Is dit schadelijk?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Suzzert, 13 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

    Suzzert Fanatiek lid

    12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik kan het vragen topic niet vinden :p

    Maar ik vroeg mij iets af en misschien weten jullie dat. Als een kind te vroeg word bloot gesteld aan tv programma's/films/games met veel agressie of enge elementen daar in, is dit dan schadelijk?


    Ik dacht te denken van wel. Nu heb ik een kennis die vind dat haar vier jarige verantwoordelijk genoeg is om zelf de beslissing te nemen of iets geschikt is om te kijken of dat ze het eng vind. Ik vind dus dat wij als ouders daar een sturende rol in hebben, zij legt de verantwoording bij het kind. Vandaar dat ik mij dus de bovenstaande vraag af vroeg.
     
  2. Sugartje

    Sugartje Niet meer actief

    Ja dit is schadelijk, het kan voor verkeerde beelden van wat normaal is en wat niet zorgen. Je wilt niet dat een peuter of kleuter ziet op tv dat mensen elkaar pijn doen of andere niet gewenste dingen omdat een klein kind zelf niet kan bedenken dat dit niet normaal is.
     
  3. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik denk van wel. Maar ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing. Ik weet het alleen vanuit mijn eigen ervaring. Toen mijn ouders mij oud genoeg vonden om het zelf te bepalen en ik films zoals IT van Stephen King en Chuckyfilms & Nightmare on Elmstreet keek (en ik beschadigd raakte; want ik was pas 7 jaar ofzo :p) nam ik mij al voor om mijn kind hiervoor te behoeden. Haha.

    Ik ben van mening dat een kind dit niet zelf kan bepalen en dat je als ouders de grens aan moet geven. Maar meer omdat ik zelf moeite had met mijn grens aangeven en er dik overheen ging (keer op keer op keer op keer).
     
  4. Mamzb

    Mamzb Niet meer actief

    Heftig nieuws, enge films ed. Nee dat zet ik dan uit. Maar als papa toevallig net met een schietspel bezig is en wij komen binnen, hoeft het niet allemaal direct uit. Moet wel zeggen dat het haar vrij weinig interesseert. En tja, het is sporadisch een keer en zolang zij daar niet van op of omkijkt, heb ik er niet zo een moeite mee.
     
  5. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Volgens mij zijn er genoeg onderzoeken naar gedaan die aangeven dat het schadelijk is voor een kind. Waarom hebben wij anders kijkwijzer?
    Vind het echt onverantwoord om die verantwoording bij een klein kind te leggen. Kinderen kunnen nog geen oorzaak en gevolg inzien, dus ook zeker niet bij het kijken van bepaalde programma's.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Ik denk het wel idd. Op school van de week een moeder die trots staat te vertellen dat ze aan haar zoontje vroeg wat hij wilde kijken op tv, welke tekenfilms dus, en dat hij (net 5) zei: "nee geen tekenfilms mama, maar de walking dead. En hij zit nu s middags na school ipv spongebob the walking dead te kijken met broertje van bijna 2;)
     
  7. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Mja weet je overal zal een waarheid in zitten maar mijn kinderen weten goed wat echt is en wat nep.

    Kijkwijzer daar in tegen vind ik echt een beetje overdreven. zelfs Bambi is voor 6 jaar. Mijn dochter is onwijs gek op frozen ik zie er geen gevaar in. Net als mijn zoon laatst met mij een 12 jaar film heeft gekeken.

    Nieuws kijken we sowieso niet.
     
  8. laravelk

    laravelk Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Het hangt er vanaf wat je kijkt en hoe je kijkt, aggressie gericht op entertainment vind ik absoluut niet geschikt, dat kijken we zelf ook niet. Het nieuws kijken we wel al zap ik weg als het te heftig wordt. Bij wat we wel zien geef ik tekst en uitleg (wat is er aan de hand, waarom doen mensen zo, wat vinden we daarvan?)

    Natuurdocumentaires kijken we ook graag samen, vaak is dat mooi maar soms ook heel verdrietig, ook dat bespreken we.

    Maar dat kinderen dingen anders zien, is zeker, beide kanten op denk ik. Gister zat ik Panorama te kijken over varkensboeren, komt D. aanlopen net bij het beeld van een slachthuis en afgesneden varkenskoppen. Ik wilde al wegzappen maar D. vond het machtig interessant " Oh, is dat hoe een varken varkensvlees wordt, nu snap ik het!" Stond ik van te kijken want ik kon het maar met moeite aanzien.
     
  9. Butterfly1109

    Butterfly1109 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Hahaha, heeft ze meteen een goede reden om uit te leggen wat kannibalen zijn, verkrachters en waarom je soms je beste vriend moet vermoorden ;)
     
  10. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhhh.... ja... en dan gaat het kind straks, omdat ie nieuwsgierig is, op zijn 10e al HP ('volwassen filmpjes') kijk... en dat mag dan zeker ook?

    Ik ben het met je eens. Mijn man zet wel eens tekenfilmpjes op, die wat grover zijn, waarin veel gevochten wordt. Zoals op de Disney kanalen. Ik ben het daar niet mee eens, dus ik zet zoveel mogelijk Nick Jr. op of zo. Of de tv uit ;)
     
  11. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik had laatst een hele kop gekocht, aan mijn zoon van 5 gevraagd hoe kippen er uit zien. Toen verteld dat de slager ze soms vangt, de kop eraf hakt, de veren plukt en dan zien ze er zo uit *liet kip zien*. Hij vond het ook heel interessant. Gingen we kijken waar de poten zaten en de vleugels. Wat de buik was en de rug. Hij heeft ook gekeken hoe ik uren later het vlees van de botten haalde en vond het heel interessant (en lekker).
    Dat vind ik nog educatief, maar kinderen van zo klein hoeven niet te zien dat mensen elkaar expres pijn doen op de meest verschrikkelijke manieren en elkaar doden.
     
  12. Amaranth

    Amaranth Niet meer actief

    Tja, dit dus. Hoewel ik wel iets ouder was dan 7 bij het zien van It, Jaws (stiekem gehuurd bij de bieb met een vriendinnetje, in die tijd kon dat nog) etc. Ik heb jaren nachtmerries gehad en durfde op vakanties de Noordzee niet eens in. Ik wist overigens best wel dat het nep was :)

    En ik kan me nog herinneren dat ik, rond een jaar of 5/6, de tv van een tekenfilm naar "12 steden 13 ongelukken" zapte. Mn ouders hadden het niet door en ik zag hoe een man een vat zuur over zich heen kreeg. Ik ben zooo bang geweest dat mijn vader dit zou overkomen want het speelde zich af in een fabriek en mijn vader werkte ook in een fabriek :( Flying doctors idem, iets met een klein kind die in een put viel, waarop ik als de dood was voor putten op straat en dat mijn kleine zusje erin zou vallen. 100 keer uitgelegd gekregen dat zoiets hier in Nederland niet kan gebeuren, maar ik bleef erover dromen.

    Ik ben dus erg oplettend wanneer de tv hier aan gaat. Of het nou wetenschappelijk bewezen is dat het schadelijk is of niet. Het jeugdjournaal kijken we wel vaak samen, en als ze in bed ligt kijk ik het normale journaal wel.
     
  13. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Wauw, mijn zoon van 8 moet al vreselijk huilen als hij een ijsje in de vorm van een konijntje krijgt..........

    Ik denk dat het ook gigantisch per kind verschilt wat je wel en niet kan laten zien.
    Mijn zoon kan zelfs bambi niet kijken want dan kruipt ie al weg naar de gang. Mijn jongste interesseerd zoiets helemaal niks en kijkt er gewoon naar.

    Maar sowieso vindt ik volwassen dingen laten kijken door kinderen not done!!
    Vroeger namen ze het niet zo nauw en ik keek met mijn 9 jaar al nightmare on elm street. Grote nachtmerries van gehad :(
     
  14. sam83

    sam83 Actief lid

    20 nov 2014
    296
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn 4 jarige neefje leeft de ninja turtles uit op mijn 2 jarige nichtje. Tja..
     
  15. Suzzert

    Suzzert Fanatiek lid

    12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik ben eigenlijk wel blij dat jullie dus ook zeggen dat het schadelijk is! En dat er wetenschappelijk onderzoek naar vericht is. Begon al aan mijzelf te twijfel of ik nou zo'n zeikerd was.
     
  16. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja dat krijgen ze zeker mee.. Hier mag man bijv ook geen call of duty spelen op de xbox als zoontje beneden is.
     
  17. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Of het schadelijk is ligt vooral aan het kind. Sommige kinderen hebben er totaal geen last van, andere kinderen worden zelf agressief door het kijken naar agressie. Daarin hebben kinderen die al andere aandoeningen of stoornissen hebben meer 'last' van televisie dan kinderen die dat niet hebben. Uiteindelijk moet je dus gewoon naar je eigen kind kijken. Sommige kinderen kunnen op 10 jarige leeftijd nog steeds niet zonder bang te zijn en te huilen naar de Leeuwenkoning kijken, andere kinderen vinden dat al ver voor de kijkwijzer grens van 6 jaar leuk.
     
  18. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Daarom kijken wij niet. Om het te beoordelen moet je toch eerst gekeken hebben he ;)
     
  19. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Trouwens, schadelijk voor je hersenen schijnt het wel te zijn die beeldschermen en dat multitasken. Dat zegt mij genoeg.
     
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik vind cartoon network al pittig voor de kinderen. Bijv gumbal is echt wel grof taal gebruik en met vechten. Vind dat voor 5 wel pittig genoeg.
    Wel kijkt dochter mag elke vrijdag mee gtst kijken. Vind ze super leuk. Ziet ze ook van alles in. Vechten, relatie met zelfde geslacht, liefde en kussen etc. Toch kan zij dit wel begrijpen en echt aandachtig naar kijken. Dat is dan ook wel meer wat in de werkelijkheid ook kan gebeuren. Bijv een game als gta5 ofzo zou k ze dan weer niet laten spelen want dat is gewoon een fantasie spel

    Mijn dochter houdt wel van enge tekenfilms trouwens en mama is dol op horror. Man is doodsbang van horror net als mijn zoon. Tekenfilms als monster house en Coraline vind dochter geweldig terwijl zoon bij Bambi al nachtmerries krijgt . Verschilt echt per kind en na mijn idee kun je er geen leeftijd aan koppelen
     

Deel Deze Pagina