
    0
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Nu wetenden dat ik al op weg ben naar IUI 4.... Had ik liever meteen gestart met IVF 😊. Maar idd IUI kan slagen en de drempel is wel lager om in te stappen. Maar als je slagingspercentage met IUI lager is dan die 15/10% zou ik voor IVF gaan. Sterkte met je beslissing. Het is heftig.

6. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Het hangt er vooral vanaf wat de reden is voor het niet zwanger worden.
    Als deze onbegrepen is zou ik absoluut IUI doen, hoe meer kansen hoe beter en je hoort zo vaak dat het met IUI wel lukt ineens.

Maar als de zaadkwaliteit slecht is, maar dan bedoel ik ook écht slecht waardoor ze IVF aanraden dan zou ik dat zelf skippen en gelijk beginnen met IVF.

IUI is minder belastend, maar als je 6 maanden IUI gaat doen met hormonen en je hebt nooit hormonen gespoten dan heb je soms ook maanden dat je te weinig of teveel groei hebt en dan ben je ineens niet 6 maanden met IUI bezig maar 9.
    En dan wordt een traject al snel zwaarder met veel wachten en veel teleurstellingen, en dat voor een hele kleine zwangerschapskans..

7. jijenikke

jijenikke Niet meer actief

Hoi, ik zie dat je een miskraam hebt gehad? Of staat dat sterretje ergens anders voor.Als dat wel zo is zou ik persoonlijk voor IUI kiezen.
    ( eigen ervaring )Ik zit nu op dit moment middenin IUI 4. Wanneer het zaad van je partner slecht is is de kans van slagen met IVF groter, maar wat hier ook al genoemd wordt, dat is het eindstadium van wat in ieder geval vergoed wordt. Zelf ervaar ik de IUI maanden niet als vervelend, ik heb zelf nog geen over stimulatie gehad, het zaad is van goede kwaliteit, mijn cyclussen duren wel lang. Het spuiten met hormonen is niet leuk, de ziekenhuisbezoeken kosten tijd en investering maar de reden waar we het voor doen, maakt dat het dragelijk is.

Is er een reden dat je mag kiezen? Ik ga er vanuit dat je arts dat ergens op baseert?

8. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Eens met Catmommy, het hangt af van wat de reden is voor het niet zwanger worden. Bij ons had mijn man dermate lage zaadkwaliteit dat iui niet zinvol was.

9. potato

potato Actief lid

11 feb 2015
    278
    1
    16
    NULL
    Amsterdam
    Ik zou ook IUI proberen maar ik geloof dat bij de meeste mensen bij wie IUI de oplossing blijkt, het ook bij de eerste, of eerste drie, behandelingen raak is.
    Ik ben onbegrepen verminderd vruchtbaar en na bijna twee jaar vruchtenloos proberen had me heel erg verheugd op IUI maar vanaf de eerste poging had ik er een slecht gevoel bij, alsof ik wist dat het probleem elders lag en het geen zin had al die pogingen met zo weinig kans. uiteindelijk na 4 keer gestopt, maar was liever na de derde keer al overgestapt. Mijn gevoel bleek te kloppen want nu met de eerste IVF blijkt al dat mijn eitjes niet echt toppie zijn helaas, en daat gaat IUI niet bij helpen.

IVF is, en dat heb ik echt onderschat, veel en veel belastender dan IUI. Maar alles wat gebeurt is veel zichtbaarder, met IUI sta je toch ook een beetje met ogen dicht te schieten. en omdat ik geen hoop had met de behandeling heb ik het mentaal als zwaarder ervaren dan IVF, ik was zo somber en hopeloos en ongeduldig.

Mijn advies; 3 keer proberen en kijken hoe het gaat. als het je niet zwaar valt dan ga je door en anders praten over door naar IVF.
    Tip: ik vroeg dat gesprek na IUI 2 aan maar moest twee maanden wachten op een evaluatie-afspraak, ik zou als ik jou was bij aanvang het evaluatiegesprek vast inplannen.

succes

10. Heleen80

Heleen80 Lid

14 mrt 2013
    70
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben het met Catmommy eens: het hangt helemaal af van wat er onderliggend aan de hand is.

Bij ons was er geen reden waarom het niet lukte, daarom zijn we gestart met 3x IUI, toen een laparoscopie, daarna weer 3x IUI. Ik dacht aanvankelijk dus ook 'zo min mogelijk ingrijpen, laat de natuur zijn werk doen'.

We zijn nu 4 jaar verder en bij onze eerste IVF bleek dat er iets aan de hand is dat niet veel voorkomt: eicel en zaadcel 'negeren' elkaar. Dus goede zwemmers, goede eicel, maar ze treffen elkaar niet. Daarom nu dus ICSI. We zitten nu in ICSI-poging 2, en als je het wel beschouwt, dan is dit in de afgelopen 4 jaar pas de 2e (!!) echte kans op zwangerschap, aangezien het eerder nooit zou zijn gelukt.

Als we eerder IVF hadden gedaan, waren we daar ook eerder achter gekomen en hadden we de IUI kunnen overslaan... en was ik weer een jaar jonger geweest!

Moeilijke overweging, maar misschien is het inderdaad wel het beste wat Potato zegt: 3x proberen, daarna overstappen op IVF. Hiermee heb je ook al een idee hoe je lichaam op hormonen reageert, waardoor je tijdens de IVF beter in te stellen bent op medicatie!
    Succes!
    Heleen

11. Chats

Chats Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie reacties!! Erg blij mee. Maakt het makkelijker om een keuze te maken.
    De reden dat we mogen kiezen is omdat het zaadkwaliteit goed is
    en ik maar 1 werkende eileider heb.

We denken eraan om te starten met iui, we krijgen dan een aantal behandelen en indien dit niet bevalt of als ik dan niet zwanger kunnen we door met ivf.

@ Heleen jeetje dat lijkt me een mega heftig iets om te horen.
    Zover in het traject en dan ineens zulk nieuws..... hoop voor je dat je het positieve eruit kan halen en wens je veel kracht toe

@potato dank voor je tips!! Idd lijkt me ivf veel zwaarder! Hoe gaat het nu bij jou? Kun je met ivf verder?

@jijenikke Inderdaad het * staat voor een miskraam (dus ergens lukt het wel😉)

12. jijenikke

Ja dat was ook mijn gedachte inderdaad. Ik heb werkelijk waargeen idee hoe dat werkt met 1 eileider hoor, maar jullie zullen zelf toch de juiste keus maken. En volgens mij sta je er zelf ook wel redelijk positief in?! Ik dacht zelf, "dan maken die maanden ook niet meer uit "

13. Chats

Chats Niet meer actief

Ik probeer inderdaad positief er in te staan en zie wel hoe het loopt.....

Mag ik vragen hoe jou behandeling eruit ziet? Zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten.
    Hoevaak naar het ziekenhuis en wat doen ze dan? Enz enz

14. potato

potato Actief lid

11 feb 2015
    278
    1
    16
    NULL
    Amsterdam
    Het grote verschil tussen IUI is dat, hoeveel ik er tijdens de IUI ook mee bezig was, net als de tijd daarvoor trouwens,dat we het natuurlijk probeerden, mijn leven ook gewoon door ging. Ik was er de hele tijd mee bezig maar dat was vooral in mijn hoofd, die paar ziekenhuisbezoekjes en de behandeling waren goed te doen.

Nu met de IVF draait echt mijn hele leven daarom, ook in praktische zin. Ik doe extreem rustig aan, slaap veel, leef al maanden heel gezond en naast dat ik wel werk (alhoewel ik dat ook rustig aan doe) houd ik het alleen goed vol als ik ik me helemaal overgeef aan de IVF.
    met zo weinig pogingen zou ik het ook niet anders kunnen dan alles op alles te zetten, en bovendien ben ik gewoon snel moe, overprikkeld etc. als ik teveel hooi op mijn vork neem. Als ik het doe zoals nu is het bijna een soort retraite/relaxvakantie. maar dan omdat ik niet anders kan.

Succes met de eerste behandeling straks, en luister naar jezelf!

15. jijenikke

Ja natuurlijk! Ik vertel je hoe de gang van zaken is in mijn geval en in mijn ziekenhuis. Ik denk namelijk dat er nog wel verschil in kan zitten. Ook in het soort hormoon etc.

Zodra je ongesteld wordt bel je het ziekenhuis, je gaat dan de 2de, 3de, of 4de dag heen voor een uitgangs echo. Kijken of er geen cystes zitten en de rest er goed uitziet. Vanaf die dag ga je elke dag op een vast tijdstip een vooraf afgesproken dosis hormonen spuiten. ( ik doe het vaak rond 18:00 en spuit Gonal F ) Het spuiten doet geen pijn, maar vind het wel altijd raar om te doen, niet natuurlijk. Je spuit dit rondom je navel in je vetjes. ( je krijgt dit allemaal op recept ) In mijn geval kom ik dan een week later op dag 10 weer terug( ik heb namelijk langere cyclussen ) om te meten hoe groot de follikels (s) is en de rest van het proces verloopt.

Zelf vind ik het wel leuk om te zien, niet vervelend. Het ligt aan de snelheid van de groei wanneer je daarna weer heen moet, maar hou rekening met 1 a 2 dagen.

Zodra je follikel (s) een grootte heeft van boven de 18mm kun je de Pregnyl spuiten ( dit hormoon zorgt voor een extra groei boost en beinvloed de eisprong zelf ook positief ) Als ik weet dat de maximale grootte van de follikel er aan zit te komen neem ik de Pregnyl alvast mee, dan spuit de arts/assistente het voor je, maar als het in het weekend is spuit ik gewoon zelf. Ook dit gek, maar niet vervelend.

Je krijgt een potje mee voor sperma en een formulier. In ons ziekenhuis moet het binnen een uur "na de ledeging " ;) ingeleverd zijn voor 08:00. Ik weet niet hoe ver jullie van het ziekenhuis wonen, maar ze hebben daar ook een "rukbunker" eventueel. Op dat moment wordt het voorbereidt, het goede zaad van het slechte onderscheiden.

Dan om 09:30 is het zo ver! De iui vind plaats, de inseminatie zelf is zo gepiept, even controleren of jullie daadwerkelijk de personen zijn waar het om gaat en dan wordt het in je baarmoeder ingebracht. Dit is pijnloos. Bij mijn eerste 3 behandelingen moest ik nog 10 min. blijven liggen na die tijd, maar sinds kort heeft onderzoek uitgewezen dat meteen opstaan ook geen probleem is omdat de bloedsomloop meteen weer goed op gang komt. Dus dat is ook een optie.

En that's it!! De 2 weken wachten kunnen beginnen... In het begin testte ik elke dag totdat de test negatief was, maar na 2 x ben ik daar me gestopt, mijn testen blijven gewoon tot mijn NOD zichtbaar, dus daar heb ik ook niks aan. Je kunt niets anders doen, dan hopen en wachten..

( deze ronde had ik 2 follikels, geen dubbel kansen, maar toch wel fijn, bij 3 volgroeide follikels zetten ze de behandeling niet door, dit omdat dat wettelijk bepaald is vanwege de kans op een meerling, bij twee ga je akkoord met het risico, een overstimulatie is ook goed mogelijk, je weet van tevoren niet hoe je lichaam zal reageren, maar hier moet gewoon een tussenweg in gevonden worden )

Hopelijk is dit laaaaange verhaal wat je wilde lezen! In ieder geval heel veel geluk gewenst en ik hoop de eerste ronde raak!! ( welke optie je ook zal kiezen )

16. Rots

Rots Actief lid

30 mei 2016
    416
    238
    43
    Hallo! Ik lees stiekem mee omdat wij in januari met IUI gaan beginnen. Jijenikke: heel erg bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik had de folder van het zkh wel al gelezen, maar door hoe jij het nu vertelt, kan ik het me veel beter voorstellen. Heel fijn! :)

17. jijenikke

Ja fijn dat het duidelijk is. Ik zal ongetwijfeld nog wat details missen, maar dit is het wel in grote lijnen. Laat het over je heenkomen, help is on the way... Als je vragen hebt stel ze gerust, ik zal het hier een beetje in de gaten houden. Is het in jullie geval ook onduidelijk waarom het niet lukt?

18. Chats

Chats Niet meer actief

Dank je wel voor je verhaal! Ik heb een keus gemaakt! Ik vind het
    Heel knap van je om die keus te kunnen maken (je helemaal overgeven aan), lijkt me erg moeilijk. Maar als ik het zo lees denk ja...idd op dat moment telt maar 1 ding en dat is je ivf behandeling.
    Ik hoop voor je dat het gauw raak is! En veel succes met wachten

19. Chats

Chats Niet meer actief

Dank je wel voor je verhaal. Heel blij mee! Geeft me een goed beeld wat me staat te wachten. Ik vraag wel wat van jullie zeg.....🙈🙈 heb je al kramp in je vingers? :D:D
    Gelukkig ook humor in het stukje.... rukbunker? :D ik val hier zowat van de stoel van het lachen :D:D
    Zoals het nu lijkt starten we eerst met iui.
    Nogmaals dank voor je verhaal en Hoe gaat het bij jou?
    Op het wachtbankje inmiddels?

20. Chats

Chats Niet meer actief

Dan gaan we gelijk op! Ook wij beginnen in januari.
    Hoe sta jij erin? Zie je er tegenop?

Deel Deze Pagina