Ik ga eind volgende maand met m'n dochter en m'n moeder een weekje naar Turkije, Antalya. We gaan op zich gewoon lekker een weekje relaxen en zonnen, maar zullen ook wel een dagje naar Antalya gaan en een of andere excursie. Hebben jullie voor een dergelijke reis inentingen geregeld? Ik twijfel enorm.
jazeker zekere voor het onzekere bovendien krijg je het vaak zelfs vergoed via je verzekering moet er niet aan denken daar hyp A of iets op te lopen laat staan mn kind (eren)
Nee. De kans dat een kind Hep A oploopt zolang je op 'normale' plaatsen komt is zeer gering. Turkije inentingen en vaccinaties - T - Vaccinatie en inentingen per land - Vaccinaties op reis
En wat zijn 'normale' plaatsen? Ik denk, herstel, ik weet wel bijna zeker dat de kans dat je HepA oploopt vele malen groter is in een hotel dan ergens in een dorpje. In Turkije hebben ze geen strenge controle op HACCP en andere hygiënenormen zoals in Nederland en er hoeft maar één kok te zijn die besmet is en zijn handen niet wast na toiletbezoek en voila. De keren dat ik ziek werd in Turkije (na 10 jaar en vele bezoeken) waren altijd de momenten dat we in een hotel verbleven waar we ook aten. Niet de keren dat we buiten de deur aten of bij schoonfamilie thuis, in 'niet-normale' plaatsen
Wij zijn twee jaar terug heen geweest, moest een vragenlijst invullen voor een eventuele inenting. En daaruit bleek dat het voor ons dochtertje niet hoefde want ze was al ingeënt. En voor ons zelf vonden wij het niet nodig, zolang je maar goed op de hygiëne let. Ken genoeg mensen die naar Turkije op vakantie zijn geweest die zich niet lieten inenten.
Ik had er zelfs nog nooit over gehoord dat je extra inentingen zou moeten hebben voor Turkije. Ik ben er 1 keer geweest op vakantie en niemand van ons gezelschap was extra ingeënt. Tuurlijk zorg je wel dat je de gewone inentingen hebt gehad.
Ja heb me laten inenten voor Hep. A en DTP, en de kinderen uiteraard ook. Helaas komen deze ziektes steeds vaker voor en schuiven ze nu ook op, voor Bulgarije heb je ondertussen ook die injecties nodig en men is nu in discussie over Griekenland... Maar de komende 10 jaar hoef ik niet meer na te denken als we op vakantie gaan.
Ik verbaas me altijd over de onwetendheid van mensen over vaccinaties naar vakantie landen. En hepatitis A (B of C) is niet iets waar je ff verkouden van bent en het gaat wel weer over. Toen ik naar Nepal zou gaan vroeg ik aan mijn huisarts, moet ik wel al die vaccinaties, zoals hepatitis, en JUIST hepatitis kun je heel snel oplopen, en zeker kindjes die alles vastpakken oprapen en in hun mondjes stoppen. moet er niet aan denken dat mijn kind zo'n ziekte zou krijgen. maarja ieder moet dit voor zichzelf beslissen uiteraard! Ik check alleen eerst altijd voordat we op vakantie gaan welke vaccinaties nodig zijn.
Ben er drie keer geweest en inenten vond ik destijds niet nodig. Maar goed, ik heb ook geen speciale inentingen gehad voor onze vakantie naar Thailand.
De kans dat je in een hotel iets oploopt is wel reeel maar uiteraard geen hepatitis A. De hygienische omstandigheden zijn in de 5 sterrenresorts in Antalya zeer goed. Ik zou vooral oppassen met rauw vlees e.d
Ben jij weleens in de keukens geweest dan? En hoezo 'uiteraard' geen hepatitis A? Hepatitis A komt in Turkije veel vaker voor dan hier, soms zijn mensen besmet terwijl ze het niet weten. En als die dan jouw eten staan klaar te maken...
of als je wat drinkt buiten het hotel ... en ijsblokjes mag je niet hebben ook daar kun je erg ziek van worden wij blijven ons enten en de kids helemaal
Manlief en ik hadden beide al onze inentingen. De kinderen hebben we ook laten inenten. Fijn was dat onze zorgverzekering het ook vergoedde.
In principe ben ik geen fan van (onnodig) inenten, maar toen wij met ons 1,5 jaar oude dochtertje naar Turkije gingen heb ik het toch gedaan. Ik wilde vooral voor onze dochter het zekere voor het onzekere nemen. Mooie bijkomstigheid was dat we het vergoed kregen.
Wij gaan al jaren naar Turkije en hebben ons in laten enten. Wanneer je het jaar erop weer prikt zijn ze voor langere periode veilig. De 1 10 jaar en de ander 25 zo even snel uit mijn hoofd. Ook in ressorts raden ze het aan. Liever de veiligheid dan dan ziek worden, want ziek zijn in Turkije in je vakantie is echt niet fijn.
ik schrik er eigenlijk een beetje van hoe gelijk de stemmen opgaan .... of ben ik hierin niet de enige die zich hierover verbaasd :O
Wat ik me afvraag laten jullie je zomaar inenten? Wij moesten eerst naar de apotheek om een formulier te halen en die wou ons ent historie en nog een aantal zaken weten en aan de hand daarvan werd er een advies gegeven. Zij leggen de spuiten klaar en met de spuiten ga je dan naar degene toe die het doet. Een kind is vaak al ingeënt. Bij ons doen ze het dus ook niet zomaar alleen aan de hand van de uitkomst van het formulier. Ze geven de spuiten mee omdat de ene verzekering het wel vergoed als de ha het doet maar de andere vergoed het alleen als het door een ggd arts gedaan wordt.
hier hebben we het bij de ggd laten doen en ja wij laten ons "zomaar" enten en als je voor herhaling gaat ben je idd 10 of 25 jaar beschermd bij de ggd zijn we al lang geleden geweest toen geen formulieren gehaald volgens mij en ook niet via de apotheek
Oke ik vroeg het aan mijn ha en die verwees mij toen dus door naar de apotheek. En het hangt idd van wat voor enting je hebt gehad af voor hoe lang hij geldt. Maar vind dat formulier wel een uitkomst omdat de meeste ouders de kinderen dus wel enten terwijl dat dus eigenlijk niet eens hoeft misschien omdat ze al geënt zijn.
wij willen vlg jaar heel graag naar Turkije maar dan zoeken we van tevoren wel uit inderdaad of zl de enting al gehad heeft ik neem aan dat we dit via het cb na kunnen vragen en checken we bij de ggd welke enting nodig is dubbel enten ben ik ook niet voor lijkt me ook niet nodig maar helemaal niet enten vinden wij geen optie je weet het maar nooit in die landen