Vandaag kreeg ik telefoon van de verloskundige dat mijn suiker 7.1 ( na ontbijt) was, ik moet nu opnieuw bloed laten prikken. Maar is dit nu echt zorgwekkend? Wat kan ik verwachten? Ik ben momenteel 14 weken zwanger.
die van mij was 7.3 en ik hoef niet opnieuw te prikken. Waardes niet nuchter voor zwangeren moeten onder de 7,9 zitten zei mijn gyn toen ik zei dat ik het best hoog vond. Geen zorgen maken dus.
je zit in de risico groep denk ik. Weet niet precies of ze bij jou hetzelfde meten als bij de ogtt... daar moet je onder de 7.8 zijn na het drankje. Tussen de 7.1 en 7.7 wordt het volgens mij nog herhaald, maar weet ik niet zeker. Maar tav de suikertest zijn de meningen en ervaringen hier op zp erg verschillend, dus zou vragen toch gewoon bij je eigen gyn/vk stellen
Hangt er misschien ook beetje vanaf of je symptomen hebt. Waarom hebben ze nu bloedgeprikt hiervoor? Meten na het ontbijt (en zonder zo'n drankje gedronken te hebben) is in ieder geval niet standaard volgens mij dus weet niet wat voor conclusies je daaruit kan trekken. Ik zou in ieder geval naar je VK luisteren Ik heb net de 50gram glucose test gedaan en had toen 7.8, net 0.1 te hoog dus moet de 75gram test doen. Ik heb geen symptomen of risicofactoren maar in mijn praktijk wordt iedereen getest (tenzij je weigert). Als je weet dat je zwangerschapsdiabetes hebt is het volgens mij goed te behandelen dus ik ben voorstander van beter teveel testen dan te weinig maar heb hier inderdaad discussies over gelezen. Maar zou me als ik jou was nog niet teveel zorgen maken, eerst de test doen en als blijkt dat je het hebt, ben je er iig vroeg bij en kan je het behandelen.
Zelf hier geen last van, maar door een andere ervaring weet ik dat ik niet zou schrikken van een 7.1 na ontbijt. Ze willen vast voor alle zekerheid weten wat jouw bloedsuikers verder doen dan alleen deze ene dag.
Waaruit bestond je ontbijt? Als je ontbijt met chocoladepasta, brood, melk, koffie met suiker en een glas fruitsap is het niet zo gek bijvoorbeeld. Hoelang na het ontbijt is het geprikt en wat heb je in de tussentijd gedaan? Ik had volgens de ogtt ook zwangerschapsdiabetes (8.7) maar na thuis prikken bleek dit niet helemaal te kloppen. Met mijn eetgewoonten zat ik helemaal goed, met het diabetesdieet veeeeeel te laag dus dat hebben ze gauw geschrapt want ik werd elke keer onwel doordat Mn suiker te laag was. Nou heb ik verder ook nul symptomen, kindjes op de p10 lijn dus klein, ikzelf 14 kilo aangekomen bij 34 weken van tweeling en eigen bmi voor zwangerschap 19 en daarom is besloten dat ik niet meer hoef te prikken.
Ik eet momenteel niet meer dan een banaan als ontbijt en drink een glas optimel. Ik ben ongeveer een uur na mijn ontbijt geprikt. Mijn BMI is 30. Voorheen at ik best veel suiker, maar sinds ik zwanger ben is dat echt minimaal.
Met een glas optimel en een banaan zit je al op de helft van een 50 gram drankje. Ik weet niet hoe de waarde zich zou moeten verhouden (dubbele hoeveelheid suiker betekent volgens mij niet dubbele waarde) maar opzich niet zo gek dat je bloedwaarde wat hoog is. Met een BMI van 30 heb je volgens mij wel een hoger risico. Ik zou gewoon de test doen en dan zie je wel verder.
Na zo'n ontbijt zal je waarde inderdaad hoger zijn. Ik zou (ook even los van die waarde) wel kiezen voor een meer volwaardig ontbijt.
Dat zijn vrij veel suikers, 7.1 is dan niet heel gek. Ik zou nog eens laten checken na een wat volwaardiger ontbijt.
Optimel en een banaan is wel suikerrijk. Het zal je verbazen waar allemaal suiker in zit. Geen verstand van zulke testen overigens. Ik heb alleen de gtt gehad.
Hebben jullie tips voor een meer volwaardig ontbijt? Ik ben 'sochtends namelijk nogal een moeilijke eter. Wil het zo goed doen nu ik zwanger ben, maar sla dus blijkbaar de plank helemaal mis.
Ik eet sochtends brinta of yoghurt met muesli. Uur later pas broodje want dat krijg ik ook niet weg als ik net wakker ben. Drink erbij thee. Of mijn ontbijt volwaardig is weet ik niet maar had na de brinta en thee ook bloedsuiker van 7,3.ongeveer uur later ook.
Ik vind het wel hoge waardes na slechts een banaan en optimel (optimel is toch zonder suiker?) Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes... via ogtt zit ik steeds op 7.8/7.9 dus net te hoog, maar kan prima normaal eten als ik de extreme suikers laat staan. Prik dan nooit boven de 6.8. Als ik jou was zou ik een ogtt aanvragen en je goed laten informeren. Zwangerschapsdiabetes is echt niet gelijk een grote ramp en in milde vorm echt goed te doen (insuline spuiten enzo lijkt me wel heftig). Maar dan weet je beter waar je aan toe bent en laat je dan even goed informeren door internist over alle risico's. Zo zonde als je je (onnodig) zorgen gaat maken om vanalles
Volgens mij is het op het randje, dus goed dat ze het verder gaan controleren. Wat betreft de waarde na een suikerrijk ontbijt, op zich moet dat toch niet uitmaken en zou je waarde niet hoger mogen zijn? Je lichaam moet dan toch meer insuline aanmaken? En als dat niet goed werkt, blijft je suiker dus te hoog.
Voor 14 weken zwangerschap is het wel aan de hoge kant. De kans dat het steeds hoger gaat worden zit erin maar ga er maar vanuit dat je vanaf nu goed geholpen gaat worden en in de gaten gehouden gaat worden. In een banaan zit idd al 20 gram koolydraten en in een glas optimel iets van 8.4 gram. Dus zeg zo'n 30 gram. Ik moet met mijn ontbijt niet hoger dan 40 gram zitten. Mijn dieetiste heeft een schema gemaakt en dat krijg jij straks ook waarschijnlijk. 6 keer per dag eten en proberen te zorgen dat de suikerspiegel niet teveel pieken of dalen krijgt. Dus 40 gram ontbijt 20 gram tussendoor 40 gram lunch 20 gram tussendoor 40 gram diner 20 gram tussendoor Het aantal grammen is afhankelijk van je lengte en je gewicht. Dit rekend te dieëtiste voor je uit. Ik ben nu 33 weken zwanger en mijn waarde vanmorgen na het ontbijt was 9.6. Ondanks met mijn dieet te hoog dus. Dus ik ga vanaf vrijdag weer aan de insuline en zelfs dat valt me allemaal prima mee. Het is mijn derde zwangerschap en mijn tweede met dieet en insuline. Voordeel is is dat ik nog maar 5 kilo ben aangekomen. Ik word met 38 weken ingeleid omdat mijn kleine mannetje voorloopt op groei. In mijn geval word het ook waarschijnlijk nog een keizersnede maar dat heeft te maken met de ligging van de placenta. Dus zo kan het ook lopen voor jou als je suiker blijkt te hebben. Geen zorgen het is mij achteraf enorm meegevallen en ik ben heel goed in de gaten gehouden door de vk, gyn, internist en diabetes verpleegkundige. Als je vragen hebt dan hoor ik het wel!
Sorry dat ik dit topic leen, maar mijn suiker was juist heel laag (3,6) terwijl ik net geluncht had.. hoe kan dat dan?
Ik heb (helaas) weer zwangerschapsdiabetes en mag 2 uur na de maaltijd tot de 7.0 prikken. Hoe lang na het eten is er geprikt?