Is er een verschil tussen 'verse' melk en houdbare melk in de winkel?

Discussie in 'Voeding' gestart door adi, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Wij kopen altijd melk uit de koeling, maar op werkdagen is het soms even spannend of ik voldoende verse melk heb, en of datgene wat er wel in de koelkast zit niet over de datum gaat.
    Daarnaast worden hier 3 soorten melk gedronken: volle koemelk, soyamelk naturel en geitenmelk.
    Dus vandaar de uitdaging elke keer.

Maar ik vroeg me af, of de lang houdbare melk nou 'slechter' is? Wat stoppen ze erin zodat het niet gekoeld hoeft te zijn? En zo lang goed kan blijven? Daar ben ik een beetje huiverig voor...

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

hier net zo! vraag het me ook af.

3. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ja, er is verschil... ;)
    Maar het gaat niet om de toevoegingen maar om de bewerking!

Verse melk is direct van de koe en wordt ook wel rauwe melk genoemd.
    ‘Verse’ melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd, d.w.z. verhit tot 70 graden. Hierdoor is hij ongeveer een week houdbaar.
    Houdbare melk is gesteriliseerd, d.w.z. verhit tot boven de 100 graden zodat alle bacteriën gedood zijn. Daardoor is hij maanden houdbaar.

Nadeel van houdbare melk is dat naast de slechte bacterieën ook de goede gedood worden en het dus weinig voedingswaarde heeft, daarnaast zit er een (vind ik dan) vreemd smaakje aan...

4. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ik weet niet wat het verschil is ....

maar krijg koude rillingen over me rug over houdbare melk die smaak vind ik echt smerig ( sorry mama niet zo lekker ;))

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook echt 'trauma's' overgehouden aan die houdbare melk.. Jak! Maar hoe het zit met je vraag: ik weet niet hoe het zit met wel/niet beter etc.
    Zelf kopen we 'verse' melk van de Lidl en die is vrij lang houdbaar (langer als bijv. Campina e.d.) en blijft naar melk smaken ;)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee joh, de voedingswaarde is hetzelfde hoor! Anders sou de voedingswaarde van melk in de bacteriën zitten, dat kan toch niet?
    De smaak is wel anders. Maar verder geen verschil.

7. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Dat is niet waar... ;)
    Er is zelfs onderzoek naar gedaan en het blijkt zelfs dat tijdens het sterilisatieproces het eea veranderd aan de eiwitsamenstelling...

Quote:
    "De hittebehandeling heeft de verbindingen tussen de eiwitfragementen kennelijk losser gemaakt, waardoor de spijsvertering ze makkelijker in stukjes kan knippen, en de aminozuren en eiwtfragmenten dus sneller in het systeem komen.
    Daar staat dan weer tegenover dat het lichaam de eiwitten uit de gesteriliseerde melk sneller afbreekt."

Mijn uitspraak 'weinig voedingswaarde' was misschien wat ongelukkig, maar er de voedingswaarde is wel anders / lager, wat me overigens vrij logisch lijkt...
    Ik wil daarmee niet zeggen dat houdbare melk slecht is!!!

8. adi

adi Niet meer actief

Mango, volgens mij zegt dit stukje juist dat door dit proces koemelk juist verteerbaar wordt voor mensen. Eiwitten uit koemelk zijn nou niet echt zaligmakend voor menselijk systeem, het is ook niet gek dat zoveel babys daar allergisch voor zijn.

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Het wordt inderdaad sneller / makkelijker verteerd, wat de uiteindelijke voedingwaarde niet ten goede komt...
    Snellere uitscheiding via ureum dan bij verse of gepasteuriseerde melk...

En het lijkt mij, maar dat is maar een idee hoor, dat hoe hoger de verhitting, hoe minder vitaminen er overblijven, maar dat kan ik niet hard maken...

Dit is niet het onderzoek wat ik bedoel (kan het zo 1,2,3 niet terugvinden) maar hier wordt er aan gerefereerd:
    Voeding | Eiwit in gesteriliseerde melk is net zo goed

Voedingswaarde van gepasteuriseerde en gesteriliseerde melk (2)

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ik ben ook overgestapt op houdbare melk omdat de "verse" melk hier juist steeds over datum ging en dan kon ik weer bijna een liter wegmikken.
    Het rare is dus dat mijn zoon juist obstipatie van "verse" melk krijgt en met de houdbare melk dus geen last heeft, dus gezien de bovenstaande verklaring zou dat dan juist heel logisch zijn.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het makkelijker verteert is het dus voedzamer!
    Als dit zou kloppen zou gesteriliseerde melk beter zijn.

Er is trouwens een verschil tussen gesteriliseerde melk en de houdbare melk di je in pakken koopt, di is UHT behandeld, heel kort hoge temp, waardoor ziektekiemen verdwijnen, maar de samenstelling van de melk nauwelijks verandert
    Vitamines die verloren gaan door verhitting worden net als bij dagmelk gewoon weer toegevoegd om op het vereiste niveau te komen.

In veel Europese landen is dagverse melk de uitzondering en UHT melk wat mensen gebruiken. Geloof niet dat ze daar nou last hebben van verminderde voedingswaarde.

Overigens geitenmelk kun je ook UHT kopen Adi, misschien handig voor je voorraad voor noodgevallen.

12. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik koop altijd al houdbare melk, nooit over nagedacht of dit minder voedzaam zou zijn.
    Denk eerlijk gezegd dat je voor alles wel iets kunt bedenken of het nu net een beetje minder goed of juist een beetje beter is.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier hebben we meestal 'verse' melk uit de supermarkt...
    Koop altijd zo'n 'kannetje' ipv een pak. Gelukkig nooit moeite om die op te krijgen voor de verloopdatum!
    Bij mijn ouders drinkt ze altijd houdbare melk, omdat ze zelf bijna geen melk drinken hebben ze kleine flesjes houdbare melk van campina voor onze dochter.
    Op het kdv geven ze volgens mij ook 'verse' melk.

Heb me eerlijk gezegd nooit verdiept in het verschil in voedingswaarde tussen 'verse' en houdbare melk.
    Hebben zelf geen houdbare omdat we de smaak niet zo lekker vinden.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

15. zogelukkig

Nee hoor; houdbare melk wordt ook gepasteuriseerd alleen op andere wijze:

Pasteuriseren van melk

Pasteuriseren wordt voornamelijk met melk geassocieerd, deze techniek werd voor het eerst op melk toegepast door Franz von Soxleth in 1886. Er zijn twee wijdverbreide methodes om melk te pasteuriseren: hoge temperatuur/korte tijd (HTST), en ultra hoge temperatuur (UHT). Bij HTST wordt melk tot een temperatuur van 72 °C gebracht voor een periode van minstens 15 seconden, bij UHT daarentegen wordt de melk tot een temperatuur van 138 °C gebracht voor een periode van minstens 2 seconden.
    De HTST-methode bereikt een vermindering van het aantal micro-organismen tot log vijf (0.00001 keer het oorspronkelijke aantal). Dit wordt als voldoende beschouwd voor alle gisten, schimmels en bedervende bacteriën. Ook zorgt dit voor een voldoende beperking van het aantal gangbare ziekteverwekkende hittebestendige organismen (onder meer de Mycobacterium tuberculosis, dat tuberculose veroorzaakt en de Coxiella burnetii, die Q-koorts veroorzaakt). Het pasteuriseringsproces moet ervoor zorgen dat de melk evenredig verwarmd wordt en dat geen deel van de melk een kortere tijd of lagere temperatuur ondergaat tijdens het proces.
    HTST-behandelde melk heeft een normale, gekoelde bewaartijd van twee tot drie weken, UHT-behandelde melk daarentegen kan over een langere periode bewaard worden (twee tot drie maanden). Als men UHT-pasteurisering toepast in combinatie met een steriele behandeling en verpakkingsmethode, kan de melk gedurende langere periodes op kamertemperatuur gehouden worden.

Steriliseren
    Bij het steriliseren wordt melk boven 100 graden Celcius verhit, zodat alle bacteriën worden gedood. Een gevolg hiervan is dat de melk een lichte kooksmaak krijgt en dat de melksuiker aanbrandt (karamelliseert), zodat de melk lichtbruin verkleurt. Tegenwoordig wordt deze techniek niet meer toegepast. Bij de nieuwe methode wordt de melk zeer kort verhit op 135 graden Celcius. Dit wordt UHT genoemd: ultra high temperature. De melk die zodanig is verhit, wordt aangeduid als houdbare of lang houdbare melk. Overigens is deze melk na opening van het pak niet langer houdbaar dan gewone melk.

16. zogelukkig

Aan verse melk worden GEEN vitamines toegevoegd.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Er is ook oplosmelk te koop, heet Elk, volgens mij ook gewoon in de supermarkt. Voor voorraadproblemen ;) en ook heel handig bij kamperen. Ik vind het zelf beter smaken dan houdbare melk.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Houdbare melk smaakt anders maar als je dat eenmaal gewend bent, is het prima hoor! Ik drink het met perioden. Heb liever dagmelk, maar soms idd snel overdatum of een week geen zin/tijd voor boodschappen. Om eerlijk te zijn is houdbare melk zowizo prima voor in de koffie en met oplospoeder om chocolademelk te maken maar zomaar een glas houdbare melk is ook goed te doen, gewoon even wennen. Inderdaad in veel landen is er geen dagmelk en drinken mensen gewoon houdbare melk.

19. adi

adi Niet meer actief

Bedankt allemaal!!!

Toen wij nog geen kinderen hadden, kochten we alleen maar houdbare melk. Wij drinken zelf geen melk, ik had het alleen in huis voor als ik het nodig had bij koken.

En sinds de kinderen over zijn op koemelk zijn wij ook overgestapt op dagmelk. Meer vanuit een soort gedachte dat het vast beter zou zijn. Maar als ik jullie reacties lees valt het dus wel mee met toevoegingen of verlies van voedingsstoffen. (minder eiwitten vind ik alleen maar fijn).

Hhmm ik denk dat ik dan gewoon houdbare melk neem als noodvoorraad. Ik vind zelf houdbare melk lekkerder dan dagmelk overigens (die vind ik sterker naar 'koe' smaken), maar daar moet ik het niet voor doen. Ik drink die melk toch niet.
    En mijn kinderen vinden geitenmelk zelfs lekker, dus hun maakt het niks uit.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, bij de houdbare wordt het aangevuld tot het niveau van dagmelk (verse melk is moeilijk te krijgen)

Deel Deze Pagina